4 °C Budapest

Nem számít, bevezetjük-e az eurót, csak meg tudjunk élni

MTI
2012. október 20. 17:03

Egy felmérés szerint a magyar középiskolások 42 százaléka "rossz dolognak" tartja a Nemzetközi Valutaalaptól (IMF) felveendő hitelt, mert szerintük így az ország elveszítheti gazdasági függetlenségét, további 22 százalékuk ugyanakkor úgy látja, ennek ellenére nincs más lehetőség.

A Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kara és az Econventio Kerekasztal közhasznú egyesület kutatócsoportjának felmérését kedden ismertették Budapesten.

A kutatócsoport második alkalommal vizsgálta a középiskolások pénzügyi kultúráját, idén tavasszal 114 iskolában összesen 10 500 diák válaszolt a kérdésekre, a felmérés része volt egy teszt is, amelyben a tanulók pénzügyi ismereteit vizsgálták. A felmérés főbb megállapításait az Állami Számvevőszék épületében rendezett konferencia keretében ismertették, a kutatásról összefoglalót is készítettek.

E szerint az IMF-hitelt csupán a középiskolások 22 százaléka tartja jó dolognak, ám közülük minden második nem tartja szükségesnek e hitel felvételét.

A középiskolások 90 százaléka rossz dolognak tartja azt, ha az ország az államadósság jelentős részét hitelből fizeti. A diákoknak ugyanakkor nincsenek kellő ismereteik az államadósság mértékéről; a helyes választ - az egy lakosra jutó 2,2 millió forintot - a válaszadók 20 százaléka tudta, míg 24 százalékuk ennek az egytizedére (210 ezer forintra) tippelt.

A középiskolások 32 százaléka komoly segítségnek tartja a végtörlesztést, 26 százalékuk gondolja úgy, hogy csak a gazdagok jártak jól vele, 14 százalékuk szerint a végtörlesztés sok kárt okozott az országnak, a diákok 6 százaléka szerint pedig a bankok jártak rosszul. Ugyanakkor azt, hogy mi a végtörlesztés, a középiskolások 61 százaléka tudta.

A fiatalok 27 százalékának teljesen mindegy, csatlakozik-e Magyarország az eurózónához, szerintük az a lényeg, hogy meg tudjanak élni. Az euró bevezetésével a diákok 26 százaléka egyetért, míg 22 százalékuk szerint "jó nekünk a forint", 16 százalékuk szerint pedig addigra, amikor csatlakozna az ország az övezethez, már nem is lesz euró.

A középiskolások pénzügyi ismereteinek négy fő forrása az otthon látottak (közel 41 százalék), az iskolában tanultak (20 százalék), az internetes információforrások (10 százalék), valamint a saját tapasztalatuk (10 százalék).

A felmérés szerint a középiskolások 64 százaléka tartja fontosnak, hogy az ember félretegyen, amikor megkapja a fizetését, 24 százalékuk szerint pedig akkor, ha a hónap végén is marad pénze.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Továbbtanulásukat a diákok leginkább szülői támogatásból (44 százalék) és diákmunkából (28 százalék) kívánják finanszírozni, a diákhitel felvételét csupán 1,6 százalékuk választaná - áll az összefoglaló anyagban.

Az életkor előrehaladtával azonban csökken azok aránya, akik a szülőkre támaszkodnának: míg a 14 évesek 48 százaléka, addig a 18 évesek 39 százaléka támaszkodna a szüleire. Az adatok szerint ezzel párhuzamosan nő azok aránya, akik nem szeretnének továbbtanulni.

A tudásteszt eredményei alapján azt állapították meg, hogy a középiskolások átlagteljesítménye 45 százalék, "ami nem nevezhető jónak"; ez nagyjából megegyezik az előző évi felmérés eredményével. A diákok jelentős része nem tanult pénzügyi ismereteket, akik pedig tanultak, azoknak egy része nem tudja a tárgyi tudást "a hétköznapi élet problémáiban megfelelően kiaknázni".

A kutatás készítői több javaslatot is megfogalmaztak, így például azt, hogy fontos és ajánlott lenne a középiskolákban általánosan bevezetni a pénzügyi ismeretek "gyakorlati tudásátadását", akár kötetlen foglalkozások keretében.

Közölték, fontosnak tartják még a pénzügyi ismereteket oktatók képzését is. Erre szerintük azért van szükség, mert a pénzügyi ismeretek oktatása több, mint a matematika órákon a számítások oktatása.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. december 11. 18:46
A néhány nap múlva vezérigazgató-helyettest, majd jövő májusban vezérigazgatót is váltó, egyre komol...
Bankmonitor  |  2025. december 11. 14:50
A lakáspiac Otthon Start lázban ég, de nem szabad megfeledkezni a sima, piaci lakáshitelekről sem. A...
Holdblog  |  2025. december 11. 11:35
Plusz egy év, plusz egy évnyi HOLD After Hours és HOLDBLOG. És plusz egy kérdőív, már hagyomány, hog...
iO Charts  |  2025. december 10. 10:01
A startupokról már rengeteget írtam, nyilván ezen befektetések végső célja a startup exit. Ez egyált...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 12. péntek
Gabriella
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 11. 21:17