Orosz Tibor érdekvédő az útdíj-megállapodás kapcsán arról beszélt: a fuvarozók nem adtak felhatalmazást, és nem fogadták el a kormány ajánlatát.
Nagy divat ma Magyarországon a hitelfelvétel – sokan finanszírozzák kölcsönből a lakásvásárlást, az egyre növekvő lakásárak mellett is. A lakáshitelek mellett a másik legnépszerűbb hiteltermék a személyi kölcsön, ezen fogyasztási hiteltípus kihelyezése a lakáshiteleknél sokkal nagyobb mértékben nő. Mindez azt jelenti, hogy az ország egyre jobban eladósodik. A Magyar Nemzeti bank statisztikáiból azonban nem derül ki, hogy miképp alakul a személyi hitelezés területileg lebontva. Mi azonban nem értük be a száraz számokkal, megkérdeztük a legnagyobb hazai bankokat, hogy oszlott meg a személyi hitelek kihelyezése Budapest és vidék között.
Országos szinten nőtt a lakossági hitelezés, a magyarok hiteléhsége látszólag csillapíthatatlan. A lakáshitelek keresletét az alacsony kamatok fűthették, valamint az a várakozás, hogy az ingatlanok ára vélhetően tovább nő a jövőben. A lakáshitelek mellett azonban egy roppant népszerű konstrukció kihelyezése, a személyi hitel is hatalmas mértékben nőtt.
Ennek okát nem kell sokáig keresni. A szabadon felhasználható személyi kölcsönt arra költi a hitelfelvevő, amire akarja, a szabad felhasználású jelzáloghitellel ellentétben ezt a hitelterméket nem is szükséges jelzáloggal terhelni – azaz nem igényel fedezetet a felvétele. Kezest sok esetben igen, stabil jövedelmet pedig minden esetben. Igénylése ráadásul egyszerű, az átlagos kamat pedig fokozatosan csökken – vélhetően a bankok közti verseny az ügyfelekért egyre erőteljesebben nyomja le a kamatokat.
A kihelyezéseket bemutató legtöbb adatsor csak országos kihelyezést mutat. Az ország gazdasági szempontból ugyanakkor egyáltalán nem egységes – egyes területeken magasabbak, máshol alacsonyabbak a bérek, csak úgy, mint az árak is eltérőek az ország különböző területein. A jövedelmi helyzetről az is árulkodik, hogy a lakosság mennyire hitelképes, és milyen mértékben él hitelfelvétellel.
Ilyen adatokat a Magyar Nemzeti Bank adatbázisa nem tartalmaz, a jegybank pedig kérdésünkre elmondta, hogy csupán eseti jelleggel végeznek ilyen irányú kutatásokat. Mi ezért most megkérdeztük a Magyarországon jelen levő bankokat, hogy miképp alakult a személyi hitelek kihelyezése vidék és Budapest viszonylatban.
Az OTP Bank, amely Magyarországon jelenleg a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkezik, válaszában tudatta, hogy az utóbbi évben a személyi hitelek mindössze harmadét helyezték ki Budapesten. Ugyanez az arány igaz a lakáshitelekre is.
2018 első kilenc hónapjában az OTP Bank a lakáshitelek közel harmadát Budapest területén belül folyósította. Ugyanezen időszakban, az OTP Bank személyi kölcsön értékesítésének harmada Budapestről és az agglomerációból származott.
Mindez azt jelenti, hogy a durván 2,5 milliós lakosú Budapesti agglomeráció enyhén felülreprezentált az OTP esetében - ez azonban elenyésző mértékű.
Az MKB Bank válaszából nagyon hasonló tendencia látszik: esetükben 30 százalékos a budapesti kihelyezés, míg személyi hiteleik 70 százalékát vidéken helyezték ki. Ez már közelebb áll a népességi megoszláshoz, bár csak enyhe mértékben. Érdekes, bár nem meglepő adat ugyanakkor, hogy a lakáshitelek tekintetében az MKB Bank kihelyezésének 55 százaléka Budapesthez köthető. Ez minden bizonnyal a magasabb a lakásáraknak tudható be (egy átlagos budapesti lakásár nagyjából 35 millió forint körül mozog).
A CIB Bank kérdésünkre az alábbi választ küldte:
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Összességében elmondhatjuk, hogy a bankunknál folyósított személyi kölcsönök 25%-át a budapesti igénylések teszik ki, míg 75%-át a vidékiek. Azonban ha csatornák szerint nézzük, már eltolódásokat láthatunk. A mobilapplikáción keresztüli személyi kölcsön folyósítások esetében – amelyek a teljes személyi kölcsön folyósítás több mint ötödét teszik ki – a Budapesten indított igénylések aránya magasabb, 30%. Ezzel szemben a fióki személyi kölcsön igénylések esetében a vidéki fiókok felé tolódott a hangsúly, ott történt a folyósítások 77%-a. Amennyiben területi alapon vizsgáljuk a számokat, elmondható, hogy az összes Budapesti folyósítás 26%-a mobilapplikációs igénylésen keresztül történik, míg a vidéki folyósítások 20%-a indul ezen a csatornán.
A válaszból látszik, hogy a lakosság területi megoszlását a CIB kihelyezései képezik le leginkább. Érdekes adat ugyanakkor, hogy a személyi hiteleik kihelyezésének Budapest esetén már 26 százaléka mobilapplikáción keresztül történik, vidéken ez 20 százalék a CIB kihelyezéseit illetően. Azaz a fővárosban minden negyedik, vidéken minden ötödik személyi kölcsönt mobilról igényelnek.
Az UniCredit Bank tovább bontotta a megoszlást: eszerint náluk Budapesten, Kelet-Magyarországon és Nyugat-Magyarországon egyaránt egyharmad-egyharmad-egyharmad a személyi hitelek kihelyezésének aránya.
Minimális előny mutatkozik ugyan Nyugat-Magyarország javára, de mindössze néhány százalékpontos különbségről van szó, amiből a személyihitel-felvételi szokások régiós sajátosságaira nem lehet következtetéseket levonni – írja az UniCredit.
Esetükben tehát szintén felülreprezentált a főváros. Az alábbi ábra pedig az összes válaszadó bank kihelyezéseinek megoszlását mutatja:
Ha összevetjük az adatokat, azt mondhatjuk, hogy a személyi hitelek terén nincs markáns eltérés a lakosság megoszlásához képest, a lakáshitelek terén pedig – erre két banki válaszból következtethetünk – Budapest jelentősen vezet. Ennek oka az, hogy míg a személyi hiteleket arra költjük, amire akarjuk, addig a lakáshiteleket kizárólag ingatlancéllal használhatjuk fel – Budapesten pedig jelentősen magasabbak az ingatlanárak az országos átlaghoz képest.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








