Na, ezért kell kiadni adataid a követeléskezelőnek

Na, ezért kell kiadni adataid a követeléskezelőnek

2014. október 2. 05:59

Mivel Magyarországon nincs átfogó, általánosan elfogadott követeléskezelési törvény, így főként az ágazati törvényekre hagyatkoznak a követeléskezeléssel foglalkozó vállakozások, és ezek mentén próbálnak, az ügyfelekkel együttműködve megállapodást kötni az adósság rendezéséről. Felfalusi Péterrel, az Intrum Justitia Kft. vezérigazgatójával beszélgettünk a követeléskezelők lehetőségeiről, illetve az adósok jogairól és kötelezettségeiről.

Pénzcentrum: A köznyelvben nem túl pozitív a behajtók/követeléskezelők megítélése. Véleménye szerint mi ennek az oka?

Felfalusi Péter: A köznyelvben valóban van a behajtóknak egy igen pejoratív értelmezése. Ez főként azokra az uzsoraügyletekre vezethető vissza, ahol nem a legkellemesebb módszerekkel hajtották, hajtják be a mai napig kintlévőségeket. Egy követeléskezelő viszont a jog keretein belül próbálja meg az ügyfeleket megkeresni, és velük együttműködve megállapodást kötni az adósság rendezéséről. Tehát mindig figyelembe veszi az ügyfelek érdekeit és pénzügyi lehetőségeit is, és ezeken a kereteken belül kínál megoldást a helyzetre.

Pénzcentrum: A követeléskezelők tevékenységét milyen törvény szabályozza?

Felfalusi Péter: Magyarországon nincs átfogó, általánosan elfogadott követeléskezelési törvény. Jelenleg a Ptk., illetve az ágazati törvények azok - gondolok itt a hitel- és pénzintézeti törvényre, vagy a gáz, elektromos áram, és telekommunikációs ágazatokat szabályozó törvényekre -, amelyek utalnak a követeléskezelésre, ennek a tevékenységnek a kiszervezésére. Ez azért probléma, mert minden ágazati törvény máshogy szabályozza ezt a területet. Emellett az MNB-nek van egy követeléskezelési iránymutatása, amely kvázi kötelező érvényű. Azonban ez az iránymutatás is igen ellentmondásos; például ellentmond az adatkezelésről szóló törvénynek.

Pénzcentrum: Átfogó és általánosan alkalmazható rendelkezés hiányában mégis mihez van joga a természetes személyekkel szemben egy követeléskezelőnek?

Felfalusi Péter: A követeléskezelőnek ahhoz van joga, amennyiben a jogszabályi felhatalmazása megvan erre, hogy felvegye a kapcsolatot az ügyféllel. Ennek keretében levélben, telefonon, akár SMS-ben is, illetve személyesen próbálhatja meg az adóst meggyőzni arról, hogy sokkal jobban jár, ha rendezi a tartozását. Ilyenkor a megbízó által nyújtott engedményrendszeren keresztül állapodhat meg a részletfizetésben. Abban az esetben pedig, ha a követeléskezelő már egy faktorengedéllyel rendelkező pénzügyi vállalkozás, akkor ő a saját nevében végzi ezt a tevékenységet, nem a megbízó javára. Mindazonáltal a szabályok itt is hasonlók, annyi különbséggel, hogy ilyen esetben a cég saját maga határozza meg az engedménypolitikáját, elengedhet bizonyos mértékben a kamatból, vagy fel sem számít késedelmi kamatot.

Pénzcentrum: Sokan megijednek, ha egy követeléskezelő keresi fel őket. Mit tegyünk, ha megcsörren a telefon?

Felfalusi Péter: Az, hogy valaki tartozik, nem tudott kifizetni egy számlát vagy egy törlesztő részletet, nem főben járó bűn. Kismillió olyan helyzet adódhat az életben, ami miatt ez sok mindenkivel megtörténik. Ezekre mind-mind lehet megoldást találni. Ha viszont valaki bezárkózik, annak nagyon súlyos következményei lehetnek. Sokkal egyszerűbb kommunikálni, fogadni a hívásainkat, vagy a levélben szereplő telefonszámon felvenni velünk a kapcsolatot. Ilyenkor őszintén mondjuk el, mi az a probléma, ami oda vezetett, hogy nem tudjuk fizetni ezt a követelést. Lehet, hogy csak átmeneti nehézségről van szó, melyet egy sima részletfizetéssel meg lehet oldani. Az is lehet, hogy kell kérni egy 2 hónapos fizetési haladékot. Ha őszintén feltárjuk az életszituációt a követeléskezelőnek, akkor erre többnyire megoldást fognak találni. Ezen el kellene gondolkodni, nem kellene behúzódni a csigaházba. A legrosszabb nem tudomást venni, a legrosszabb, ha másokat hibáztatunk azért, mert van egy tartozásunk.

Pénzcentrum: Mi a teendő, ha SMS-t, felszólító levelet kaptam, vagy ha személyesen kerestek meg?

Felfalusi Péter: Van egy telefonszám, ahol el lehet minket érni, azon a számon próbáljon meg visszahívni. Ha pedig személyesen keresik fel a munkatársak, az azért van, mert nincs telefonszámunk az ügyfélhez, a levélre pedig nem reagált az illető. A helyzet ugyanaz, a kommunikáció fontossága, ugyanaz, mint ha telefonon sikerül elérni az illetőt.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Pénzcentrum: Sokakban merül fel a kérdés, miért kell a követeléskezelővel folytatott beszélgetés elején megadni a személyes adatainkat?

Felfalusi Péter: Bár szerintem túlmegy a logikus határon, de a jelenlegi infotörvény előírja, hogy addig semmiről nem tájékoztathatom az ügyfelet a vonal másik végén, amíg az illető nem igazolja magát, és ehhez legalább 2-3 személyes adat kell. Ez egy róka fogta csuka történet, nem véletlen, hogy az ügyfelek 10-15 százaléka nem akarja azonosítani magát. Ennek az lesz a következménye, hogy nem tudjuk máshogy érvényesíteni a követelést, mint jogi eljárás keretében. A bíróságon pedig muszáj mindenkinek azonosítani magát. De nézzük másik oldalról a dolgot: mi örülnénk annak, ha valaki más venné fel a telefonunkat, és megtudná, milyen tartozásunk van? Ilyenkor az ügyfél joggal lenne felháborodva, hogy kiadtuk másnak az információt. Ez rengeteg kellemetlenséget szülne.

Pénzcentrum: Jellemzően milyen fizetési megoldásokat tudnak felajánlani?

Felfalusi Péter: A legegyszerűbb a részletfizetés, amely teljesen egyénre szabott. Lehet adni nagyon hosszú időszakot, de akkor beleeshetünk abba a problémába, hogy a kamatok miatt nem fog csökkeni a törlesztő részlet. Mindig azt mondjuk, hogy legalább azt érjük el, hogy folyamatosan csökkenjen atőke, azaz a havi törlesztő részlet legyen magasabb, mint a tartozás havi kamatvonzata. Természetesen olyan is van, aki azt mondja, hogy egy összegben ki tudja fizetni, de csak ennyi pénzem van, ilyenkor méltányosságból elengedhetünk a kamatból, ha ezt szociálisan indokoltnak látjuk. Lehet fizetési haladékot is kérni, nyilván nem lehet azt mondani, hogy majd 5 év múlva kezdem el fizetni, a józanész keretein belül kell maradni. Ha néhány hónapos fizetési haladékot kér az ügyfél, azt általában meg szoktuk adni.

Pénzcentrum: Az esetek hány százalékában sikerül rendezni az adósságot az együttműködő féllel?

Felfalusi Péter: 60 százalék körül. Akikkel tudunk kommunikálni, azoknak a 60 százalékával meg tudunk állapodni. A probléma az, hogy kicsi az a kör, akit el tudunk érni.

Pénzcentrum: Véleménye szerint mennyi időre lesz szükség ahhoz, hogy az emberek fejében átalakuljon a követeléskezelőkről kialakult kép?

Felfalusi Péter: A követeléskezelőknek nyilvánvalóan soha nem lesz olyan nimbuszuk, mint az orvosoknak. De ha előbb-utóbb születik egy jó követeléskezelési törvény, kiegyezés lesz a bankrendszerrel, miután forintosítják a devizahiteleket, meg esetleg a magáncsőd intézményét is bevezetik, akkor egy kicsit talán el lehet ültetni az emberek fejében, hogy a pénzügyi döntéseiért mindenkinek felelősséget kell vállalnia, és adott esetben egy rosszul meghozott döntés komoly következményeket vonhat maga után. Magyarországon a pénzügyi tájékozottság rendkívül alacsony, Sokan a mindennapokhoz szükséges pénzügyi ismereteknek sincsenek birtokában, ami jelentős társadalmi kockázatokat hordoz magában. A pénzügyi tájékozatlanság könnyen felelőtlen pénzügyi döntésekhez, sőt, akár a háztartások eladósodásához is vezethet. Éppen ezért nagyon fontosnak tartjuk, hogy az emberek megfelelő pénzügyi képzést kapjanak. Nagyon nagy hiba, hogy nem képezzük az embereket akár már a középiskolában, amikor lépten-nyomon hitelt lehet felvenni. A következő pár évben arra is szeretnénk hangsúlyt fektetni, hogy az embereket megpróbáljuk egy kicsit jobban tájékoztatni és felkészíteni. Ezt nyilván a diákokkal a legjobb kezdeni. Még nem tudjuk, milyen formában, de szeretnénk ebbe az irányba is nyitni.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 15. szombat
Zsófia, Szonja
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. május 15. 19:20