Növekvő forgalomban emelkedett a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a héten.
Kongatja a vészharangot a Mol-vezér: ha egyszer leáll a Barátság vezeték, akkor nem indul újra
Újra a középpontba került a közép-európai energiaellátás biztonsága, miután ukrán fenyegetések érték a Barátság kőolajvezetéket.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója részletesen beszélt a kockázatokról, Magyarország felkészültségéről és a régiós következményekről – írja az Index.hu, amely a Mandinernek adott nyilatkozatott szemlézte.
Hernádi emlékeztetett: a háború kezdete óta többször is támadás érte a vezetéket, ám az utóbbi tíz napban három célzott találat is érte az oroszországi szakaszt. Az első kettőnél még sikerült gyorsan helyreállítani a szállítást, a legutóbbi azonban legalább öt napos kiesést jelent, és jó esetben is csak korlátozott kapacitással tudják újraindítani.
„Ha a vezeték leáll, nagyon nagy valószínűséggel soha többé nem indul újra. Olyan ez, mint egy lakás vagy ház, amit nem használnak: rohamosan romlik az állaga” – figyelmeztetett a Mol-vezér.
A helyzet nemcsak Magyarországot, hanem Szlovákiát is közvetlenül érinti, hiszen a Barátság-vezeték két ország számára biztosítja a legfontosabb olajellátást. Egy teljes leállás esetén először az üzemi készletekhez, majd a stratégiai tartalékokhoz kellene nyúlni – amelyeket az Adria-vezetéken keresztül lehetne pótolni.
Csakhogy ez drágább: a horvát fél a háború kitörése után azonnal megduplázta a tranzitdíjat. Ráadásul a Janaf vezetékre technológiai okokból sem lehet teljes alternatívaként tekinteni – a kapacitástesztjei sem igazolták, hogy képes lenne átvenni a teljes régió ellátását.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Hernádi szerint legalább két párhuzamos vezetékre van szükség, hogy a tengerparttal nem rendelkező országok ellátásbiztonsága garantálható legyen.
Drágább üzemanyag jöhet
A Mol vezetője jelezte: ha kiesik a Barátság kapacitásának egy része, akkor importból kell pótolni a hiányt. Ez viszont óhatatlanul áremelkedéssel jár. Számításaik szerint a pluszköltségek éves szinten akár 200 millió dollárt is kitehetnek, ha teljesen a horvát útvonalra kell támaszkodni.
Ráadásul a 2026 végén életbe lépő uniós szankciók miatt további hatalmas beruházásokra kényszerül a Mol. Hernádi szerint 180–200 milliárd forintot kell elkölteniük, hogy a finomító teljesen átálljon a nem orosz eredetű olajra – anélkül, hogy ebből bármilyen profit származna.
Örülhetnek a húsimádó magyarok: jó hírek érkeztek a kedvencükről, ez a pénztárcának is jót fog tenni
A piaci árak alakulására egyaránt hatnak a globális kereskedelmi bizonytalanságok és az uniós kínálat szezonális változásai.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








