Továbbra is igen fontos gazdaságpolitikai kérdésnek számít az infrastruktúra-fejlesztés, ezen belül is az autópálya-építés. A költségek igen jelentősek, de a fejlesztések szükségességét senki sem vitatja. A kormány elszámolási technikákat keres ahhoz, hogy a kimutatott államháztartási deficit növelése nélkül lehessen autópályákat építeni. A gazdasági miniszter legújabb javaslata ehhez az adott
cég tőzsdére vitele.
2006.05.09 14:14
Autópálya-finanszírozás: kötvénykibocsátás és tőzsdei bevezetés, mentesül a költségvetés (4.)
Az NA Rt. által közölt információk szerint jelenleg 114 km autópálya áll építés alatt, és idén még 29 km-nyi új szakasz építésének megindítását tervezik. 2006 végéig 114 km-t adnak át, 2007 végéig a tervek szerint 161 km-t.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az autópályaépítés költségei hazánkban jellemzően 2-2.5 mrd Ft körül mozognak átlagosan kilométerenként. Mivel eltérő területeken, más környzeti adottságok mellett kell építeni, illetve lehajtók, hidak is kapcsolódnak a munkálatokhoz, az egyes szakaszoknál a költségek jelentősen különbözhetnek. Ami biztos, hogy összességében sok száz milliárdos tételről van szó.
Tegnap Kóka János úgy nyilatkozott, hogy az építések első fázisához 1.18 mrd eurónyi kötvénykibocsátást terveznek még, melyet 320 m eurónyi EIB hitel egészítene ki. Az első fázisba feltehetően az építés alatt álló szakaszok tartoznak bele. Később további 400 m eurós tőkebevonás várható még, egyelőre nem világos, hogy ez pontosan milyen szakaszokat finanszírozna.
Tegnap Kóka János gazdasági miniszter új javaslattal állt elő, ami az autópályépítés költségeinek államháztartási körön kívülre helyezését célozza. A miniszter úgy nyilatkozott, hogy az ÁAK Rt. tőzsdére vitelével megoldódnak a problémák, ekkor a fő építettő már egy magánszférában tevékenykedő vállakozás lenne (megszűnik a 100%-os állami tulajdon). A konstrukcióra állítólag az Eurostat is rábólint, számos nemzetközi példa igazolja a modell működőképességét. Az MNB szakértői továbbra is igen szkeptikusak, hogy az újabb "trükk" sikerre vezet-e.
Kóka 20%-kal olcsóbb építési költségekről beszél, de a megtakarítás feltehetően nem magához a tőzsdére vitelhez kapcsolódik. A finanszírozás szerkezetének minimális változása (30 mrd Ft-os remélt bevétel a részvényértékesítésből, a maradék több száz milliárd forint továbbra is kötvényből és hitelből jön) természetesen nem indokolhat ekkora különbséget, inkább a források drágulását jelentheti. Tehát valami másnak kell történnie, de kérdés, hogy ez miért nem történhetett korábban, ha ilyen előnyökkel jár.
Az új konstrukció pontos részletei egyelőre nem ismertek, de amint a nemzetközi példák is igazolják, megvan az esély egy kedvező irányú elmozdulásra. A cél valahol az kellene legyen, hogy ne csak számviteli machinációkról beszéljünk, a magántőke bevonásával a kontrollfolyamatok esetleges változása tényleges megtakarításokat is hozzon. Ezek hiányában csak holnapi forintjainkat költjük még nagyobb "bőkezűség"-gel.
Hamarosan már nem csak a szupergazdagok kiváltsága lesz: ennyibe kerül egy jegy a fapados űrutazásra
A HALO Space tervei szerint 2026-tól kezdődően kereskedelmi repüléseket indít a világűrbe.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Halál az országúton
- Ha allergiás, akkor erre nagyon figyeljen
- Kempf Zoltán egy időre háttérbe szorítja az influenszerkedést, és megcélozza az olimpiát
- Az oroszoknak még több harci robot kell
- Sakkvilágcsúcsot döntött egy nigériai játékos - videó
- Kínai Nagydíj: Verstappené a Red Bull 100. pole pozíciója