A karácsonyi időszakban a magyar családok bőséges hazai halkínálathoz juthatnak, az árak a tavalyi szinten maradnak.
Mi a közös a volt autószerelőben, az ex matek-fizika tanárban, az építészmérnökben, egy gyümölcs-zöldség szervezetben és a nemzetközi élelmiszerláncban? A Pénzcetrum információi szerint a saláta, a paprika és a fűszernövények. Portré hazai kistermelőkről.
Borbély Sándor eredeti szakmája autószerelő, „beházasodott” a kertészetbe. Nem szakadt el teljesen a szakmájától sem: a napi mezőgazdasági tevékenység mellett a gazdaság négy traktorjának, három teherautójának és három mikrobuszának kisebb javításait is Ő végzi.
A jászfényszarui Jászvega Global állandó gárdája 6-7 főből áll, rajtuk kívül a márciustól novemberig tartó szezonban 15-20 alkalmi munkás segíti a vállalkozást. Ez az életforma nem 9-5-ig tartó munkanapokat jelent. Ahogy Borbély úr mondja: „nálunk minden nap hétfő.” Reggel 5-kor már a földön tevékenykednek, mert a zöldséget hűvösben kell leszedni. Ha „minden jól megy”, este 8-9-kor végeznek a napi munkával. Szombaton is. Az egyetlen pihenőnap a vasárnap („ha nem jön közbe semmi” – teszi hozzá - „de erre sosem veszünk mérget”), akkor még a saláta is pihen. A család még soha nem volt egy teljes hét nyaraláson, de nekik a föld, a saláta az életük.
A hagyományos fejessaláta mellett egyre népszerűbb itthon is lolo saláta, a díszítő saláta és a legújabb sláger, a jégsaláta. Az újdonságokat általában a szállodák, éttermek, konyhák rendelik meg először, ekkor a nagyközönség még nem is tud a létezésükről. Aztán egyre gyorsabban a vásárlók is megismerik és megkedvelik őket. Ilyen felfutóban lévő „sztártermék” most a római szívsaláta, ami a szendvicseket javítja fel - vizuálisan és ízélményben is – és a salanova saláta. Ezeket az újdonságokat általában olasz, spanyol, holland tanulmányutakon szerzett tapasztalatok „gyümölcseként” szerzik be.
Ezek az országok előnyben vannak hozzánk képest, de az utóbbi időben gyorsan zárkózunk fel melléjük.
A nemzetközi kapcsolatoknak köszönhetően – itthon egyedüliként- a Jászvega Global került be a salátaimádók „Love my salad” elnevezésű, holland kezdeményezésre létrejött, exkluzív mozgalmába. A szervezet kapcsolatépítésben, eladásban, új termékek megismerésében, a tapasztalatok megosztásában segíti tagjait.
A kitűnő szegedi paprika nyomában
Szeged környékén a 19. század elején a ferences rendi szerzetesek kezdtek paprikát termeszteni, innen terjedt el a környékbeli tanyavilágban. A város és környéke különösen jó klímát biztosít a paprika számára: magas a napsütéses órák száma, kiválóak a talajadottságok. A paprika - tört, zúzott, őrölt, egész formában – már a 19. század végére Szeged vezető kereskedelmi árujává vált. És akkor Szent-Györgyi Albertet még meg sem említettük.
Vagyis jogos a kérdés: mi újat lehet még mondani a paprikáról ezen a vidéken? „Nemcsak Szeged, hanem én is a paprika bűvöletében nőtem fel. A szüleim őstermelők voltak, kisgyerekkoromtól e fantasztikus zöldség bűvöletében teltek a napjaim. A TV paprika, étkezési hegyes erős paprika mellett fő termékünk a paradicsom (fürtös, bogyós, mini szilva) és a kígyóuborka. Erre a négy alapzöldségre építjük a családi vállalkozásunkat, ahol a rokonok mellett további 40 munkatársunk dolgozik” – sorolja Paplogó Imre, a forráskúti Peták Paplogó Kertészet vezetője.
A környék legtöbb gazdaságától eltérően a 2001-ben felhúzott, és azóta 50.000 négyzetméterre nőtt növényházuk miatt télen is friss termést dobnak a piacra. Paplogó Imre is messziről indult: eredeti szakmája építészmérnök. Mivel a szülei a csupasz szántóföldön kezdték a termelést, az összes azóta felhúzott épületben benne van a szakértelme. Nagy büszkeség számára, hogy 2018-ban „Magyarország Legszebb Birtoka” Kertészet Kategóriában döntősök lettek.
Gazdaságuk egyik alapelve, hogy minél kisebb ökológiai lábnyomot hagyjanak a jövő generációi számára. Biológia növényvédelem van náluk, nem használnak vegyszert, csupán gombaölőt. E filozófia mentén modernizálták a csomagolást is, idei beruházásuk például egy új gépsor, vékonyabb, kisebb súlyú fóliák számára, amelyet a későbbiekben át lehet alakítani kukoricakeményítő alapanyagúra. Ez teljesen lebomló anyag.
A jó kertész olyan, mint a jó pap
Szellák János fiatal matek-fizika szakos tanárként még nem riadt fel nap mint nap hajnali 2-3 körül, hogy számba vegye az aznapi teendőket. Az sem volt jellemző rá, hogy fél 5-kor kipattanjon az ágyból, hogy aztán a délelőttöt a 2-3 hektáros fűszerkertben, a délutánt az autóban ülve az áruház raktára felé utazva töltse, majd az este ismét a földön, vagy az üzemben teljen. A nap még dolgozatjavítások idején sem este 9-fél 10-kor ért véget számára. Napjai „csupán” az elmúlt 35 évben telnek ebben a rendben.
De már akkor a tanítás mellett – nagyrészt este, nem ritkán éjszaka – segített szüleinek a családi vállalkozásban. És egy idő után az őstermelői lét mellett kötött ki. Azóta Dunavecse fűszertermelésének origója. Filozófiája nagyon egyszerű: „A növényt szeretni és tisztelni kell, együtt élni vele, ennyi."
Számunkra – még ha ez közhelyesen hangzik is – a minőség fontosabb a mennyiségnél. A petrezselyem, fodros petrezselyem, zeller- és kaporzöld, a spenót, sóska, metélőhagyma, metélő fokhagyma nagyon kényes termékek.
A gazdasági szótárban a családi vállalkozásukat „kistermelőknek” nevezik, pedig már ez is – a fenti két gazdasághoz hasonlóan - egy üzem: fóliasátrakkal, csomagoló berendezéssel, hűtőházzal. Így tudta felváltani a kezdeti Bosnyák téri piacozást, majd a műanyag ládás szállítást, papírdobozossal, amely nem csak környezetbarát, hanem praktikus is: azonnal az áruház polcaira kerülhet. Ez a megoldás villámgyorsan etalonná vált a zöldfűszerek kínálása során az országban.
Ők is kerülik a vegyszereket, csak ártalmatlan szerekkel ápolják a növényeket. A matematikai gondolkodást legidősebb lányával közösen építik be a mindennapokba: a közelmúltban áttervezték a vízrendszer nyomvonalát, amivel 30%-al csökkentette az anyagköltséget.
Jelenleg tanácsadóként két agrármérnök is segíti őket, a termékek hatékonyságát, és a még kevesebb szerhasználatot kutatva. A fejlesztésnek rengeteg összetevője van, a magtól a szántási technikáig, az öntözéstől a csomagolásig. Mint mondja, a jó kertész olyan, mint a jó pap, holtig tanul. Amikor azt kérdezik tőle, megéri-e a napi 16-17 órai munka, az a kép „ugrik be” neki, ahogy este vág egy csomó zöldségzöldet a birtokán, és az orrában érzi a friss, semmivel össze nem téveszthető illatot.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A termékek útja a polcokig
„A METRO hosszú évek óta van beszállítói kapcsolatban – többek között – a fenti három kistermelővel is. 2021. májusban a cég újabb beszállítói programot indított, amelynek keretében a hazai kis- és középtermelők jelentkezését várják, hogy jelenlegi választékukat tovább bővíthessék. A Magyar Termék Nonprofit Kft.-vel együttműködve pedig tavasszal magyar termék promóciós heteket tartottak az áruházakban.
A hazai áruk aránya az áruházaikban közel 70%” – tudjuk meg Dr. Kápolna Beától, a METRO Ultrafriss és Friss Divíziók beszerzési vezetőjétől.
Az elmúlt évben bezártak az országok a pandémia miatt, így az import termékek elérhetősége korlátozottá vált. A hazai munkahelyek és gazdaság erősítése pedig még fontosabbá vált az emberek számára, amivel szintén erősödött a hazai termék iránti kereslet. Az áruházláncok így még jobban koncentrálnak a helyi beszállítókra, a hazai ellátásra. Ez több szempontból is előnyös: a kereskedelmi láncok, a termelők és a vásárlók számára is.
Mi is segítjük a kistermelők fejlődését, erősítjük a vásárlói lojalitást. És – végül, de nem utolsósorban – a mai világban szinte közhelynek számít, de ennek ellenére nagyon fontos, hogy fenntarthatósági törekvéseinket is erősítjük, hiszen az itthonról beszerzett termékek rövidebb utat tesznek meg, csökkentve ezzel a szállítással járó környezetterhelést
- tette hozzá a beszerzési vezető.
A 2013-ban elindított kezdeményezés beszállítói főként a gyümölcs-, zöldség-, hús-, bortermelők voltak. Most a tej-, pék-, és szárazáru kategóriákkal bővítik a kört. Így sok kistermelő komoly gazdasági fejlődésen megy keresztül: a kisvárosi piacon értékesítés, vagy a közvetlen étterembe szállítás után most – akár naponta – hoznak friss árut az ország 13 pontján áruházainkban.
Ez új logisztikai, csomagolástechnikai, pénzügyi ismereteket és gyakorlatot kíván tőlük. A társaság folyamatos tanácsadással, minőségellenőrzéssel, telephelyi konzultációval segíti őket. A legtöbben egy áruházba kezdik a beszállítást, sokan innen lépnek tovább több, vagy az ország mind a 13 egységének polcaira. A kistermelői áruk tavaly csak a METRO-ban 1,5 milliárdos forgalmat értek el, ami komoly forgalmi növekedés az elmúlt évekhez képest.
A METRO nemzetközi szinten is törekszik rá, hogy a magyar kistermelők árui a külföldi egységek polcain is megjelenjenek. Már sikeres példák is vannak: friss kacsahús értékesítése indulhatott meg több meg több országban
- zárta gondolatait Dr. Kápolna Beáta.
A kulcs az előre gondolkodás
A FruitVeB a magyar zöldség-gyümölcs ágazat országos szakmaközi szervezete számos területen segíti a hazai zöldség- és gyümölcságazatot. A termelőket és a kereskedő-, feldolgozókat tömörítő intézmény szorosan együttműködik a termelői szervezetekkel, a TÉSZ-ekkel, akik a „szakmai megmondók”, az adott térség piaci helyzetének, gazdasági kapcsolatainak ismerői.
A FruitVeB szervezi a zöldség-gyümölcs ágazat marketingjét, ösztönző programokat kínál, képviseli a magyar zöldség-gyümölcs ágazatot az EU illetékes fórumain, kiállításain is. Tanácsadással, képzésekkel segíti a hazai agrárgazdaság képviselőit. 23 ezer tagjuk van, a két fóliasátras termelőtől a több hektáros gazdálkodóig – mutatja be a szervezetet Hunyadi István, a FruitVeB ügyvezető igazgatója.
Tapasztalata szerint a hazai kistermelők piacra lépése nem könnyű. Még most is sokan vágnak bele a termelésbe egy termékkel - ami minimum 1,5-2 millió forintos befektetést igényel hektáronként – távlati értékesítési, marketing tervek nélkül. Nem gondolkodnak előre, hogy kinek fogják eladni a terméket. Természetesen el lehet menni árulni a nagybani piacra, de azért - valljuk be - ez nem a biztos megélhetés receptje, nagy a lemorzsolódás veszélye. Ezért a szervezet mindenkinek ajánlja az integráció valamilyen formáját.
A nagy áruházláncok polcaira kerülni sem könnyű: állandó magas minőségre, hosszú távra szóló, biztos szállításra kell szerződést kötnie a kistermelőnek. Ehhez már alapkövetelmény a megfelelő csomagolási- és tárolási kapacitás, hűtőház, logisztika. A nagy láncok egy része elindult a lokális gondolkodás irányába, többeknél érzékelhető az elmozdulás. Egy adott térségben szerződést kötnek a helyi beszállítókkal. Ez komoly filozófiai váltást is jelent a kereskedők számára, hiszen fel kell adniuk az egy-két nagybeszállítóra épülő szerződéseket. Ezzel együtt „bevállalni”, hogy nem minden áruházban lesz teljesen egységes az árukészlet bizonyos termékekből.
Ezért sokan továbbra is a központi beszerzést preferálják, vagyis egy országos logisztikai központba egy, vagy néhány nagy beszállítótól érkezik az áru. Sok lánc nemzetközi szerződéseket köt gyümölcs, zöldség fronton is, így kerül a hazai polcokra is spanyol alma, vagy marokkói paradicsom. Természetesen ennek megvan az ár oldala is: sajnos az importáru sokszor - még a szállítási, hűtési költségekkel együtt is - olcsóbb a magyar terméknél, ami a vásárlók nagy részénél szempont. Pedig Hunyadi István szerint közös érdekünk a hazai termelők arányát emelni az áruházak polcain.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








