17 °C Budapest

Szponzorkártya: üzleti lehetőség vagy PR fogás?

Pénzcentrum
2008. április 15. 12:00

Mire is jó ez? A bankok között élesedő verseny következtében egyre differenciáltabb termékek jelennek meg a piacon. A bankkártyák piacán a betéti, hitel- és terhelési kártyák mellett, illetve azok változataként mára már ismertté váltak hazánkban is az úgynevezett társmárkás és szponzorkártyák, valamint ezek kombinációja is.

Mitől szponzor a szponzorkártya?

A szponzorkártya az úgynevezett co-branded kártyák, magyarul társmárkás kártyák egyik válfaja. A co-branded kártyák lényege, hogy a bank egy másik profitorientált szervezettel közösen bocsát ki bankkártyát, járulékos szolgáltatásokat nyújtva a kártyával rendelkező ügyfelek számára. A szponzorkártyák ettől annyiban térnek el, hogy a bank partnere a kibocsátásban egy non-profit szervezet. Ezek a szervezetek jellemzően sportegyesületek, jótékonysági intézmények, vagy egyetemek.

Külső megjelenésüket tekintve annyiban térnek el a hagyományos bankkártyáktól, hogy szerepel rajtuk a szponzorált fél logója.

A szponzorkártyák használata során a kártya birtokosa, illetve bankja a kártyahasználat után beszedett díjakból a kiválasztott sport-, kulturális-, egészségügyi-, vagy egyéb intézményt, szervezetet támogatja. Hozzá kell tenni, hogy ez általában a hagyományos bankkártyákoz képest magasabb díjak mellett valósul meg. Ezen kívül különféle kedvezményekben is részesülhet a kártya birtokosa, például kedvezményes belépő a sportklub mérkőzéseire.

A szponzorkártyákról azonban azt is el lehet mondani, hogy igen jól letapintható példái a bankok által is egyre nagyobb hangsúlyt kapó kapcsolati marketingnek. Hiszen egy olyan partnerkapcsolaton alapuló, mindhárom fél számára hasznot hozó termékről van szó, melynek célcsoportja igen jól körülhatárolható, közös érdeklődési körrel rendelkezik. A bank számára előnyös, hiszen ügyfélkörét bővítheti, és lojalitást építhet ki körükben. A non-profit szervezet számára egy pénzgyűjtési lehetőséget, forrást jelent, de márkaimázsuk építésében is jelentős szerepet tölt be.

Végül az ügyfél is előnyökhöz jut a bankkártya, illetve a szervezet által biztosított kedvezményeken keresztül. De ami a legfontosabb a kártyabirtokos számára, és amire a bankok is apellálnak, az a szimbolikus haszon, amit a vásárló érez azáltal, hogy egy általa preferált szervezetet támogathat, miközben mindennapi tevékenységét végzi.

A Nyugat-Virginiai Egyetem által készített kutatás a szponzorkártya birtokosok által fontosnak ítélt, szimbolikus és funkcionális hasznokat térképezte fel. Ezek ismeretében ugyanis kiderül, hogy milyen szempontok szerint választ az ügyfél szponzorkártyát.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A kutatás eredményei alapján négy fontos tényező befolyásolja a döntést: a kártyán feltüntetett logo, a kártya által szponzorált szervezet, a kártyakondíciók (éves díj és kamat), és maga a kibocsátó (Visa, MasterCard). A legfontosabbnak ezek közül a válaszadók a szponzorált szervezetet választották, ami egyáltalán nem meglepő, hiszen ha valaki hagyományos bankkártya helyett szponzorkártyát választ, akkor jellemzően egy általa fontosnak tartott cél támogatása miatt dönt így.

Legkevésbé fontos szempont- a kutatás alapján - a kártyán megjelenő logó, valamint a kibocsátó szervezet, vagyis hogy MasterCard vagy Visa kártyáról van-e szó. Az eredmény abból a szempontból is érdekes, hogy a befolyásoló tényezők között a kibocsátó bank maga nem is szerepel.

Szponzorkártyák a hazai piacon

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 26. 14:32
Közvetítik Kiss Norbert kamionos versenyeit is.
ChikansPlanet  |  2024. április 26. 11:32
Az Amazonas-medence esőerdeje fontos természeti kincsünk, amely gazdag növény- és állatvilággal, kit...
Holdblog  |  2024. április 26. 08:56
HOLD After Hours. Szabó Lászlóval helyre tesszük a szövőlepkéket, a kapitalizmust, a kapitalizmus kr...
KonyhaKontrolling  |  2024. április 26. 07:45
A CBC Marketplace nemrég kiadott egy videót, amiben rejtett kamerával megvizsgálták néhány kanadai b...
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem