Fontos változás jön a bankszámláknál: több millió ügyfelet érint

Fontos változás jön a bankszámláknál: több millió ügyfelet érint

2016. október 11. 05:45

Egyre közeleg a határidő, amikortól pofonegyszerűvé kéne, hogy váljon bankot váltani Magyarországon. Bankváltás esetén még a munkáltatónknak is jelzik mostantól, hogy más helyre kérjük a fizetésünket. Ugyanakkor, ha továbbra sem változtatnak az azonosítási szabályokon, akkor kétséges, hogy az új szabályozás eléri-e a célját. Az egyszerűsített bankváltásról szóló cikksorozatunk második részében a bankok, a szabályozó és a felügyelet is elmondja véleményét.

Három hét sincs már hátra október 29-ig, amikor életbe lép egy augusztusi kormányhatározat a bankváltási folyamat egyszerűbbé tételéről, mely mind a 9,4 millió hazai bankszámla-tulajdonost érinteni fogja. Az egyszerűsített bankváltás nem számít újdonságnak itthon, hiszen 2009 óta létezik egy bankszövetségi ajánlás, amely alapján elvileg egyszerűen válthatunk bankot. A folyamat lényege, hogy elegendő a kiszemelt új bank részére egy meghatalmazást adni, és az a régi bakunktól kapott adatok alapján beállítja csoportos beszedési megbízásainkat, állandó átutalásainkat, sőt, még a régi számlát is bezárja helyettünk.

Október 29-én nemcsak a határidők változnak meg (rövidülnek), hanem a munkáltatónkat is értesítik bankváltás esetén arról, hogy az új számlánkra kérjük a váltást követően a fizetésünket.

KATTINTS! Kifogáscunamival láncolják magukhoz lakossági ügyfeleiket a bankok

Ahogy előző cikkünkben olvasható, a folyamatnak van két problémásnak tűnő pontja, és egyik sem változik meg az új szabályozással.

  • Az a bank, ahonnan el szeretnénk hozni a bankszámlát, gyakran nem működik együtt az új bankkal, mert hiányosnak találja a részére elküldött adatokat, esetleg a meghatalmazáson szereplő aláírás nem egyezik a saját rendszerében tárolt aláírásmintával.
  • Másik probléma, hogy a régi bankszámla végleges bezárását gyakran megakasztja a régi bank, mert az ügyfél tartozik neki pénzzel, akár csak néhány száz forinttal.

Ezekre a problémákra a Pénzcentrum egy banki forrása hívta fel a figyelmünket, és azt is elmondta, hogy a folyamat bizonytalansága miatt a banki tanácsadók sokszor nem ajánlják az egyszerűsített bankváltást ügyfeleik részére.

Szerinte azonban lenne megoldás a helyzetre:

Fontos kiemelni, hogy a bankok nem direkt akadályozzák egymás munkáját. Az azonosítási folyamat annyira aprólékos, hogy egy kisebb hiba miatt is meghiúsulhat a bankváltás, még abban az esetben is, ha a szándék egyébként egyértelmű. A telekommunikációs vállalatoktól ismert folyamatot lenne érdemes átvenni.

Forrásunk legfontosabbnak azt tartaná, ha a szabályozás tartalmazna két rendelkezést:

  • Egy bank ne kérdőjelezhesse meg egy másik bank beazonosítási folyamatát, tehát, ha az új banknak adott aláírásminta nem is egyezik tökéletesen a régi bank rendszerében tárolttal, mehessen tovább a folyamat.
  • A másik fontos rendelkezés az lenne, hogy akár néhány ezer forint tartozás miatt ne lehessen megakasztani a bankszámla bezárásának folyamatát. Nem igaz, hogy egy bankszámla bezárása után ne lenne lehetősége a régi banknak beszednie a járandóságát, elegendő lenne, ha beillesztené a követelést saját behajtási folyamataiba.

Megkérdeztük a nagyobb magyar bankokat, hogy hányan veszik igénybe az egyszerűsített bankváltási folyamatot illetve tapasztalják-e azokat a problémákat, amelyekről a Pénzcentrum értesült.

A CIB Bank, a Pénzcentrum kérdésére közölte, hogy száznál kevesebb olyan eset volt az elmúlt két évben, amikor a bankváltási folyamatból adódóan, más banknál kellett eljárniuk új ügyfelük meghatalmazása alapján, de az esetek 40 százalékában nem jártak sikerrel.

A CIB Bank tapasztalatai alapján a másik pénzintézet leginkább a következő három okból utasította el az együttműködést:

  • Azonosító okmányok adatai eltértek,
  • nem a bejelentett módon írt alá a számlatulajdonos vagy
  • jogosultság probléma fakadt abból, hogy a számlához társtulajdonos is tartozott.
(...) jellemzően ugyanazon okok miatt vált nehézkessé a bankváltás, mind bankváltás indítói, mind fogadói oldalon

- tette hozzá a bank arra a kérdésre válaszolva, hogy ők milyen okokból utasították el más bankok ilyen jellegű megkereséseit az elmúlt két évben.

A Budapest Banknál 25 olyan esetet regisztráltak 2015. január 1. óta, amikor hozzájuk vitte volna az ügyfél a bankszámláját, de a bankváltási folyamatot a régi bank megakasztotta. Erre a 25 sikertelen kísérletre 33 sikeres kísérlet jutott, így a sikerességi mutató itt is a CIB Banknál tapasztaltakéhoz hasonló, 57 százalék.

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)

A Budapest Bank is arról számolt be, hogy a sikertelenség oka leggyakrabban az volt, hogy a másik banknak nem sikerült beazonosítania az ügyfelet, esetleg a bankváltáshoz kapcsolódó lényegi körülmény hiányzott, például nem volt áthozható beszedési vagy átutalási megbízás.

Az említett időszakban egyébként 67 esetben utasították el egy másik bank megkeresését valamilyen hibára hivatkozva, de mindezt 174 esetből tették, így a velük kapcsolatos sikerességi mutató is 60 százalék körül alakult.

Évente összesen az OTP Bankban átlagosan 100 darab alatti egyszerűsített bankváltási igényt nyújtanak be, és párszáz darab igény érkezik más banktól az OTP Bank számára. Az igények leggyakrabban az azonosító adatok hibás megadásából eredően kerülnek visszautasításra, de rendszerint a hibák javítása után sikeresen végbe megy az egyszerűsített bankváltási folyamat

- válaszolta a Pénzcentrum megkeresésére a legnagyobb magyar bank. Bár a sikerességi rátát firtató kérdésünkre nem válaszolt a bank, azt láthatjuk, hogy a folyamat az OTP ügyfelei körében sem örvend óriási népszerűségnek.

Az Unicredit nem közölt konkrét adatokat, de a többi bankhoz hasonló választ adtak az együttműködés akadályaival kapcsoaltban. 

Az egyszerűsített bankváltás során a bankok közötti együttműködést leggyakrabban az aláírás vagy egyéb adathiba hátráltatja. Abban az esetben, ha a fennálló problémát nem sikerül megoldani, gyakran az együttműködés elutasítása mellett döntenek az ügyletben résztvevő pénzintézetek.

Mindemellett a Bankszövetség, mintha egy másik szektor tapasztalatait küldte volna el részünkre.

Adataink szerint az elmúlt 4 év során több mint 8 ezer olyan bankváltás valósult meg gördülékenyen, sikeresen, amelyek során automatizáltan történt a csoportos beszedések, átutalások más bankhoz történő átvitele.

Azt is megírták, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) konzultált velük az új szabályozás megjelenését megelőzően, ugyanakkor az NGM számára tett javaslataikat, vagy a minisztérium számára írt véleményüket nem küldték el a Pénzcentrumnak.

Tavaly a bankszövetségi ajánláson alapuló egyszerűsített számlaváltási lehetőség kapcsán az MNB-hez egy fogyasztói megkeresés érkezett, azonban nem az ügyfél aláírásának kétségbe vonása kapcsán, 2016-ban pedig nem érkezett ilyen tárgyú fogyasztói megkeresés.

Ezt Binder István, a Magyar Nemzet Bank felügyeleti szóvivője írta a Pénzcentrum megkeresésére.

Az októberi változásokról természetesen megkérdeztük az NGM-et is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy az új szabályozás kialakítása előtt kikkel konzultáltak, valamint mik voltak azok a megállapítások, amiket orvosolni szerettek volna. Válaszukból kiderült, hogy az egyszerűsített bankváltással kapcsolatban szerintük is mutatkoztak problémák, de az adategyeztetés, az aláírásminta és a számlazárás akadályozásának problémakörét nem említették.

A cikksorozat következő részében azzal foglalkozunk majd, hogy miben különbözik a bankváltás és a telekommunikációs szolgáltató váltásának folyamata.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 15. szombat
Zsófia, Szonja
19. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?