Mostanra szinte elfogadott tény, hogy a munkaadó teljes mértékben tisztában van azzal, milyen honlapokat böngésznek alkalmazottai és az elektronikus levelezésükhöz is hozzáfér, itt azonban korántsem áll meg a kémkedés, ahogy arra a közelmúltbeli Hewlett-Packard botrány is rávilágít. (Mint ismeretes a HP-nél az igazgatósági tagok mellett a céggel foglalkozó újságírókra is magánnyomozókat állítottak.) Jeffrey Stanton, "A látható alkalmazott" című könyv szerző professzora négy éven át tanulmányozta a cégek által bevetett taktikákat és meglehetősen érdekes tapasztalatokat szerzett, amint azt a későbbiekben látni fogjuk.
Az Egyesült Államokban a jogszabályok engedélyezik a munkaadóknak, hogy olvassák és rögzítsék dolgozóik munkahelyi e-mailezését, web-böngészését, blogozását és messengerezését, sőt ezt akár az otthoni kommunikáció viszonylatában is megtehetik, amennyiben a téma munkahelyi ügyeket érint.
Az ePolicy Institute kutatása szerint a cégek egy percig sem haboznak élni a lehetőséggel: a megkérdezettek 76%-a vallotta be, hogy követik dolgozóik internetezését, 55% pedig azt is beismerte, hogy olvassák és el is tárolják alkalmazottaik e-mailjeit. A válaszadók 26%-a már bocsátott is el ebből kifolyólag alkalmazottat.
Amellett, hogy a cégvezetés láthatja a kommunikáció tartalmát, tehát adott esetben a véleményünket a vállalatról, kollégáinkról, a közös értékekkel való azonosulásunk mértékét, azt is leszűrhetik, hogy mennyi időt töltünk lógással. (Az USA mindössze 2 állama követeli meg a munkaadóktól, hogy közöljék dolgozóikkal: megfigyelés alatt állnak. Ennek ellenére az a tapasztalat, hogy a tengerentúli cégek 80-90%-a kötelezettség nélkül is tájékoztatja alkalmazottait.)
Lássuk, milyen módon tud meg mindent a munkaadó dolgozóiról!
Nem árt tudni, hogy ma az internet-monitoring nem ér véget az e-mailek és a látogatott weboldalak listázásánál, a munkaadók gyakorlatilag mindent látnak, ami a gépen történik, azt akár videofilmszerűen is visszanézhetik néhány program segítségével.
A kutatásban résztvevő cégek 36%-a vallotta be, hogy használ billentyű-leütés követő szoftvert, mellyel azt is mérni tudják, ki hány percet töltött gépeléssel a munkaidő folyamán. Emellett érdekes, hogy azokat az e-maileket is el tudja olvasni a főnök, melyeket végül el sem küldtünk, hiszen begépeltük őket...
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az már senkit nem lep meg, hogy a mágneses belépőkártyák által követhető, hogy ki mennyit késik és mikor megy haza. (Egy érdekes esetben az is előfordult, hogy az alkalmazottak tankolási kártyát kaptak, így derülhetett ki, hogy egy dolgozó munkaidejében az irodától távol használta a kártyát, miközben főnökének azt mondta, hogy tárgyalása van az irodaépület alsó szintjén.)
Szintén érdekes, hogy 2001-ben még csak a megkérdezettek 33%-a használt videokamerás megfigyelést az alkalmazottak ellenőrzésére, 2005-ben viszont már 51%-os volt ez az arány. Ma a kamerák már képesek mozgásra bekapcsolni és megkezdeni a felvételt, mely jelre a főnök SMS-értesítést kap és egy webes felületen élőben nézheti otthonról, mi is történik az irodában. Korábban ez a technológia meglehetősen drága volt, mostanra azonban mindenki számára hozzáférhető.
A fentiek ellenére is igaz persze, hogy néha egy élő embernél semmi sem végzi el jobban a munkát, ezért legvégső esetben a munkaadók a beépített dolgozók alkalmazásától sem riadnak vissza. Ehhez főleg akkor folyamodnak, ha egy ismert problémát több úton sem sikerült megoldani (pl. tudják, hogy sorozatos lopások történnek a cégnél, vagy bizalmas információk szivárognak ki). Tapasztalatok szerint ez a leghatékonyabb módszer, a képzett kémek ugyanis gyorsan be tudnak épülni és szinte mindent megtudnak. Leggyakrabban gyárakban és termelő üzemekben alkalmaznak kémeket, de a kutatás szerint azért nem ritka az irodai bevetés sem.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








