9 °C Budapest

Átgondolatlan változások, sok megbízási szerződés a minisztériumban

Pénzcentrum
2006. január 19. 11:08

Az Állami Számvevőszék stratégiájában kiemelt célként szerepel a nagy elosztórendszerek keretében felhasznált források vizsgálata, ezen belül folyamatosan figyelemmel kíséri az ifjúsági, a családügyi, a szociális és az esély-egyenlőségi területek működését, különös tekintettel hazánk EU-hoz történő csatlakozására. A Számvavőszék átfogó jelleggel ellenőrizte a tárcát, a hangsúlyt a fejezet létrehozásának feltételeire, kialakításának körülményeire helyezte. A teljesítményellenőrzés módszerével vizsgálta a kábítószer fogyasztás megelőzésére fordított támogatások, valamint az Országos Fogyatékosügyi Program (OFP) végrehajtására vonatkozó középtávú intézkedési terv alapján a szociális ellátások területén felhasznált pénzeszközök hasznosulását.

Átgondolatlan évközi struktúraváltás

A 2004. év közepén megfogalmazódott kormányzati javaslat koncepciója szerint létrehozott új minisztérium a korábbi széttagolt feladatellátás helyett a társadalompolitika széles körét fogja át, felelősségi köre felöleli az állampolgárok egész életét a gyermekkortól egészen az idős korúakat érintő kérdésekig. Az ellenőrzési tapasztalatok alapján célszerűnek minősíthető a korábbi széttagolt feladatellátás egy fejezetbe integrálása, azonban a minisztérium létrehozása előtt nem készültek a fejezet megalakításának célszerűségére utaló elemzések, a költségvetési és létszámigényeket meghatározó számítások, tanulmányok - állítja a Számvevőszék. Az évközi struktúraváltozás sem az elvégzendő feladatok, sem a gazdasági, pénzügyi és számviteli folyamatok szempontjából nem volt kellően átgondolt, amely problémákat okozott a feladatok folyamatos, megfelelő szakmai szintű ellátásában.

A belső kontrollrendszer kialakításánál és működésénél eredendő kockázatot jelentett, hogy a szervezetet újonnan alapították, amely több minisztériumtól és országos hatáskörű szervezettől vett át részben, vagy egészben feladatokat. Növelte a kockázatot, hogy a megalapítás óta a vezetésben és a munkatársak körében is nagy volt a fluktuáció, továbbá a dolgozók nem minden esetben rendelkeztek aktualizált munkaköri leírással. A folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzés és a monitoring rendszer teljes körű kialakításának és a pénzügyi számviteli szabályozásnak a hiányosságai tovább növelték a fejezeti gazdálkodás kockázatát.

A kormányzati szerkezetváltozással összefüggő feladatok végrehajtására az ICSSZEM és az érintett átadó fejezetek felügyeletét ellátó szervek vezetői megállapodásokat kötöttek, amelyek a helyszíni ellenőrzés befejeződéséig nem teljesültek maradéktalanul. A létszámok, munkakörök, eszközök, vagyontárgyak részletezése mellett egyetlen megállapodásban sem szerepeltek feladatátadások.

Szóbeliség, sok megbízási szerződés

A minisztérium irányításában az újonnan alakult szervezetek kezdeti időszakára jellemzően az első számú vezető közvetlen részvételével megvalósuló operatív vezetési módszer volt tapasztalható. Az információcserére, a feladatok meghatározására és beszámoltatására a szóbeliség volt a jellemző. A megalakulást követően a minisztérium és a fejezet működésének irányító, koordinációs és ellenőrző rendszere kialakításának áttekintésére, kiértékelésére, a szükséges korrekciókra nem került sor. A minisztériumi szervezet még nem konszolidálódott, a helyszíni ellenőrzés idején működő szervezet felépítése eltért a hatályban lévő SZMSZ-től. Az állami feladatok ellátásában a háttérintézmények alapító okiratai és a minisztérium SZMSZ-e között részben átfedések voltak tapasztalhatóak. Az összes létszámon belül magas volt a felső- és középvezetők aránya, és jelentős volt a megbízási szerződések száma.

Az ICSSZEM szerteágazó tevékenysége miatt nem készült egységes, minden ágazatot és szakterületet felölelő közép- és hosszú távú stratégia. A minisztérium szakmai feladatellátásához kapcsolódó célkitűzéseinek hosszú, illetve középtávú horizontális és szakterületi részstratégiákban történő megjelenítése a kormányprogramhoz, az ehhez kapcsolódó kormányrendeletekhez és kormányhatározatokhoz, az Országgyűlési határozatokhoz, továbbá az EU tagsághoz fűződő és a nemzetközi megállapodásokban megfogalmazott feladatokhoz illeszkedett. A cselekvési irányok megjelölését - különösen a hazai költségvetési források vonatkozásában - nem követte az egyes programokhoz hozzárendelendő források konkrét megjelölése.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Kevesebb pénz kábítószermegelőzésre

A kábítószer megelőzéséhez kötődő fejezeti kezelésű előirányzatok 2001-2004 között növekvő, 2005-ben jelenősen csökkenő összegben jelentek meg a fejezet költségvetésében. A minisztérium a kábítószer-probléma visszaszorítása érdekében készített Nemzeti Stratégiában (2001) megfogalmazott célokkal összhangban 19 féle pályázatot írt ki. A pályázatok többsége a pályázati szerződésben foglalt céloknak megfelelően valósult meg.

Országos Fogyatékosügyi Program (OFP)

Az OFP esetében a rendelkezésre álló támogatási források és a szociális területet érintő célkitűzések összhangja nem volt megállapítható, mert indítását megelőzően nem készült kalkuláció a megvalósításhoz szükséges forrás mértékére és annak időbeni ütemezésére. A megvalósított célok az OFP-vel összhangban a fogyatékosok érdekeit szolgálták, de a csökkentett támogatási összeg, a monitorozás hiánya a vizsgált pályázatoknál számos problémát okozott. Egyes esetekben nem feleltek meg a pályázati célnak vagy csak részben teljesültek, így eredményességük is annak megfele-lően volt értékelhető.

A fejezet működésének ellenőrzéséről szóló jelentésben a részletes megállapítások hasznosításán túl az ÁSZ javasolta a kormány részére a költségvetés fejezeti rendjét érintő változtatások megfelelő és körültekintő előkészítését, és a változások lehetőleg év elején történő végrehajtását. A minisztérium számára működésének átvilágítását a szervezeti struktúra hatékonyságának növelése érdekében, a FEUVE és a kockázat elemzési rendszer jogszabályokban meghatározottak szerinti kialakítását. A kábítószer probléma visszaszorítása érdekében kialakított Nemzeti Stratégia, és az OFP keretében nyújtott állami támogatások felhasználásának eredményességét, hatékonyságát tükröző mutatók kidolgozását, és a kívánt célok elérésének mérését. A közép- és hosszú távú stratégiák, a kapcsolódó cselekvési tervek, programok kialakítása során a végrehajtáshoz szükséges és tervezett források meghatározását.

HR BLOGGER
perfekt  |  2024.04.23 12:25
A "GINOP PLUSZ-3.2.1.-21 III. ütem keretein belül képzési és bértámogatási lehetőségek vehetők igény...
hrdoktor  |  2024.04.23 11:46
Sokan szenvednek kézfájdalmaktól a számítógépes munka következtében, ami helyes egérhasználattal jel...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem