A jelenlegi turbulens gazdasági körülmények az egész régiót óvatosságra intik, ami Magyarországra fokozottan jellemző.

A 2024-es üzleti évben némi átrendeződés történt a legnagyobb hazai drogérialáncok, a dm, a Müller és a Rossmann piaci pozíciójában. A dm tovább erősíti vezető pozícióját, a Müller szárnyalása és a Rossmann visszaesése pedig új dinamikát teremtett a versenyben. A friss beszámolók szerint a mindössze 34 üzlettel rendelkező Müller már megelőzte a Rossmannt adózott eredmények terén, míg a dm már az "átlagbérek" terén is, ha egy hajszállal is, de átvette a vezetést.
Nagy fordulat következett be 2024-ben a legnagyobb hazai drogérialáncok versengésében a cégek friss beszámolói alapján. Már tavaly is úgy tűnt, a három meghatározó lánc - a dm, a Müller és a Rossmann - erőviszonyai átrendeződőben vannak: a korábbi éveket a dm dominanciája jellemezte belföldi nettó árbevételt tekintve, szorosan a sarkában a Rossmann-nal, a kisebb bolthálózattal rendelkező Müller pedig jellemzően a még a nagyobbak árbevételének a felét sem érte el. Az utóbbi három évben a dm egyre inkább ellépett a vetélytársaktól. Ami viszont az adózott eredményeket illeti, a Rossmann visszaesése és a Müller növekedése azt eredményezte, hogy a 2023-ban beérte, 2024-ben pedig meg is előzte a piros kentaurt.
Az üzleti évről szóló beszámolók szerint 2019-ben adózott eredmények alapján még a dm volt a harmadik a sorban. 2020-ban már egy hajszállal megelőzte a Müllert, mely azóta is a harmadik helyen állt a rangsorban 2024-ig. A dm 2021-ben nagy növekedéssel el tudott lépni a Müllertől és a Rossmannt kezdte közelíteni. 2022-ben - visszaeséssel, de mégis - megőrizte a második helyet. 2023-ban viszont úgy kilőtt a dm adózott eredménye, hogy messze megelőzte a Rossmannt és a Müllert. Ez 2024-re csökkent, elsőbbségét azonban megtartotta. Addig viszont a Müller megelőzte a Rossmannt 2024-ben.
Ha pedig megnézzük, hogy az eddigi évek árbevételei és adózott eredményei hogyan növekedtek a cégek korábbi évi teljesítményéhez mérve, akkor az látszik: árbevételét tekintve is a dm könyvelhetett el legmagasabb növekedést tavaly, nyomában a Rossmann és a Müller. Mindhárom lánc kisebb növekedést ért ugyanakkor el, mint a 2023-as üzleti évben. Adózott eredmény terén a dm-nél nagy visszaesés látszik, igaz nagy volt a bázis, mert 2022-ről 2023-ra szinte dupláztak. A Rossmannál is visszaesés látszik, akárcsak a megelőző üzleti évben, a Müller viszont növekedést könyvelhet el.
Már nem a Rossmannál lehet a legjobban keresni
Az üzleti beszámolókból nemcsak az árbevétel és az adózott eredmény derül ki. Az is látszik, hány főt foglalkoztattak a cégek átlagosan, illetve mennyi pénzt költöttek bérekre. Ez alapján számolhatunk egy átlagos foglalkoztatott/bérköltséget, ami nagyságrendileg elárulja, hogy melyik drogérialáncnál lehet több vagy kevesebb az átlagbér. Hangsúlyozzuk, hogy ebben az összegben benne van a felsővezetők bére egészen a hierarchia legalján lévő dolgozókig, és tényleg csak hozzávetőleges szám, nem szabad tehát "készpénznek" venni.
Az utóbbi öt évben mindig az látszott: a dm foglalkoztatja a több dolgozót, de a Rossmann-nál jobbak a bérek. A tavalyi üzleti évben ez megdőlt: még mindig a dm-nél dolgoznak a legtöbben, viszont az utóbbi években jelentősen növelték a bérköltségre fordított összegeket, így "átlagbér" tekintetében beérték és egy hajszállal előzik is mostanra a Rossmannt.
A dm előretörése abban is megmutatkozik, hogy már több mint 3200 főt foglalkoztat, amennyit a Müller és Rossmann együttvéve sem. A bolthálózat terjeszkedése is árulkodhat arról, melyik drogéria áll most az élen a versenyben. A ROSSMANN Magyarország Kereskedelmi Kft. 2024 februárjában nyitotta meg 250. üzletét az Árkád bevásárlóközpontban az Örs vezér terén. A vállalat tavaly ünnepelte 30 éves magyarországi jelenlétének évfordulóját is, egy áprilisi bejelentés szerint 390 millió eurós beruházással 253 új üzlet megnyitását tervezik, ebből 75 üzletet Németországban, a többit külföldi működési területén, többek között Spanyolországban, Lengyelországban, Csehországban, Albániában, Koszovóban, Törökországban és Magyarországon is. Jelenleg 258 boltjuk üzemel Magyarországon.
A dm-drogerie markt Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. jelenleg 263 üzletet üzemeltet Magyarországon a honlap szerint, tehát alig nagyobb a bolthálózata a Rossmannál. A vállalat története hazánkban ugyancsak 1993-ban indult: július 8-án nyitották első üzletüket Budapesten. A Müller Drogéria Magyarország Bt. 2007-ben kezdte meg terjeszkedését Magyarországon, mára pedig 34 üzlettel rendelkezik, kettővel többel, mint tavaly. Ehhez képest nagyot léptek elő az árbevételi versenyben.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.


