Elgondolkodtató akciók... Virtuális hasábjainkon számtalanszor beszámoltunk már a tengerentúli ingatlanpiacon tapasztalható lassulásról, ennek következményeiről, illetve megvizsgáltuk, hogy mi a helyzet hazánkban. Jelen összeállításunk célja ehhez kapcsolódóan a lakások értékesítésénél alkalmazott trükkök, csábító akciók feltérképezése, indulva az Egyesült Államokból, majd megvizsgálva a magyar piacot. Előre bocsátjuk, a szerencsésebbek ajándék autót vagy éppen ingyen uszodát is kaphatnak ingatlanjukhoz, extrém, illetve furfangos akciókért pedig nem kell átszelni az óceánt!
Az amerikai National Association of Home Builders adatai szerint szeptemberben az építőipari szereplők 77%-a kínált vevőinek valamiféle ajándékot, kedvezményt, hogy könnyebben túladjon az ingatlanokon. Ez az arány egy évvel ezelőtt még 58%-os volt, ez is mutatja tehát, hogy nem a levegőbe beszélünk: a piacot jelenleg a vevők irányítják, az eladóknak pedig okosan kell reagálniuk a megváltozott erőviszonyokra. Mivel ezt elég ravaszul is teszik, érdemes lesz körülnéznünk.
Az USA-ban a társaságok 55%-a kínál ingyenesen olyan opciókat, mint például a parkosítás, kertrendezés (az NAHB adatai szerint ez a ráta tavaly csak 37%-os volt), a vállalatok 43%-a pedig átvállalja az előző ingatlan eladásához kapcsolódó költségeket.
Az építőipari cégek 44%-a csökkentette árait, 4%-uk új autót is ad a lakáshoz, míg 5%-uk ajándék utazással kecsegteti a vevőket. (Ezen a ponton ki kell emelni, hogy ez a 3 kérdés egy éve még annyira irreleváns volt, hogy a szövetség munkatársai fel sem tették a tagoknak!) Mindezek alapján nehezen vitatható, hogy a piacon a vevők meglehetősen kedvező alkupozícióba kerültek, kérdés hogy milyen trükkök hatására csábulnak el...
A kedvencek...
Nem meglepő, hogy amerikai mintára vettük át a konyhabútor és konyhagépek ajándékként való beszerelését, valamint a "speciálisan kedvező feltételek" mellett nyújtott hiteleket. Fontos persze megjegyezni, hogy a kedvezményeket soha nem árcsökkentésként hirdetik meg, mindig az kerül kihangsúlyozásra, hogy ugyanazért az árért többet kap a vevő.
Természetes, hogy az egykor spekulatív, mára leginkább lassulás mutató piacokon (pl. Kalifornia, Florida) nagyobb szerephez jutnak az ösztönzők, mint a relatíve stabil területeken. Ahol az építőipari cégek igyekeznek megszabadulni készleteiktől, ott hajlandóak autót vagy éppen ajándék uszodát is adni a vevőnek, csak minél hamarabb történjen meg az adásvétel. (Ösztönző jellegű kedvezmények persze mindenhol vannak, ezen szokványos marketing eszközöktől meg kell azonban különböztetni a nyíltan készletleépítést célzó akciókat!)
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 23 029 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 23 274 forintos törlesztőt (THM 14,56%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az építőipari cégek ilyen környezetben alapvetően kétféle stratégiát követhetnek:
- a pénzáramlást szem előtt tartva, a profitráták csökkenése árán is igyekeznek akcióikkal minél hamarabb értékesíteni az ingatlanokat, vagy
- a piac felső rétegét megcélozva luxusingatlanokat próbál meg tartósan magas áron értékesíteni.
Az ingatlanközvetítők tapasztalatai szerint a vásárlók többsége fél, hogy egy drasztikusabb árcsökkenés előtt, pont rosszkor vesz ingatlant, ezért sokan inkább kivárnak. Az USA-ban akad, aki ajándék Honda Civic-kel szeretné meggyőzni a lézengő érdeklődőket, de már az sem ritka, hogy az ügynökök jutalékát 10%-os magasságba emelik.
Mindez persze 180 fokos fordulatot jelent az előző évhez képest, miközben a legtöbb vásárlónak egyetlen dolog számít: minél olcsóbban akar hozzájutni a lakáshoz, egy ajándék autótól ugyanis nem lesz alacsonyabb a havi törlesztése!
Lássuk a hazai trükköket!
A Pénzcentrum.hu körkérdésére - érthető módon - a legtöbb ingatlanos cég képviselői csak nevük és társaságuk elhallgatásával válaszoltak, a következőkben így a telefonbeszélgetések tanulságait összegezzük.
Szabályosan kiürül az ország keleti fele: ezekbe a vidéki falvakba mégis özönlenek a magyar családok
A lakosságszám változásokat az Észak-Magyarország régióban, és az országrészhez tartozó három megyében, Borsod-Abaúj-Zemplénben, Hevesben és Nógrádban külön is megvizsgáltuk.
Beszámolók szerint az 1-3 éves korosztály 25%-a - tehát minden negyedik gyermek - elutasít valamilyen ételt, és sokuknál óvodás, általános iskolás korban is fennáll még a probléma.
Az egyre népszerűbb finanszírozási forma itthon is gyorsan terjed, egyre többen ismerik és használják.
Bár sokat fejlődött az utóbbi években a hazai startup ökoszisztéma, még egy nagyságrenddel, szinte minden fontos mutatóban le van maradva a régiós élvonaltól.
A 120 fős tulajdonosi közösség mellé most Balogh Petya cége is beszállt a Brancs közösségi finanszírozási platformba.
-
Videó: Budapesten rendezték a klímaszerelők világbajnokságát
Elméleti teszt, hibaelhárítási és forrasztási feladat várta a szerviztechnikusokat.
-
A férfiak jobban állnak anyagilag és határozottabbak is a pénzügyekben
A nők nagyobb eséllyel élték fel megtakarításaikat az elmúlt években.
-
Így lesz klímaberendezés a kerti kútból – startupokat díjazott az MVM
A hetedik alkalommal megrendezett MVM Edison startup versenyen az egyediség és a nemzetközi ambíciók is számítottak.
- Jégeső vert el több magyar települést
- Most nem lesz egyszerű elrepülni Budapestről – fontos információk az utasoknak
- Digitális szintet ugrana a Magyar Nemzeti Bank
- Az úszóvilág fővárosa lesz Budapest
- Szakértő: a jobboldalnak korai innia a medve bőrére
- A magyarok harmada magánorvoshoz jár, komoly összeget hagy náluk
Sustainable World 2023
Portfolio Balaton Business Forum 2023
BUDAPEST - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!


