Újragondolta az elektronikus útdíjrendszer tervét a gazdasági tárca. A személy- és kisteherautóknak maradna a matrica, a kamionok viszont 2009 júliusától a megtett úttal arányosan, még az M0-áson is fizetnének. A kilométerdíj 25-40 forint, a fuvarozók éves többletkiadása 1,4 millió és 26 millió forint között lenne.
Az elektronikus útdíjrendszer bevezetését elsősorban az indokolná, hogy míg a magyar fuvarozók külföldön évek óta megfizetik a gyakran borsos autópályadíjakat, az idegen országok kamionjai jelképes összegért - az idén egynapos matricával 2760 forintért - pusztítják hazánk útjait. Kis túlzással Hamburg és Isztambul vagy Kijev és Milánó között a tehergépkocsik még akkor is Magyarország felé veszik az irányt, ha mehetnének másfelé is: az áthaladás erre a legolcsóbb.
A megoldás a sztrádahasználat költségvetést egyszerre bevételekhez juttató és a kamionforgalmat mérséklő megdrágítása lenne.
A gazdasági tárca előterjesztésének szövege alapján úgy tűnhet: a kedélyeket leginkább azzal csillapítanák, hogy a 3,5 és 7,5 tonna közötti kisteherautók, illetve az autóbuszok - a személyautókkal együtt - a következő években is az aránylag olcsó matricás rendszerben fizethetnének az úthasználatért.
Emellett a korábbi tervekhez képest komoly könnyítés lehet, hogy ezeknek a járműveknek a jövőben is csak a már díjas, mintegy 1061 kilométernyi autóút és autópálya használatáért kellene fizetniük. A kis- és középvállalkozások helyett a feketelevest így legfeljebb az összesen 79 ezer 7,5 tonnánál nagyobb magyar rendszámú teherautót üzemeltető 18 ezer cégnek kell majd bekanalaznia.
Ehhez feltehetően nem csinál étvágyat, hogy a sztrádákon 7,5 és 12 tonna között 25-32 forint, 12 tonna felett 40 forint kilométerdíjat kellene fizetniük a kamionosoknak. De a fuvarozók lelkesedését mérsékelheti az is, hogy a nagyobb tehergépkocsiknak az autóutak és az autópályák mellett további mintegy 5237 kilométer országos főút használata sem maradna ingyenes. A számukra díjköteles - összesen 6327 kilométernyi - közúthálózatba olyan fontos és nehezen kikerülhető útszakaszok is bekerülnének, mint az M0-ás. Amiért cserébe szerény vigasz, hogy a főúti ED-díjak - ha igaz - valamivel elmaradnak majd az autópályákra megállapítottaktól.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A gazdasági tárca szakértői kiszámolták: a matricás rendszerhez képest az elektronikus díjszedés bevezetése az egy-két járművel dolgozó magyar fuvarozóknak 1,4-1,5 millió, a három-hét járművel dolgozóknak 7,6-7,8 millió, az ezeknél nagyobb cégeknek 25,5-26 millió forint többletköltséget okoz majd évente. (A saját számlás szállítást végző vállalkozásoknál ez a többlet 300 ezer és 11 millió forint között lehet.) Ezeket az összegeket azonban a minisztérium illetékesei szerint a vállalkozások érvényre tudják majd juttatni fuvardíjaikban. Még akkor is, ha ezzel 2009-re és 2010-re egyaránt 0,13-0,25 százalékkal járulnak hozzá a hazai infláció növekedéséhez.
Akárhogy is lesz, a terv szerint az ED közbeszerzésének kiírása - a szaktárca előterjesztése szerint - április 30-án látna napvilágot. A nyertes szállítóval hat hónappal később - október 31-én - írnák alá a szerződést, és a rendszerépítés is megkezdődhetne az év vége előtt. A vállalható határidők sorának azonban itt vége is: a projekt végigvitelét legalábbis megkérdőjelezi, hogy a gazdasági tárca már 2009. július 1-jén bekapcsolná az új díjszedő rendszert.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








