A fővárosi temetőkben drasztikusan csökken a sírhelyek újraváltási aránya: koporsós temetkezéseknél mindössze 4, urnáknál pedig 10 százalék a megújítás.
Egy friss uniós statisztika szerint Magyarországon nagyon olcsó a tej, a sajt és a tojás az EU többi tagállamához viszonyítva, egyedül a lengyeleknél olcsóbbak ezek a termékek. A magyar vásárlók viszont valószínűleg nem úgy érzik, hogy olcsó lenne a boltokban a tej, tojás vagy sajt, és azt is régóta rebesgetik, hogy hamarosan az árak felívelésére lehet számítani. Már a járvány is tett róla, hogy a vásárlók úgy érezzék, mintha egyre gyorsabban drágulna minden. A Pénzcentrum utánajárt, hogy lehet, hogy az Európai Unión belül csaknem nálunk a legolcsóbbak ezek az alapélelmiszerek, a magyarok mégis egyre nagyobb kiadásnak érzik.
A KSH legfrissebb adatai alapján augusztusban a tojás 4,1 százalékkal, a trappista sajt 4,7 százalékkal drágább, mint egy évvel korábban. A 1,5%-os pasztőrözött ESL tej literje viszont ugyanannyiba kerül mint egy éve, a 2,8%-os tej pedig olcsóbb 1,5 százalékkal, miközben az UHT ugyanennyivel drágább lett. Átlagosan 247-266 forint elvileg egy liter tej, azonban betérve a kisboltba nem ritkán a legolcsóbb tej ára is 300 forint van.
Az utóbbi években a tojás és a sajt árak egyenletes ütemben emelkedtek - eltekintve a 2017-es év végén bekövetkezett tojásvésztől, amely azt eredményezte, hogy csak 2018 júliusában csökkent vissza a tojás ára normál szintre. A tejárak viszont sokkal hektikusabban viselkednek, fajtától is függ az árak alakulása:
Ha pedig éves szinten vizsgáljuk az árak változását, akkor is látunk hullámvölgyeket és meredekebb emelkedéseket a tej, tojás és sajt esetében is. A KSH statisztikái szerint a tojás fogyasztói árindexe 3,7, a tejé 0,2 és a sajté 2,3 százalék volt - vagyis ekkora volt a vásárlók által tapasztalható árdrágulás mértéke.
Azt viszont sosem szabad elfelejteni, hogy nem csak az árak, hanem az átlagkeresetek és nyugdíjak is emelkednek évről évre. Azt hogy hogyan viszonyulnak egymáshoz az éves átlagárak és az átlagkeresetek, könnyen kiszámolhatjuk, ha leosztjuk egymással a két számot, és kapunk egy indexet - ami megmutatja, hány darab tojásra, kilogramm sajtra, liter tejre futotta volna a havi járandóság, ha minden centjét ezekre a termékekre költi az ember.
A termékindexek alapján hiába emelkednek az árak, az átlagkeresetből és -nyugdíjból évről évre többre futja belőlük. Az is leolvasható a grafikonról, hogy az emelkedés az átlagkeresetek alapján meredekebb, míg a nyugdíjak esetében jóval kevéssé érzékelhető. 2009-hez képest egy nyugdíjas 300 tojással vehet többet most a nyugdíjából egy hónapban, mint vehetett múlt hónapban, 300 tojás pedig jelenleg 13 650 forintba kerülne átlagosan. Trapistasajtból pedig 3 kilóval vehetne most többet egy átlagos nyugdíjat kapó magyar vásárló.
Európában rendkívül olcsónak számít a magyar tej, tojás és sajt
Az Eurostat adatai szerint, ha az uniós átlagárat vesszük 100 százaléknak, akkor Magyarországon csaknem a legolcsóbbak ezek a termékek az EU-ban, csak a lengyeleknél olcsóbb a tej, tojás és sajt. Ha pedig a nem uniós tagállamokban is megnézzük az árakat: Montenegróban, Törökországban, Bosznia-Hercegovinában és Észak-Macedóniában olcsóbb a bevásárlás.
Szerbiában, Romániában, Horvátországban is drágább a tej, tojás és sajt, viszont még az EU-s ár alatt marad. Afelett van viszont például Szlovákiában, Ausztriában ezeknek a termékeknek az ára, Cipruson és Görögországban pedig a leghúzósabb az egész Unióban. Ha pedig az EU-n túl is keresnénk a magas árakat: Izlandon, Norvégiában és Svájcban közel másfélszer annyiba kerülnek ezek az alapvető élelmiszerek.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Magyarországon tehát 15 százalékponttal kevesebbe kerülnek ezek a termékek az EU-s átlagnál, és az utóbbi évekhez képest ez egy javuló tendencia, mivel 2017-ben még 93,2 százalék volt a fogyasztói árszint, 2018-ban 92,1, 2019-ben pedig 90,8 százalék. Innen csökkent az árszint több mint 5 százalékponttal 2020-ra.
Azonban ahogy már az alkoholos italok árszintje kapcsán is megállapítottuk: ez a relatív "olcsóság" nemcsak abból adódik, hogy hazánkban valóban kevesebbe kerül a tej, tojás, sajt, vagy hogy külföldön mentek fel jobban az árak. Az infláció ugyanis Magyarországon volt az egyik legmagasabb. Az is közrejátszik, hogy az árszintet az euróban számított vásárlóerő-paritásból számítják ki, hogy összehasonlítható legyen az adott állam, vagy országok csoportja (mint az EU) árszintjével. 2019-ről 2020-ra pedig tudjuk, hogy a forint árfolyam gyengült az euróhoz képest, ez okozhatja az eltérést.
Készülhetünk a drasztikus, tartós drágulásra?
Azt már régóta rebesgetik, hogy a takarmányárak emelkedése miatt a hús drágulni fog. Ez a baromfihús árakban már meg is jelent: az emelkedés 20-25 százalékos. Egy kiló csirkemell filé ára így közel 2000 forintba kerülhet majd. A sertéshús árakat még alacsonyan tartják a járvány miatt bekövetkezett piaci változások, azonban ez sem tart már sokáig. Ugyancsak a takarmányárak emelkedésének hatására a tej, sajt és tojás ára is megindul majd felfelé.
A Nemzeti Agárgazdasági Kamara azt jósolta, hogy a takarmányok világszerte tapasztalható 30-50 százalékos drágulása miatt a vágóállatok és állati termékek - mint a tej, vagy a tojás - drágulásával a megnövekedett költség a hús- és tejfeldolgozókra is áttevődik. Ez pedig Magyarországon is a hús-, és tejtermékek kiskereskedelmi fogyasztói árának fokozatos emelkedéséhez és tartósan magasabb szinten maradásához vezethet. A Tojásszövetség szerint az áremelkedést eddig a takarmány drágulása ellenére az importtöblet tartotta vissza, ez sem tart azonban örökké, hamarosan elindulnak felfelé az árak.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








