Sokat hallasz mostanában az olaj- és alapanyagárak szárnyalásáról, netán úgy véled, hogy az elkövetkező hónapok, évek során világviszonylatban kiemelkedően teljesít majd az indiai gazdaság? A lehetőségről nem akarsz lemaradni, de nem tudod pontosan, mit is kellene tenni ahhoz, hogy profitálj a kiszemelt régió vagy szektor szárnyalásából? Ha nem szeretnél egyedi részvényeket venni (esetleg nem tudod összeállítani a befektetési portfoliót), akkor az ETF pont neked való! Mi is ez? Nézzük meg!
Amennyiben nem szeretnénk egyedi részvényekbe fektetni, csak le akarjuk követni egy-egy régió, szektor, esetleg tőzsdeindex teljesítményét, akkor megfelelő eszközt jelenthetnek számunkra az ETF-ek (Exchange Traded Funds).
Az ETF-ek több szempontból hasonlók az indexkövető befektetési alapok jegyeihez, nem szabad azonban elfelejteni, hogy a tőzsdei értékesíthetőség nagy előnyt jelent.
Az ETF-ek olyan, tőzsdére bevezetett speciális alapok, melyek likvid piacáról árjegyzők gondoskodnak. A vételi és eladási ajánlatok közötti átlagos különbség az amerikai piac ETF-jeinél csak 0.33%, kapitalizációval súlyozva pedig 0.08%-os a spread. (A nagyobb kapitalizációjú ETF-ek esetében tehát kisebb spread-del kell számolnunk.)
(Kapitalizáció (piaci érték): Vállalat esetén összes részvénye szorozva az aktuális piaci árral. A tőzsdei kapitalizáció az összes tőzsdén futó cég kapitalizációjának összege.
Spread: a vételi és eladási ajánlat különbsége.)
A tőzsdén forgalmazott alapok tehát részvény jellegű tulajdonrészt testesítenek meg olyan befektetési alapokban, melyek kizárólag részvényportfoliókba fektetnek. Az ETF-ek lehetőséget adnak arra, hogy egyetlen értékpapír segítségével teljes portfoliót adjunk-vegyünk, ezáltal kihasználhatjuk a diverzifikáció kockázat-csökkentő hatását.
(Diverzifikáció: A befektetések elosztása a kockázat csökkentése céljából. A diverzifikáció megvalósítható egy befektetési kategórián belül pl. részvény, vagy különböző befektetési kategóriák kombinálásával; részvény, állampapír, ingatlan stb.)
Az előzőekben leírtaknak megfelelően az ETF-eknek alapvetően fő kategóriája van:
· Broad-based: sok részvény segítségével leképezik a célportfoliót, általában egy tőzsdeindexet
· Sector: bizonyos ágazaton belüli részvényeket foglal magába (technológiai, pénzügyi)
· International: bizonyos országok részvényeibe fektet.
A befektetési jegyekhez képest fontos előny, hogy a részvényekhez hasonlóan lehet az ETF-ekre stop megbízást adni, így egy komolyabb zuhanás esetén védve vagyunk nyaralás esetén is.
Nem szabad persze elfeledkezni arról sem, hogy a külföldi befektetéseknél járulékosan megjelenik az árfolyamkockázat is: a forint erősödése a célpiac devizájával szemben árfolyamveszteséget okoz, míg a forint gyengülése nyereségként jelenik meg.
Mindent összevetve tehát nem árt tudni magáról a lehetőségről és amennyiben a hazai befektetési alap piacon nem találjuk meg a számunkra legmegfelelőbb célpontot, akkor már tudjuk, hol érdemes körülnézni...
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








