2019. augusztus 17. szombat Jácint

Szükséghelyzetben nagy segítség a személyi kölcsön


Számos élethelyzet van, amire nem vagyunk felkészülve. Például összetörik az autó, villámcsapás miatt tönkremennek a műszaki cikkek, vagy a nyár közepén mondja fel a szolgálatot a légkondicionáló. Nemcsak e helyzetek anyagi rendezéséhez jöhet jól a személyi kölcsön, hanem egy esküvő költségeinek a fedezéséhez is - jelentette ki Illés Zoltán. A Takarék Csoport központi bankja, a Takarékbank Üzletfejlesztési Igazgatóságának ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a piaci szegmens aktualitásairól. Interjú

Pénzcentrum: A legfrissebb statisztikák szerint komoly az érdeklődés a személyi kölcsönök iránt. Miért lett az elmúlt egy-két évben újra slágertermék ez a konstrukció?

Illés Zoltán: Alapvetően a fogyasztás bővülése miatt, amit a több éve tartó reálbér-emelkedés, a rekord alacsony munkanélküliség és kamatkörnyezet, illetve az utóbbi következtében jelentősen csökkenő hitelfelvételi költségek egyaránt támogattak. Az is vonzóbbá tette a személyi kölcsönöket, hogy azok kamata közeledett a szabad felhasználású jelzáloghitelekéhez. Ha ehhez hozzávesszük a jelzáloghitelezés magasabb induló költségeit, valamint a hosszú átfutási időket, még inkább érthető, hogy átrendeződés történt a személyi kölcsönök irányába. Különösen nálunk, a Takarék Csoportnál. Ügyfeleink számára ugyanis rendkívül fontos a kiszámíthatóság, így érhető, hogy keresik az ő igényeiknek megfelelő, a teljes futamidő alatt fix kamatozású személyi kölcsönünket.

Jellemző, hogy nyaralásra vesznek fel személyi kölcsönt? Nem kockázatos ez?

Tapasztalataink szerint nem ez a fő felhasználási cél. Inkább tartós fogyasztási cikkek vételéhez, lakásfelújításhoz, valamint egyéb lakáscélra veszik igénybe a személyi kölcsönt, de sokaknak segít egy esküvő költségeinek fedezéséhez, esetleg váratlan károk - villámcsapás, vagy a munkaeszközként használt autó tönkremenetele - esetén. Ami a kockázatokat illeti, azt tartom fontosnak, hogy a "beruházás" nagyságrendje minél inkább illeszkedjen a háztartás költségvetéséhez.

Többen keresik a személyi kölcsönöket az iskolakezdési rohamban? Mennyi a jellemző hitelösszeg és a választott futamidő augusztusban, szeptemberben?

Kétségtelenül 20-30 százalékkal megugrott a személyi kölcsönök igénylése az utóbbi évek augusztusában, szeptemberében. Ám ez a Takarék Csoport tapasztalatai szerint nemcsak az iskolakezdés meglehetősen borsos közvetlen költségeinek tudható be, hanem annak is, hogy ilyenkor kell letenni az új albérlet általában kéthavi kaucióját, s előteremteni a fűtési szezonra való felkészüléshez szükséges pénzt. Ezek miatt az ebben az időszakban igényelt hitelösszegek is valamelyest magasabbak a szokásosnál, átlagosan 1-1,5 millió forint közöttiek. A futamidőben viszont nincs eltérés, az év ezen szakaszában is általában 3-4 éves lejáratra veszik fel a személyi kölcsönt.

A lakáshitel önerejét is elő lehet teremteni személyi kölcsönből? Jellemző ez? És mennyire kockázatos?

Ha a hatályos jelzáloghitelezési szabályozás alapján az ügyfelünk jövedelmi helyzete engedi, az önerőt is lehet személyi kölcsönből előteremteni, illetve kiegészíteni. Ezt a már említett alacsony kamatkörnyezet, valamint a jelzáloghitel-nyújtási korlátok valós alternatívává tették az ügyfelek számára. Más kérdés, hogy ezt én személy szerint nem tartom szerencsésnek. Kevésbé kockázatos, ha lakáscélú konstrukciókból és tényleges önerőből finanszírozzuk az új otthon megvételét. Természetesen az alacsony kamatoknak köszönhetően előfordulhatnak olyan - elsősorban befektetési jellegű - esetek, ahol hosszútávon még egy magasabb összegű személyikölcsön-törlesztés is megtérül.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a lakáshitel felvétele után 1-2 évvel egyre többen vesznek fel személyi kölcsönt is. Így van ez a Takarék Csoportnál is?

Az elmaradt állagmegóvó intézkedések, valamint a válság következtében meg nem épült új lakások hiányából adódóan rossz állapotú a magyar lakásállomány. Az ingatlanpiac felpezsdülésével, a reálbérek növekedése és a kedvező hitelkamatok miatt az ingatlan adás-vételekhez egyre nagyobb arányban lakásfelújítás is társul, melyet vagy a vásárláshoz kapcsoltan vagy - ahogy azt az MNB-adatok is sugallják - néhány év csúszással valósítanak meg az új tulajdonosok. Utóbbi esetben az alacsonyabb egyszeri költségek, valamint a kisebb finanszírozási összeg miatt joggal népszerű alternatíva a személyi kölcsön.

"A hitelnyújtóknak törekedniük kell arra, hogy a fogyasztó tényleges igényeit, körülményeit, és pénzügyi ismereteit mérlegelve a fogyasztó számára leginkább megfelelő, hosszútávon is vállalható szolgáltatást kínáljanak" - áll az MNB 2011-es ajánlásában. Ezt szem előtt tartva, mit gondol azokról a személyi kölcsön felvételére buzdító reklámokról, amelyek "luxusberuházásra" ösztönöznek? Ön szerint hol a határ?

Semmiképp sem elfogadható az ügyfelek teherviselő képességen felüli költekezésre buzdítása, számomra ennek kerülése a prudens, felelős piaci magatartás része. Előremutatónak tartjuk az egyes élethelyzetekre (például kazán vagy meghibásodott autó javításához, gyermekáldásra való felkészüléshez, lakásbővítéshez stb.) megoldást kínáló reklámokat, amelyeket már több pénzintézet is alkalmaz. Az október 1-jétől szigorodó jelzáloghitel-nyújtási korlátok még inkább tudatosságra intik majd a Takarék Csoport ügyfeleit is. Bár jelenleg sem tapasztalható, hogy a reklámok hatására elharapóznának a személyi kölcsönből történő luxusberuházások. Számtalan esetben a kölcsönt a futamidő lejárata előtt visszafizetik, ami azt jelzi, hogy egyre többen ítélek meg reálisan a teherviselő képességüket, illetve nem vállalnak fel túlzott kockázatot.

És mennyire ár-érzékenyek a személyi kölcsönt felvevő ügyfelek? Vagy inkább a könnyen elérhető saját számlavezető bankjukat választják?

Az ügyfelek pénzügyi tudatossága az elmúlt időszakban jelentősen növekedett. Az ár mellett egyre fontosabb szempont a minél egyszerűbb és gyorsabb folyamat, a minőségi kiszolgálás. Ennek megfelelően a Takarék Csoport is tudatosan építi az ügyfélkapcsolatait, melyeket kedvezményekkel, számlavezetéshez kapcsolódó kiegészítő termékekkel, kényelmi szolgáltatásokkal (internetbankkal, mobil-applikációval, sms-szolgáltatással), személyre szabott hitelajánlatokkal próbálunk minél szorosabbra fűzni.

Mi a legegyszerűbb módja a személyi kölcsön felvételének a Takarék Kereskedelmi Banknál? Hány perc alatt vehető fel a hitel? Ez online is lehetséges?

Bankunknál jelentősen lerövidült a személyi kölcsön felvételének ügyintézési ideje. Amennyiben minden szükséges dokumentum rendelkezésre áll, akkor a munkahellyel rendelkezőknek 4 óra alatt folyósítjuk a személyi kölcsönt. A személyes igénylési folyamat 30 percet vesz igénybe, így egy délelőtti igénylés esetén akár még ugyanazon a napon is hozzájuthat az ügyfél a kölcsönhöz. Fontos kiemelni, hogy a 4 munkaórás bírálatot a Takarék Csoporthoz tartozó Takarék Kereskedelmi Bank nem csak a nála számlával rendelkező ügyfelek részére biztosítja. Ami a teljesen online hitelfolyamat kialakítását illeti, azt még vizsgáljuk, az a célunk, hogy ügyfeleink számára tovább egyszerűsítsük a hitelhez jutást.

Hozzászólások száma: 1 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

08.15-08.21
Országos

Lidl

08.15-08.21
Országos

Auchan

08.15-08.28
Országos

Tesco

08.15-08.18
Országos

Spar

08.15-08.21
Országos

Interspar

08.15-08.21
Országos

Kika

08.14-08.18
Országos

Lidl

Iskolakezdés
08.01-09.14
Országos