Az arab világ országaiban kétségkívül szemernyi politikai vagy gazdasági szabadságot sem találhatunk, de ezidáig ki gondolta volna, hogy egyszer az ottani lakosság is besokall? A kibontakozó folyamatok számos veszélyt rejthetnek az európai országok számára is, derül ki az Economist összeállításából. A jelenlegi helyzetet leginkább Tunézia példáján keresztül szemléltethetjük: az észak-afrikai ország ugyanis a napokban állta útját egy nála megrendezendő arab vezetői csúcstalálkozó létrejöttének, arra hivatkozva, hogy a meghívottak csekély hajlandóságot mutattak az olyan napirendi pontok megtárgyalására, mint a demokratikus folyamatok konszolidálása, az emberi jogok védelme, a nők társadalmi szerepének megváltoztatása és a polgári társadalom kialakítása. Már maguk a napirendi pontok is meglepőek, az pedig egyenesen ironikus, hogy éppen Tunézia tetszeleghet a szabadság bajnoka szerepben, holott az ország berendezkedése szintén diktatórikus.
Bár minden arab ország más szavakkal magyarázza rendszerét, a mögöttes tartalom szinte ugyanaz. Míg az algériaiak hatalomról, a szaúdiak családról, az egyiptomiak döntésekről, a libanoniak pedig politikai elitről beszélnek, mindegyik szófordulat egy szűk hatalmi körre utal, közös háttérrel és érdekekkel, akik emberemlékezet óta monopolizálják a hatalmat. Ezen rendszerek azonban napjainkban egyre több kritika tárgyát képezik.
Az egyre inkább fellángoló ellentétek ellenére nem mondhatjuk, hogy a demokrácia hulláma félresöpörné az arab országok oligarchikus rendszereit. Igen elgondolkodtató, hogy mindmáig egyetlen arab vezetőt sem távolítottak el békés úton, szavazással, melynél még a Szaharától délre fekvő afrikai országok is "jobban teljesítenek". (Ezen a területen 1990 óta 18 rendszer bukott meg a választók jóvoltából.) Az elkövetkező évtizedben viszont a külső és belső kihívások fokozódása kétségkívül elsöprő változásokat válthat ki.
Az arab rendszerek kialakulásához és konzerválódásához természetesen az országok történelme is hozzájárult. Sok közel-keleti ország még igencsak fiatalnak mondható, a határokat pedig inkább a korábbi európai gyarmatosítók létesítették, mintsem az ott élők hovatartozása. Ennek köszönhetően az elmúlt ötven évben a térség vezetői elsősorban a nemzetépítésre fókuszáltak, mely nagyfokú politikai centralizációt követelt. A gyakorlatban mindez legtöbbször hatalmas bürokratikus rendszer kialakítását, az olajból származó bevételek kormányzati elvonását, a kisebbségek elnyomását és az engedelmesség erényének promotálását jelentette (elsősorban az irányított sajtó és oktatási rendszer eszközével).
TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!
A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)
Eközben az Arab Liga népességének hatalmas növekedése (az 1980-as 167 millióról 280 millióra) és az urbanizáció hatására jelentősen átrendeződtek a térség társadalmai, még több problémát okozva a vezető csoportoknak.
Mostanra a nemzetépítés folyamata a legtöbb országban lezártnak tekinthető. Kevés tunéziai, egyiptomi, vagy ománi lakos kérdőjelezi meg nemzeti hovatartozását, illetve állama előjogait, azonban több befolyást szeretnének országuk politikájának alakításába. Kutatások szerint a szaúdiak is kifejezetten büszkék hovatartozásukra, egyszerűen csak belefáradtak "az őket tápláló királyi kéz csókolgatásába".
Majdnem minden arab ország vezetésének súlyos gondot okoz, hogy nem tudnak megfelelni a városiasodott, jobban képzett és politikailag tudatosabb lakosság növekvő elvárásainak. Az Arab Liga által készített tanulmány szerint a térségben tíz éven belül a mai 15 millióról 50 millióra nőhet a munkanélküli fiatalok száma, a gazdasági növekedés és termelékenység alacsony, az innovativitás szinte a nullával egyenlő. A központosított bürokráciák építettek ugyan utakat és iskolákat, nem sikerült azonban növelniük a lakosság jólétét és hatékony beruházásokra fordítani forrásaikat. A rend fenntartásában élen járnak, az egyenlő elbánást ellenben képtelenek biztosítani "polgáraiknak" (alattvalóiknak?).
A szorongás nem alaptalan, hiszen Magyarország évek óta rosszul szerepel a rákkal kapcsolatos halálozási listákon.
Akár esküvő, akár születésnap, a magyarok imádnak ajándékozni. Ajándékot pedig egyre többen online vásárolnának.
Az alig egy hónapja indult első hazai közösségi piactéren már meg is vannak az első sikeres projektek.
A pénzügyi szakértők most elmondták, milyen tippekkel spórolhatunk.
-
Videó: ennyivel olcsóbb, ha nem a balatoni büfében vásárolsz, hanem a boltban
Megnéztük, milyen árak vannak a parton, és mennyibe kerül egy hamburger, ha magunk készítjük.
-
Hogy lehet bankszámlát nyitni egy szelfivel? Mutatjuk
A Gránit Bank szolgáltatását már több ezer ügyfél vette igénybe.
-
Ez a KKV-k nagy lehetősége: íme 3 érv, hogy kipróbáld a közösségi finanszírozást (x)
Ha érdekel a közösségi finanszírozás, akkor nagy valószínűség szerint ennek fő oka a tőke nem tradícionális módon történő előteremtésének lehetősége.
Külföldi piacra lépés 2022
Tiszaújváros – Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum 2022


