A történet úgy kezdődött, hogy a negyedik negyedévre normalizálódó értékesítési teljesítmény után a piac minimális veszteséget, egyesek nullszaldót vártak a társaságtól. Ez részben megerősítésre került a társaság részéről is, majd jött egy újabb hideg zuhany: profit warning egy héttel ezelőtt. Ezen profit warning mögött meghúzódó tényező (ismételten növekvő céltartalék képzési igény a jelenleg gyártásban lévő buszokra) elgondolkodtathatja a befektetőket. Mindez ugyanis azt jelenti, hogy mégsem sikerült véglegesen kiküszöbölni azon gyártási problémákat, melyek az év első háromnegyedévben a veszteséges gazdálkodás fő forrásai voltak. A céltartalék képzés következtében a negyedik negyedévben tőzsdére lépése óta először könyvelt el veszteséget már fedezeti szinten a társaság. Az addicionális - könyvvizsgáló által igényelt - céltartalék képzés nélkül is adózás előtti szinten 4.3 m USD veszteséget ért volna el a NABI a negyedik negyedévben. A negyedév pozitívuma, hogy kissé csökkent a forgótőke igény, s ennek következtében a veszteség ellenére sem nőtt tovább az eladósodottság. Árfolyamoldalról nem látunk okot az emelkedésre.
A 2003-as év sztorija meglehetősen nagy publicitást kapott az elmúlt másfél hónapban. A NABI-nál három kulcsfontosságú fejlesztés több kedvezőtlen tényező egybeesésének köszönhetően egy időszakban valósult meg, mely gyártási problémákhoz vezetett. Ezen túlmenően beszállítói problémákkal szembesült a társaság. A dollár gyengülése mind a magyar, mind az angol vállalat esetében kedvezőtlen hatást gyakorolt. A kaposvári gyártóbázis beindulása jelentősen megemelte az üzemi költségeket, s ezzel együtt NABI deviza kitettségét is növelte forint irányában (s a forint euróval szembeni gyengülése csupán kozmetikai szinten tudta ellensúlyozni a dollár euróval szembeni mélyrepülését).
A jövő szempontjából kulcsfontosságú kérdés, hogy valóban megszűntek-e a 2003-ban uralkodó gyártási problémák. A könyvvizsgáló által a negyedik negyedévre igényelt, folyamatban lévő termeléshez kapcsolódó céltartalék növekmény számunkra nem ezt valószínűsíti. Miért?
1., a könyvvizsgáló február első hetében lépett fel a többlet céltartalék képzési igénnyel
2., amennyiben a december 31-én termelésben lévő buszokhoz kapcsolódó problémák január végéig bizonyítottan rendeződnek, akkor a könyvvizsgáló nem kérheti a céltartalék képzés emelését
Tehát számunkra a gyorsjelentés azon mondata, hogy "az időszak végén befejezetlen termelésben lévő bizonyos buszokkal kapcsolatban felmerült költségnövekményre képzett céltartalék..." azt jelenti, a termelési problémák nem teljes egészében rendeződtek.

Tekintettel arra, hogy a céltartalék növekménye minden időszakban ráfordításként jelenik meg, a fenti ábrán látható, hogy a 2003-as év 21 m USD adózás előtti eredményének 28%-át magyarázza az év során 5.9 m USD-vel megugrott céltartalék képzési igény.
Az üzemi költségek növekedésének további egyértelműen meghatározható tényezői:
1., CompoBus gyártóeszköz leírása
2., Kaposvári gyár teljes üzembeállásával megemelkedő költségek
3., Kedvezőtlen deviza hatás
4., Egy főre jutó árbevétel drasztikus csökkenése (-22%)
A kedvezőtlen deviza hatással ezen a ponton nem foglalkoznánk, a társaság által adott választ kimerítően ismertettük korábban (deviza kitettség átstrukturálása a dollár alapú beszállítói arány növelésével, melynek célja, hogy 40%-ról 25%-ra csökkentse a forint költségek arányát).
A menedzsment kijelentette, hogy 2004-re már eleve egy mérsékeltebb gyártási tervvel számol. A mérsékeltebb gyártási terv mellett kérdéses, hogy a 2002 végén megnövekedett kapacitás (mely emlékeink szerint egy csoport szinten 20%-kal magasabb termelés kiszolgálását tenné lehetővé) vajon nyereségesen üzemeltethető-e. (Az objektivitás kedvéért itt meg kell jegyeznünk, hogy a kapacitások szerkezete is megváltozott a kapacitás növekedéssel, a kaposvári gyártás a CompoBus összeszerelésre jött létre. Mindez azonban nem csorbítja előző felvetésünk létjogosultságát, csupán elméleti szinten a kapacitás kiigazítás - Rába szóhasználatában, méretre szabás - csoporton belüli konkrét pontját tolhatja el.)

Költségoldalról teljesen objektíven megfogható tényező az alkalmazotti létszám. Az egy főre jutó átlagos árbevétel 2003 során 22%-kal csökkent. Ezzel szemben a 2004 elején bejelentett 7%-os létszámleépítés végrehajtása után is 2003 januárjához viszonyítva mindössze 11%-kal lesz alacsonyabb a dolgozói létszám. Csökkentett termelési terv és változatlanul kedvezőtlen deviza árfolyam környezet mellett jogos a kérdés, vajon elegendő lesz-e ilyen mértékű létszámcsökkentés. (A válasz csak akkor lehet igen, ha a 2004-ben termelésbe kerülő buszok fedezeti szintje számottevően meghaladja a 2002-2003-as átlagot aktuális devizaárfolyamok mellett.)
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A gyorsjelentés egyetlen konkrét pozitívuma, hogy a működő tőke igény enyhén csökkent (-8 m USD), s így a veszteséges negyedév ellenére nem nőtt, hanem minimálisan mérséklődött az eladósodottság.

Üzemi szint alatt még egy pozitívum felfedezhető; a fedezeti ügyeletek immár második negyedéve jelentős eredményt termelnek a NABI számára.
Összességében úgy véljük, hogy változatlanul túl sok nyitott kérdés van a NABI újbóli nyereségességének elérése előtt. Így nem látjuk, hogy az esetlegesen piacra lépő spekulatív vételeken kívül mi erősítené a vételi oldalt.
S még valami: a jelenlegi cash flow termelő potenciál mellett egy menedzsment kivásárlásnak semmi esélyét nem látjuk - legalábbis klasszikus, hitellel támogatott kivásárlás esetén.


"A NABI Rt. a közelmúltban megegyezésre jutott a bankokkal amelyek koordinálják a Társaság és magyarországi hitelezőiből álló konzorcium között folyó tárgyalásokat a Társaság jelenlegi finanszírozási struktúrájának átalakítását illetően. A konzorciumot alkotó egyes intézmények belső jóváhagyását követően jöhet létre a végső megállapodás az újrafinanszírozásról. A tárgyalások folytatódnak bizonyos külföldi illetőségű hitelezőkkel (melyek nem tagjai a Társaság magyarországi hitelezői által létrehozott konzorciumnak) melyek továbbra is hozzájárulnak a NABI Csoport finanszírozáshoz a meglévő szerződések szerint."
*** ***
Saját megítélésünk szerint a hitel refinanszírozása a 2003 elején érvényben lévő hitelkondíciókhoz képest csak kedvezőtlenebb feltételrendszer (kamatprémium és biztosíték) mellett jöhet létre.
-
Húsz évre bebiztosították magukat: így juthat fix áron zöldáramhoz ez az ipari óriásvállalat
Tóth Zoltánt, az E.ON EIS (Energy Infrastructure Solutions) megoldásértékesítési osztályvezetőjét kérdeztük.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








