Továbbra is igen fontos gazdaságpolitikai kérdésnek számít az infrastruktúra-fejlesztés, ezen belül is az autópálya-építés. A költségek igen jelentősek, de a fejlesztések szükségességét senki sem vitatja. A kormány elszámolási technikákat keres ahhoz, hogy a kimutatott államháztartási deficit növelése nélkül lehessen autópályákat építeni. A gazdasági miniszter legújabb javaslata ehhez az adott
cég tőzsdére vitele.
2006.05.09 14:14
Autópálya-finanszírozás: kötvénykibocsátás és tőzsdei bevezetés, mentesül a költségvetés (4.)
![]() |
Az NA Rt. által közölt információk szerint jelenleg 114 km autópálya áll építés alatt, és idén még 29 km-nyi új szakasz építésének megindítását tervezik. 2006 végéig 114 km-t adnak át, 2007 végéig a tervek szerint 161 km-t.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste Banknál 6,67%, a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az autópályaépítés költségei hazánkban jellemzően 2-2.5 mrd Ft körül mozognak átlagosan kilométerenként. Mivel eltérő területeken, más környzeti adottságok mellett kell építeni, illetve lehajtók, hidak is kapcsolódnak a munkálatokhoz, az egyes szakaszoknál a költségek jelentősen különbözhetnek. Ami biztos, hogy összességében sok száz milliárdos tételről van szó.
Tegnap Kóka János úgy nyilatkozott, hogy az építések első fázisához 1.18 mrd eurónyi kötvénykibocsátást terveznek még, melyet 320 m eurónyi EIB hitel egészítene ki. Az első fázisba feltehetően az építés alatt álló szakaszok tartoznak bele. Később további 400 m eurós tőkebevonás várható még, egyelőre nem világos, hogy ez pontosan milyen szakaszokat finanszírozna.
Tegnap Kóka János gazdasági miniszter új javaslattal állt elő, ami az autópályépítés költségeinek államháztartási körön kívülre helyezését célozza. A miniszter úgy nyilatkozott, hogy az ÁAK Rt. tőzsdére vitelével megoldódnak a problémák, ekkor a fő építettő már egy magánszférában tevékenykedő vállakozás lenne (megszűnik a 100%-os állami tulajdon). A konstrukcióra állítólag az Eurostat is rábólint, számos nemzetközi példa igazolja a modell működőképességét. Az MNB szakértői továbbra is igen szkeptikusak, hogy az újabb "trükk" sikerre vezet-e.
Kóka 20%-kal olcsóbb építési költségekről beszél, de a megtakarítás feltehetően nem magához a tőzsdére vitelhez kapcsolódik. A finanszírozás szerkezetének minimális változása (30 mrd Ft-os remélt bevétel a részvényértékesítésből, a maradék több száz milliárd forint továbbra is kötvényből és hitelből jön) természetesen nem indokolhat ekkora különbséget, inkább a források drágulását jelentheti. Tehát valami másnak kell történnie, de kérdés, hogy ez miért nem történhetett korábban, ha ilyen előnyökkel jár.
Az új konstrukció pontos részletei egyelőre nem ismertek, de amint a nemzetközi példák is igazolják, megvan az esély egy kedvező irányú elmozdulásra. A cél valahol az kellene legyen, hogy ne csak számviteli machinációkról beszéljünk, a magántőke bevonásával a kontrollfolyamatok esetleges változása tényleges megtakarításokat is hozzon. Ezek hiányában csak holnapi forintjainkat költjük még nagyobb "bőkezűség"-gel.
A pénzügyi szakértők most elmondták, milyen tippekkel spórolhatunk.
A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.
Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.
Csak úgy, mint a többi technikai vívmányt, úgy a 3D nyomtatót is ajánlják szakértők a gyerekeknek is, hiszen rengeteget tanulhatnak, miközben alkotnak.
-
Erre figyeljünk, ha idén a lakásfelújítás lesz a nyaralásunk
Ma már nem csak az otthonunk, gyakran a munkahelyünk is a lakás.
-
Ez a KKV-k nagy lehetősége: íme 3 érv, hogy kipróbáld a közösségi finanszírozást (x)
Ha érdekel a közösségi finanszírozás, akkor nagy valószínűség szerint ennek fő oka a tőke nem tradícionális módon történő előteremtésének lehetősége.
- Újabb budapesti területeken válik fizetőssé a parkolás
- Nagyságrendekkel megnöveli a mozgósítható katonák számát a NATO
- Bíró Attila szerint megvan a megoldás az ausztrálok erővízilabdájára
- Megindokolta a kormány, hogy miért akarja visszaállítani a főispánok és a vármegyék rendszerét
- A „gazdagok és szépek világára” fókuszálna a Mercedes - modelleket vezetnek ki
- Baj van a Balatonon, megjelent az alga
Külföldi piacra lépés 2022
Tiszaújváros – Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum 2022


