Az elmúlt időszakban több bank is negatív hangulatú közleménnyel borzolta a kedélyeket. Mindemögött a BusinessWeek szerint a subprime jelzáloghitelek mögött álló visszafizetési garanciák állnak.
A kereskedelmi bankok gyakorlatától egyáltalán nem idegen a refinanszíroztatás gyakorlata, azonban mindeddig ez nem volt érvényes a pénzügyi befektetésekre, nem véletlenül.
A jelzálogpiaci válság mélyebb vizsgálata során egyértelműen feltűnik, hogy a Citigroup és más nagybankok a subprime jelzáloghitelekkel kapcsolatos értékpapírok - melyek állománya megközelíti a 100 milliárd dollárt - vásárlóinak tőkegaranciát adtak, s ez tehető felelőssé a most bejelentett veszteségek egy részéért.
Ez a garanciális elem csupán néhány évvel ezelőtt jelent meg a bankok refinanszírozási politikájában. A jelzáloghitelek értékpapírosítása ugyanis számukra egy konstans pénzmennyiséget biztosított a szárnyaló amerikai lakáspiac révén, 2004 és 2006 között. A másik oldalt vizsgálva, a garanciális elemnek köszönhetően a befektetők tulajdonképpen ingyen pénzhez jutottak, hiszen a bankok arra vállaltak garanciát, hogy kamatostul visszafizetik a befektetett összeget.
A befektetők számára egyértelmű tehát, hogy miért is bizonyult ez nyerő ügyletnek, az már más kérdés, hogy a bankok miért mentek bele a számukra - mint azt a történések igazolták - egy igen kockázatos megoldásba.
Elemzők szerint a pénzügyi intézmények egyszerűen úgy kalkuláltak, hogy ezek az értékpapírok legalább megtartják értéküket, de ha visszaesés is történne, akkor is csupán minimális veszteséget hoznak, s nem bírnak majd óriási hatással. Ahogy Jack T. Ciesielski elemző frappánsan megfogalmazta, egyszerűen úgy gondolták, hogy nem történhet semmi rossz.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Mindebben egészen sokáig bíztak a bankok, hiszen az amerikai lakáspiac szárnyalásának buborékba fordulásakor is ez biztosított számukra forrást, egyre növekvő mértékben. Az értékpapírok pedig egyre több befektetőt vonzottak, köztük intézményi befektetőket, így hedge fundokat is, amelyek a bankok gyengélkedése miatt kerültek bajba.
A válság utóhatásaként egyébként az elemzők roppant gyanakvóvá váltak, s minden banki bejelentést aprólékosan megvizsgálnak - vonatkozzon az a hitelkártya, vagy akár a vállalati üzletágra - rejtett utalásokra vadászva, hiszen egyéb mérlegen kívüli tételek okozhatnak még meglepetést.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








