Aktív vagy? Teszteld velünk!

Pénzcentrum
2007. június 18. 05:40

Ki számít aktívnak? A legtöbb meghirdetett banki akcióból egyértelműen kiderül, hogy a pénzintézetek többsége nem elégszik meg ügyfélszámának növekedésével, az aktivitás fokozása az egyértelmű cél. Ennek érdekében számos akciót hirdetnek, legyen szó egyszerű lekötött betétről vagy lakáshitelről, annak megítélése azonban korántsem egyértelmű, hogy mitől aktív egy ügyfél. Egyáltalán a banki ügyfelek mekkora hányada tartozik ebbe a favorizált kategóriába? Van esetleg lényegi különbség kor és nem szerint? Megkérdeztük a hazai pénzintézeteket, mik a tapasztalataik.

Ki számít aktívnak? Ahány ház...

Az Erste Bank válaszai alapján az aktív számlákat is érdemes aktivitásuk mértékében tovább bontani, a kérdés tehát egyáltalán nem a legegyszerűbb, a legfontosabb mérőszámok azonban kétségkívül a következők:

- a rendszeresen beérkező jóváírás (fizetés, nyugdíj stb.) mértéke,
- a teljesült csoportos beszedési és állandó átutalási megbízások darabszáma és
- a bankkártyás vásárlások összesített értéke.

A bank mindezek alapján már azokat az ügyfeleket is aktívnak tekinti, akiknek rendszeresen a bankhoz érkezik a jövedelme (mely eléri a minimálbér összegét) és van havi 3-4 átutalási megbízásuk. Értelemszerűen kevésbé számít aktívnak az, akinek ugyan a bankhoz érkezik a jövedelme, azt azonban egy összegben havonta ki is veszi. (Utóbbi elsősorban a nyugdíjas ügyfelek körében jellemző.)

A CIB esetében a jelenlegi számlaaktivitási akciók alapján az az ügyfél számít aktív számlavezetőnek, akinek a számlájára havonta legalább 50 000 Ft egyösszegű jövedelemutalás érkezik és az adott hónapban legalább két fizetési megbízással rendelkezik az alábbiak közül:

- csoportos beszedési megbízásra való felhatalmazás,
- minimum 1000 Ft összegű állandó átutalási megbízás teljesítése,
- minimum 1000 Ft összegű internet bankon megadott eseti átutalási megbízás teljesítése.

A Raiffeisen annyiban hasonlít az előző modellre, hogy náluk is 50 000 Ft-os jövedelem jóváírás a kikötés 2 csoportos beszedési vagy átutalási megbízás megléte mellett. A K&H Bank válaszából kiderül, hogy ők is az átutalások gyakoriságát, az élő csoportos beszedési megbízások számát és a kártyaforgalmat tartják szem előtt, konkrétumokat azonban nem közöltek.

Az OTP Bank szűkszavú válaszából kiderül, hogy elsődleges szempontként a jövedelem-átutalásukat OTP bankszámlára teljesítőket tekintik aktív számlahasználó ügyfeleknek.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Némileg más, szemlátomást egyszerűbb megközelítést alkalmaz a Budapest Bank és a Volksbank: előbbinél már akkor is aktívnak tekintenek egy számlát, ha az elmúlt 6 hónapban volt a számlán legalább egy, 1000 Ft-ot meghaladó értékű kimenő tranzakció (készpénz felvét, vásárlás, utalás...), míg utóbbinál minden olyan ügyfél aktívnak minősül, akinek a számláján az elmúlt 3 hónapban volt pénzösszeg.

Hányan vannak? Más a mérce!

A következő táblázat segítségével összegezzük, hogy a válaszadó bankok számlavezető ügyfeleinek hány százaléka számít a bank egyedi minősítése szerint aktívnak. Hangsúlyozzuk, hogy a számok nem vethetők össze közvetlenül, fentebb láttuk ugyanis, hogy a pénzintézetek megítélése különbözhet, így ugyanazon ügyfélportfolió besorolása más banknál más eredményt hozhat az alkalmazott követelményrendszerrel.


A számokból jól látható, hogy a puhább feltételrendszert alkalmazó bankoknál értelemszerűen jóval magasabb az aktívnak minősített ügyfelek aránya. Az értékeket számos pénzintézet üzleti titokként kezeli, ennek megfelelő az alacsony válaszadási hajlandóság.

Célkeresztbe kerülnek a tétlenkedők!

Magyar virtus: inkább nem használjuk...

Az ügyfélaktivitás általános szintjéről sokat elmond az Erste Bank által korábban kommunikált két szám, miszerint a bank ügyfeleinek háromnegyede tekinti az Erstét főbankjának, míg a bank csak mintegy 50%-ot tekint aktív ügyfélnek. Ebből egyértelműen az látszik, hogy hazánkban még a fő bankszámlájukat sem feltétlenül használják az ügyfelek olyan intenzitással, hogy eleget tennének a fenti banki kritériumoknak.

KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?