12 °C Budapest
Group of clothes background

Így hódítja meg a szegények boltja Magyarországot: már tehetősebb családok is ide járnak

2022. október 10. 13:01

A gazdasági, pénzügyi válságok idején felszaladnak a fogyasztói árak, így felértékelődnek az olcsó árukat kínáló boltok: az látszik, egyre többen vásárolnak diszkontokban, sajátmárkás terméket, és rég voltak ilyen népszerűek a használtruha és az adományboltok. Már augusztus végétől érezhetően nő a bevételük, sőt a vevők összetétele is változik: a középosztálybeli vásárlók is egyre többen vannak. Persze nem csak az olcsóságuk miatt népszerűek ezek az üzletek, egyre többen térnek be elvi megfontolás mentén: ők azok, akik ahelyett, hogy új ruhákat, tárgyakat vennének maguknak, inkább a fenntarthatóságot választják, azaz amíg lehet, körforgásban tartják a még használható fogyasztási cikkeket.

A 2022 őszére kialakult gazdasági helyzet miatt rengeteg család került nehéz anyagi helyzetbe: nem csak az energiáért, a gázért az áramért kell többet fizetniük az átlagfogyasztás felett, de az elszálló élelmiszerárak miatt kevesebb jut ruhára, mindennapi használati tárgyakra is. Egy a Pénzcentrum által készített felmérés szerint a magyarok 90,1 százalékának alapvetően megváltoztak a pénzügyi szokásai, háromnegyedük pedig kénytelen volt elhalasztani nem létfontosságú kiadást az elmúlt három hónapban. Sokan kénytelenek feladni korábbi életszínvonalukat, és lemondani bizonyos termékekről, szolgáltatásokról: a válaszadók 48 százaléka kevesebb ruhát tud venni magának és családtagjainak, 34 százalékuk pedig háztartási fogyasztási cikkeket nem vesz, csak hogy a kötelező kiadásaival ne csússzon el, illetve tudjon élelmiszert vásárolni.

Ilyen körülmények között az emberek az olcsóbb megoldások felé fordulnak, például diszkontba járnak, sajátmárkás termékeket vásárolnak, és amit lehet olcsóbban, használtan szereznek be. Válságos időkben mindig felértékelődnek az olcsó beszerzést kínáló lehetőségek, mint amilyen például a használtruha üzlet, vagy az adománybolt. Ma már számos ilyen elven működő üzlet, adománybolt működik Magyarországon. Korábban nyilatkozott lapunknak Mester Zsuzsa, egy ilyen koncepcióval működő üzlet, a Filantrópia üzemeltetője: nekik már augusztus végétől érezhetően nő a bevételük, sőt a vevők összetétele is változik, a középosztálybeli vásárlók is egyre többen vannak.

Európából Amerikába, Amerikából Európába

A modell maga Angliából származik, Sáhy Gábor, a Cseriti üzleteket működtető ReBolt Közhasznú Nonprofit Kft. stratégiai vezetője azonban az Egyesült Államokban találkozott vele először, még az előző nagy gazdasági világválság idején, és 2011-ben nyitotta első üzletét – azóta már a 12. is megnyílt pár hete.

A visszajelzések alapján már az első perctől lehetett tudni, hogy óriási az igény rá, még abban az évben két másik boltot is nyitottak. Közhasznú gazdasági társaságként, nonprofit formában működnek, ami azonban nem jelenti azt, hogy nem termelődik profit. Csupán csak annyi a különbség, hogy a profitot nem a saját tőkefelhalmozása érdekében termeli, hanem visszaforgatja az alaptevékenységében. Nem veszi ki, de ugyanolyan fontos ahhoz, hogy fejlődni tudjanak, új egységeket is nyithassanak. Mint elmondta:

a most zajló hazai és nemzetközi gazdasági folyamatok természetesen erősítik a mi tevékenységünket: fő célunk az az, hogy minél olcsóbban jó minőségű használati tárgyakhoz jussanak olyan emberek, akik egyébként ezt nem, vagy csak nehezen tudnák normál piaci körülmények között megtenni.

Persze van egy új, vagy nem is annyira új réteg, akik nem azért vásárolnak adományvoltokba, mert nem tehetnék meg, hogy újat vegyenek, hanem egyéb megfontolások mentén.

Alapvetően hármas vásárlói célcsoportunk van: a szociálisan rászorultak, a tudatos vásárlók, a „zöldek”, akik egyértelműen értik, mi a logika emögött, és a harmadik csoport, akiket kincskeresőknek szoktunk nevezni, ők szó szerint vadásszák az érdekességeket, akár olyanok is vannak közöttük, akik üzleti céllal térnek be hozzánk, akár még ebből élnek. Mind a három csoportnak komoly súlya van, de az látszik, hogy a zöld vásárlók egyre nagyobb arányban képviseltetik magukat.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Nyilván, ahogy a környezeti problémák egyre hangsúlyosabban bekerülnek a közbeszédbe, sokan elgondolkodnak, és olyan megoldások felé fordulnak, mint a fenntartható fogyasztás, a megfontolt vásárlás.

Egyre többen szorongunk a klímaváltozás miatt, sokan érzik magukat tehetetlennek, de ha egy ilyen helyen vásárolnak, vagy itt adják le a használt, de még jó állapotú ruháikat, tárgyaikat, azt érezhetik, tettek valamit a környezetvédelemért, és tesznek is végeredményben.

Sok a szemét: az adományozás nem lomtalanítás

Az adományozói kultúránkon még van mit csiszolni amellett, hogy azért lássuk be, van egy erősen szubjektív eleme is, hiszen mindenkinek mást jelent a még használható kategória. De igyekeznek a szervezetek minél több helyen jelezni, mi az a minimális minőségbeli elvárás, amit el kell érnie egy tárgynak ahhoz, hogy hasznosulni tudjon, hogy be tudjon kerülni a körforgásba.

Azzal, ha valaki már egy nem használható tárgyat ad át egy szervezetnek, nemhogy nem segít, de még a terheiket is növeli.

Vannak kategóriák, amelyekkel a Csertinél már nem tudnak foglalkozni, ilyen például a bútor, élelmiszer, vegyi áru, - de ezen kívül mindennek foglalkoznak, ami egy háztartásban felbukkan és még használható állapotban van.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm