Még az alapfogalmak jelentésében sincs egyetértés, nemhogy a tervezett változtatásokban. A piaci biztosítókkal szemben általános a bizalmatlanság, pedig ők készek beszállni az egészségügyi ellátás finanszírozásába - de csak hosszú távon is kiszámítható, egyértelmű szabályok esetén - derült ki a Népszabadság konferenciáján.
Diagnosztizálni kellene a kórt, mielőtt bármilyen megoldást keresnénk rá - stílszerűen ezzel a mondattal kezdődött a tegnapi konferencia az egészségbiztosítási modellváltásról. Gaál Péter, a Semmelweis Egyetem adjunktusa szerint le kell számolni a piaci verseny mindent megoldó mítoszával.
Ezzel szemben Bokros Lajos, a Közép-európai Egyetem rektora a verseny mellett érvelt. Mondván: a magyar egészségügy sosem volt szolidáris, és jelenleg a két megoldás legrosszabb keveréke működik: s mindezt egyfajta "hálapénzen alapuló vadkapitalizmus" jellemzi. Ki kell lépni a posztszocialista gondolkodásmódból és kitalálni, hogyan kényszeríthetők minőségi ellátásra a szolgáltatók, a biztosítók, úgy hogy a beteg se legyen kiszolgáltatott. Szerinte a jómódúak mindinkább a magánorvoslásban látják a megoldást. Nem járulnak hozzá a közös kasszához, így kevesebb jut a rászorulóknak.
Orosz Éva, az ELTE egyetemi tanára nem tudta szó nélkül hagyni Bokros Lajos szavait. Tervezett előadása helyett közgazdász társa érveit elemezte. Határozottan kijelentette: "nem szocialista csökevény a szolidaritás rendszere, és azt nemcsak közgazdasági elemek mentén kell megváltoztatni. Nem lehet figyelmen kívül hagyni a döntésnél az egészségügy sajátosságait. Szerinte a biztosítóknak fontos szerepük lehet a kiegészítő biztosításokban. Le kell számolni azokkal az illúziókkal, hogy van olyan rendszer, amely mindenki számára egyenlő ellátást biztosít. Szerinte az is mítosz, hogy a piaci biztosítók csökkentenék a költségeket: ezt éppen az Egyesült Államok példája igazolja, ahol az elmúlt öt évben háromszorosára nőttek az egészségügyi közkiadások.
Sinkó Eszter, a Semmelweis Egytem tanára szerint nincs egyértelmű bizonyíték arra, hogy a verseny javítaná a minőséget, példaként ő is az USA-t említette, ahol az árverseny hatására nehezebbé vált a szolgáltatáshoz való hozzáférés, költségesebbé az adminisztráció, és bizonytalanabbá az ellátás minősége. Szerinte Magyarországon kombinálni kellene az ellátásszervező és a szolgáltatásvásárló szerepet, mint ahogy ez történik, történt az irányított betegellátási modellekben.
A több-biztosítós modell versenyjogi szempontból aggályos - erről Torjákné Amberger Teréz, a versenyhivatal szolgáltatási irodájának vezetője beszélt. Mint mondta: várhatóan szolgáltatói és biztosítói oldalon is korlátozott lenne a verseny, a szektor működése pedig állandó korrekcióra szorulna. Több területen is hatósági árak vannak, amelyek jelenleg nem fedezik az ellátás költségeit, így esély sincs a fejlesztésekre. Szerinte engedélyezni kellene a szolgáltatók közötti ár- és minőségbeli versenyt, illetve a gyógyszertámogatás mintájára differenciált támogatást adni a szolgáltatási díjakhoz.
Semmiről sincs adat, ezért aztán nehéz is lenne dönteni a modellváltásról - állította Gulácsi László, a Corvinus Egyetem közszolgálati tanszékének vezetője. A reformtervek alig említik a beteget, holott végső soron az ő jóléte lenne a cél. Persze azt is ki kéne deríteni, hogy a lakosság mennyit képes, vagy hajlandó egy életévért fizetni, illetve, hogy ezért milyen ellátást vár cserébe.
Ferge Zsuzsa szociológus- professzor olyan kérdésekre hívta fel a figyelmet, amelyekkel szerinte nem foglalkoznak a versenypárti reformerek. Nem a hozzáférés elégtelensége a legnagyobb problémája az egészségügynek, hanem éppen, hogy a beteg jelentős százaléka már most sem tudja kiváltani a gyógyszereit. A társadalom kettészakítottságát bizonyára növelné, ha az egészségügyben is nyíltan megjelenne a piaci verseny.
Az üzleti biztosítók megfontolt, óvatos lépésekre intettek, de határozottan kiálltak a piaci verseny mellett. Ők csak akkor vennének részt az egészségbiztosítás piacosításában, ha a jogalkotók kiszámítható szabályozással garantálják a hosszú távú tervezést. Ők ugyanis csak üzletként tudják kezelni az egészségbiztosítást. Mechanizmusait körültekintően meg kell tervezni, és rögzíteni kell, mielőtt a verseny elindulna.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Paál Zoltán, a Generali-Providencia vezérigazgató-helyettese a Magyar Biztosítók Szövetsége által készíttetett piaci elemzést ismertette. (Eddig ez az egyetlen hatásvizsgálat, amely elkészült a biztosítói modellváltásról.) Kijelentette: sok aggályuk van, és a több-biztosítós rendszerre való áttérés feltételeként a többszintű versenyt határozta meg. Szerinte a biztosítóknak kell versenyezniük az ügyfelekért, de ennek csak hosszabb távon lehet eredménye a beteg által is érzékelhető minőség. Versenyezniük kell az egészségügyi intézményeknek a finanszírozásért, valamint a biztosítóknak a jó minőséget nyújtó szolgáltatókért.
Piacra lépésük feltétele a pénzügyi egyensúly garanciája is, azaz, hogy biztosan nem kell nagyobb kockázatot vállalniuk, mint amennyi bevételük lehet a kötelező magánbiztosításokból. Ez azon is múlik, hogy miként szabják meg az egy biztosítottra járó díjat, s az elegendő-e a kockázatokra. Szerinte nem alakulhat ki a szolgáltatók közötti verseny, ha a biztosítóknak nincs valódi választási lehetőségük, illetve a szolgáltató monopolhelyzetbe kerül. Akkor is borul a rendszer, ha a cégek nem ellenőrizhetik a minőséget, nem határozhatják meg a betegutakat, az ellátási folyamatot, és ha az ellenőrzésnek nincs következménye a szolgáltatóra.
Kozek András, az Allianz Hungária vezérigazgató-helyettese szintén a kiszámíthatóságot hangsúlyozta és a verseny mellett érvelt. Ahogy az Allianz vezetője fogalmazott, az egészségügyi reform célja a betegek szakszerűbb ellátása és az egészségesek egészségesen tartása, az orvostársadalom jobb, teljesítmény arányosabb, legális elismerése. Emellett a biztosítási reform célja, hogy megszüntesse azt a gyakorlatot, amely a szereplők érdekeltségét, adminisztratív eszközökkel helyettesíti. Mint mondta: ha ehhez a több-biztosítós rendszer az út, akkor nagy szükség van rá.
Studniczky Ferenc, az OTP Egészségpénztár ügyvezető igazgatója arra hívta fel a figyelmet: az egészségpénztáraknak egyre fontosabb szerepük van, és az esetleges új rendszerben is az lesz. Míg az üzleti biztosítók ügyfelei a betegek, az egészségpénztáraké az egészséges emberek. Utóbbi szervezetek szolgáltatásaira egyre nagyobb az igény, mert csökkent a megelőzésre fordított állami keret.
A konferencia harmadik blokkjában, ahol a szolgáltatók fogalmazták meg aggályaikat a modellváltással kapcsolatban, leszögezték: számukra sem az a kérdés, hogy egy vagy több biztosító finanszírozza-e a szolgáltatásokat, hanem az: megkapják-e azt az összeget, amit a betegekre költenek. Azt nem vonták kétségbe, hogy szükség van a változásokra, de meg kell találni a legkevesebb mellékhatással járó terápiát.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Magyarország meglepő területen szerepelt jól a visegrádi országok rangsorában
- Új attrakció nyílik a felújított Corvin áruházban
- Álmatlan éjszakák várnak a gyümölcstermesztőkre
- Elfogadta az új épületenergetikai irányelvet az Európai Parlament és a Tanács - nap hírei
- Az ukrán hírszerzés feje elárulta, mi lehet Kijev célja
- Két hónapja repedten áll az M30-as szikszói szakasza