A tavalyi év végén már kísérletet tettünk arra, hogy az egyre nagyobb hitelkártyaterhekkel rendelkező lakosságnak segítséget nyújtsunk a fizetési kártyapiacról szóló általános ismeretek elmélyítésével. 2007-ből is eltelt fél év és rendelkezésünkre állnak a tavalyi évre vonatkozó adatok, így most alkalmunk nyílik rá, hogy újból nagyító alá vegyük a piacot, hogy láthassuk beigazolódtak-e a jóslatok, illetve merre indult el a rohamléptekben fejlődő pénzügyi szegmens!
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2006-ban a kibocsátott bankkártyák száma meghaladta a 8,2 millió darabot, amely 6,5 százalékos növekedést jelent a 2005-ös értékhez képest.
Tovább folytatódott a hitelkártyák térnyerése: a 2005 végén jellemző adatokhoz képest 51 százalékos növekedést produkáló hitelkártyaszegmens aránya az összes bankkártyán belül elérte a 19 százalékot, miközben a betéti kártyák részaránya 86 százalékról 80 százalékra csökkent.
Itt kell megemlítenünk, hogy míg a hitelkártyák száma közel másfélszeresére növekedett, addig a hazánkban még kevéssé elterjedt terhelési kártyák, melyek részaránya az 1 százalékot sem éri el, 10 százalékot meghaladó növekedést mutatott.
A co-branded kártyák száma a 2005. első félévi megingást követően folyamatosan a bankkártyák növekedési ütemét meghaladó ütemben nőtt, a szegmens növelni tudta részarányát az összes kártyán belül, így érthetővé válik a szakértők véleménye, akik a piac telítődése miatt egyre inkább csak valamilyen plusz szolgáltatás, pótlólagos előny nyújtásával lehet majd ügyfeleket toborozni.
A 2006 második félévi adatok a diagram tanulsága szerint némileg ellentmondanak ennek a trendnek, a hitelkártyapiac óriási növekedése ellenére is kismértékben tért vesztettek a co-branded kártyák. Egy ilyen kismértékű megingásból azonban merész lenne messzemenő következtetéseket levonni, hiszen nem látjuk a hitel- és betéti kártyák arányát a co-branded termékeken belül.
Általánosságban elmondható, hogy tovább növelte piaci előnyét a Visa és a MasterCard, miközben az elfogadóhelyek és az ATM-ek száma is dinamikusan nőtt az elmúlt évben, így most már több mint 30 ezer helyen tudják élvezni az ügyfelek a kártyás vásárlás adta előnyöket, vagyis redukálni tudják a készpénzfelvétellel járó díjakat.
Hitelkártyával azonban még most sem érdemes készpénzt felvenni, hiszen az megtöri a kamatmentes periódust, így az ügyfél elesik attól a lehetőségtől, hogy akár 45 napig úgymond ingyen éljen a bank pénzével.
A 2006-os adatok azonban arról tanúskodnak, hogy az ügyfelek az korábbi évektől eltérően egyre kevésbé veszik komolyan a figyelmeztetéseket: manapság szinte minden ötödik hitelkártyával elvégzett művelet készpénzfelvétel.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ezzel szemben a betéti kártyáját aktívan használó lakosság egyre inkább kezdi felismerni, hogy a vásárlások kártyával való fizetés kedvező hatással van a banki költségekre, és nem érdemes többször kis összegeket felvenni automatából. A vásárlások arányának megnövekedése egyébiránt visszavezethető arra is, hogy az elektronikus POS terminálok lassan a kisebb kereskedelmi egységekbe is eljutnak.
Azt azonban mindenképpen fontos megjegyezni, hogy míg a betéti kártyák esetében a műveletek többségét még mindig a készpénzfelvételek adják, addig a hitelkártyaszegmensben a gyakorlatban minden valószínűség szerint nem fordul meg, hiszen a bankok többféle büntetőtétellel sújtják a készpénzfelvételt alkalmazó kártyatulajdonosokat.
Emellett a bankkártyával való fizetés biztonságosabbá tétele érdekében egyre többen alkalmazzák az Európai Unió által is preferált chip-and-pin módszert, 2006 végén már a kártyák 23 százaléka rendelkezett EMV chip-pel, amely azonban egyelőre csak a kibocsátó bank ATM-jéből való készpénzfelvétel esetén jelent nagyobb biztonságot.
Amennyiben elfogadják és hatályba lép az új Európai Uniós direktíva, az EMV chipek használata kötelezővé válik, a technika bevezetését elmulasztó bankoknak pedig meg kell majd fizetniük a hanyagságuk miatt keletkező károkat.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Ukrajna érdemrenddel tünteti ki Alain Delont
- Máris itt a Kínai Nagydíj - sport a tévében
- Forgalomkorlátozások lesznek a fővárosban - több okból is
- Orbán Viktor: arra számítok, hogy repedezni fog a háborúpárti gondolkodás
- Napról napra értesülhetünk az időjárási anomáliákról
- Ismét őrizetbe vették Nicola Sturgeon volt skót miniszterelnök férjét