A lakosság hitelfelvételi kedve 2007 második felében ismét elérte a gazdasági megszorítások előtti szintet, aminek hátterében a fogyasztási hitelek növekvő népszerűsége áll. Az áruhitelek helyett a hiteligénylők inkább a szabad felhasználású - jellemzően devizaalapú - jelzáloghiteleket részesítik előnyben - derül ki a GfK Hungária Pénzpiaci Adatszolgáltatások felmérésének 2007. évi eredményeiből.
A GfK Hungária 15-69 éves lakosság pénzügyeit vizsgáló kutatássorozatának részét képező elemzés adatai alapján a hitelfelvételi kedv a tavalyi évben számottevően nem változott. Az igénybe vett pénzügyi szolgáltatásokat tanulmányozva a hiteltermékek esetében nagyon kis elmozdulások észlelhetők. Egy év alatt kevesebb, mint 1 százalékkal változott azoknak az aránya, akik rendelkeznek valamilyen hiteltermékkel.
Az éven belüli elmozdulások mélyebb vizsgálata viszont érdekes összefüggésekre mutat rá. Erős kapcsolat figyelhető meg különösen a legmagasabb jövedelmű csoportok hitelfelvétele, és a KSH által mért kiskereskedelmi forgalom alakulása között. A 2006 őszi első gazdasági stabilizációs csomag reáljövedelmeket csökkentő hatása előbb a hitelfelvételben, majd a fogyasztásban is megmutatkozott. A 2007-es év második felében aztán ismét felpörgött a hitelfelvételi kedv, és a karácsonyi szezon soha nem látott magasságba röpítette a vásárlási kedvet.
Likviditási problémák áthidalására szolgáló folyószámla-hitelkerettel minden tizedik banki ügyfél rendelkezik a GfK Hungária adatai szerint. A 2006. évhez képest csekély mértékben változott a lakás- és gépjárműhitellel rendelkezők köre, az áruvásárlási kölcsönök helyett pedig a hitelfelvevők egyre inkább a kedvezőbb kamatozású, szabad felhasználású - főleg devizában folyósított - jelzáloghiteleket részesítik előnyben.
Az egyes hiteltermékek igénybevételét leginkább a jövedelmi (és az ezzel összefüggő hitelképességi) viszonyok, valamint a demográfiai jellemzők határozzák meg. A gazdaságilag legaktívabb 30-49 éves korcsoportban mindegyik vizsgált szolgáltatást nagyobb arányban használják más korcsoportokhoz képest. A hitelkártyák a budapestiek körében a legnépszerűbbek, ezzel szemben a lakáshiteleket jellemzően a közepes méretű és kisebb településeken veszik igénybe. A magasabb kimutatható jövedelemmel rendelkezők fogyasztási célra inkább hitelkártyát és folyószámlájukhoz kapcsolódó hitelekért fordulnak a pénzintézetekhez, míg a kevésbé tehetősek készpénzben folyósított személyi kölcsönért vagy gyorskölcsönért folyamodnak.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A felmérést a GfK Hungária Piackutató Intézet készítette.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.


