Amennyiben hosszú időn keresztül sikertelenül próbáljuk eladni a lakásunkat, az okot legtöbbször a túl magasan meghatározott árban, illetve az ingatlanügynök nem megfelelő munkájában véljük felfedezni. Kevésbé tudatosul bennünk az, hogy tulajdonosként milyen meghatározó szerepünk van abban, hogy lakásunkat felkészítsük a potenciális vevők fogadására.
Az Otthon Centrum 2007 elején, kétezer fő megkérdezésével elvégzett budapesti felmérése szerint az ingatlanjukat kezdetben magánemberként hirdetők 40 százaléka végül is ingatlanügynökök segítségével adta el lakását. Ebben nyilván szerepet játszik a szakértők nagyobb szakmai és piacismerete, ugyanakkor az általuk alkalmazott módszerek közül sokat bármelyik lakástulajdonos is képes hatékonyan alkalmazni. Az egyik ilyen eszköz a 'home staging', vagyis a lakás "színpadra állítása".
E módszer mintegy harminc éve alakult ki az Egyesült Államokban, de az igazi áttörés az ezredforduló környékén történt a szakmában. Azóta ott már több tízezer önálló 'home stager' tevékenykedik ebben a viszonylag új iparágban, s nagyon sok ingatlanközvetítő is megszerzi ezt a képesítést, hogy ügyfeleinek pluszszolgáltatást tudjon nyújtani. Nálunk is megjelent már a szolgáltatás iránti igény, de egyelőre tíz lakástulajdonosból kilenc még értetlenül áll a fogalom előtt. Az ügynökökön kívül az ingatlanfejlesztők is alkalmazzák ezt a módszert az új lakások értékesítése során, amikor a lakóparkban bemutató lakást rendeznek be.
Az ingatlanközvetítői iparágban egyöntetű vélemény, hogy az első benyomás kulcsszerepet játszik az értékesítésben. A látogató a bejárati ajtón való belépés után körülbelül 15 másodpercen belül eldönti, hogy kell-e neki az adott lakás. Ezután pedig nem sok lehetőséget hagynak maguknak a lakásvásárlók szándékuk megváltoztatására, még akkor sem, ha közben kellemes meglepetések is érik őket. Hogy elérjük a legmagasabb hatásfokot a lakás bemutatásában, már az első napon is tökéletes teljesítményt kell nyújtania az ingatlannak. Mit tehetünk ennek érdekében, hogyan készíthetjük fel a lakásunkat? Álljon itt néhány, az Otthon Centrum tapasztalatai alapján összeállított szempont és jó tanács:
A lépcsőház, előkert, járda rendbetétele a jó első benyomás elérésének alapja.
Feltétlenül tűntessük el a lakásban szanaszét heverő, vagy polcokat díszítő limlomokat.
Ne zavarják az összképet az egyértelműen személyes jellegű tárgyak (családi fotóktól a fogkeféig) sem.
Szellőztessünk, frissítsük a levegőt, a dohányfüst és a háziállatok szaga riasztóan hat.
Nagyon alaposan takarítsunk és portalanítsunk olyan helyeken is, amelyeket nagytakarításkor sem feltétlenül tisztítunk. Ez a tisztaság mellett az újszerűség érzését adja például a bojlereknek, fűtőtesteknek.
Végezzük el a kis költségvetésű, de látványos eredménnyel járó javításokat (pl. csöpögő csap, piszkos lefolyók).
A kopott, vagy extrém színű falakat, ajtókat fessük le semleges, világos színekkel (javasolt a fehér).
A zsúfoltság csökkentése érdekében távolítsuk el az útban lévő, vagy nagyon megviselt bútorokat.
A megvilágítás növelése érdekében az ablakokat tisztítsuk meg, a villanykörtéket cseréljük erősebbre!
Sokat javít az összhatáson dísznövények, vágott virágok elhelyezése is.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A fenti lista természetesen csak javaslat, ám a tanácsok megfogadásával a lakás várhatóan gyorsabban talál majd új gazdára. Vannak ugyanakkor olyan munkálatok, javítások, amiket kifejezetten nem célszerű elvégezni eladás előtt, mert vagy nem térülnek meg, vagy pedig túlságosan személyessé teszik a lakást. Nem javasolt például új csempéket, padlólapokat felrakni, vagy légkondicionálót beszereltetni, fűtőtesteket kicseréltetni.
Minél nagyobb a lakás, a felkészítés nyilván annál költségesebb, és több munkát is igényel. Ugyanakkor többet is nyerhetünk ezen a ráfordítások révén, hiszen egyrészt az ilyen ingatlanok vevői eleve igényesebbek, másrészt minél jobban el tudják képzelni az életüket a lakásban, annál kevesebb helye marad az áralkunak. Értékesebb lakás esetén pedig már egy-két százalékos árkülönbség is komoly összeget jelent.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- Csiki Varga Tamás: a hidegháborús elrettentést idézné a nukleáris fegyverek telepítése Lengyelországba
- Parragh László: Magyarország Európa egyik legjobb szakképzési rendszerét hozta létre
- Jönnek az olcsó Teslák, kilőtt a részvény
- Sokmilliós bírságot kapott az Erste Befektetési Zrt.
- Ismét felcsendül az ország egyik legszebb énekhangja
- Tekintélyes összeget csapol le a kormány a rezsivédelmi alapból