Hogyan lehetne visszafogni a robbanó magyarországi devizahitelezést?

Pénzcentrum
2006. április 17. 09:10

2005 végére Magyarországon a devizahitelek részaránya a nem pénzügyi vállalatoknak nyújtott hiteleken belül 60%-ot tett ki, és a háztartásoknak nyújtott hiteleken belül is elérte a 40%-ot. Ezen hitelek jelentős része - jellemzően a háztartási, valamint a kis- és középvállalati szektornak nyújtott hitelek - árfolyamkockázat szempontjából fedezetlen devizahitelnek minősül, azaz a hitelfelvevőnek

nincs az adott devizában keletkező bevétele, csak kiadása. A lehetséges kockázatok pénzügyi stabilitási következményeire az MNB már számos alkalommal felhívta a figyelmet.

Magyarországon a devizahitelezéshez kapcsolódó kockázatok elsősorban egy hiteles költségvetési kiigazítás elmaradásakor, a piaci folyamatok által kiváltott árfolyam- és hozamkorrekció esetén okozhatnak számottevő veszteséget az ügyfeleknek és a hitelkockázat megnövekedésével a bankrendszernek is. Tehát a devizahitelezéshez kapcsolódó kockázatok hatékony csökkentését leginkább a fiskális konszolidáció szolgálná. Ennek elmaradása esetén a devizahitelezés növekedési ütemének megfékezésére a pénzügyi stabilitásért felelős három intézménynek (Magyar Nemzeti Bank, Pénzügyminisztérium, Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete) rendelkezésére állhatnak bizonyos eszközök. Ezen eszközök alkalmazása a hatásvizsgálatok függvényében valósulhat meg - olvasható a jegybank pénzügyi stabilitási jelentésében.

A magyar bankok a külföldi intézményektől a külföldi kamatszintek, illetve a magyar intézmény hitelminősítése által meghatározott feltételek alapján devizaforrásokhoz jutnak, melyet a magyar vállalati és lakossági ügyfeleknek forintban helyeznek ki. Az ügyfelek a mindenkori forint/deviza árfolyam függvényében forintban törlesztik a kölcsönt, a bank pedig devizát fizet vissza a külföldi intézménynek. A magyar bankok tehát az ügyfelekre hárítják az árfolyamkockázatot, ezért egy jelentősebb árfolyammozgás a fedezetlen devizaadóssággal rendelkezők törlesztési terhének számottevő emelkedéséhez vezethet.

Ez egyrészt az ügyfelek hitelképességének romlásán keresztül a banki hitelveszteségek növekedésében csapódhat le, másrészt a hitelkereslet visszaesésén és a bankokba vetett bizalom esetleges csökkenésén keresztül a pénzügyi közvetítés hatékonyságát és jövőbeli fejlődési lehetőségeit korlátozza.

Mit lehet tenni?

A stabilitási jelentés készítői 6 kategóriában foglalták össze a lehetséges ezsközöket, melyek a deviza-hitelezés növekedését fékezhetik (zárójelben az illetékes intézmények rövidítései).

1. Adminisztratív eszközök (PSZÁF-PM)

- Az árfolyamkockázat szempontjából fedezetlenhitelek tiltása

- Szektorszintű, vagy bankonkénti differenciált limitek a fedezetlen hitelek arányára, illetve a növekedési ütemre

2. Prudenciális szabályozás (PSZÁF-PM)

- Az országkockázati céltartalékhoz hasonló (tőkéből levonandó) kategória létrehozása a fedezetlen devizahitelezésre

- A devizalejárati transzformáció, illetve a túlzottan rövid forrásra támaszkodás korlátozása

- Banki nyitott pozícióra (mérlegen belül, teljes) vonatkozó limitek meghatározása, pozíciókorlátozása

- A devizahitelek után szigorúbb eszközminősítési és értékvesztési szabályok

- Magasabb és differenciált tőkekövetelmény

- Szigorúbb nem árjellegű minimum hitelfeltételek (pl. LTV korlát)

3. Felügyeleti eszközök (PSZÁF-PM)

- A devizahitelezéssel szemben megemelt kockázatkezelési követelmények

- Szigorúbb felügyeleti ellenőrzés (gyakoribb off/onsite vizsgálatok) a dinamikus devizahitelezést folytató, illetve gyenge pénzügyi helyzetű bankoknál. A pénzügyi vállalkozásokkal való kapcsolódásuk szigorúbb vizsgálata.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

- A kockázatok intenzívebb kommunikációja

4. Pénzügyi kultúra erősítése és erkölcsi ráhatás (PSZÁF, MNB, PM)

- A retail szektor pénzügyi kultúrájának, illetve a fogyasztóvédelemnek az erősítése

- A hitelintézeti szektor "erkölcsi meggyőzése"

5. Fiskális lépések (PM, kormány)

- A hitelezéshez kötődő különböző állami támogatások megvonása fedezetlen devizahitelezés esetén

- A fedezetlen devizahitelezési tevékenység adóztatása

6. Monetáris politikai lépések (MNB)

- A banki devizaforrások után magasabb kötelező tartalék, alacsonyabb kamatfizetés

A pénzügyi stabilitásban vállalt szerepe és felelőssége alapján a három intézmény egyetértése szükséges ahhoz, hogy a stabilitási szempontból jelentős kockázatot hordozó fedezetlen devizahitelezés növekedési ütemének visszafogását szolgáló intézkedéscsomag kerüljön bevezetésre. A nemzetközi gyakorlatban több olyan eset található, ahol a pénzügyi stabilitásért felelős hatóságok együttesen léptettek életbe különböző intézkedéscsomagokat, amelyek általában a túlzott hitelnövekedés megállítására, illetve részben a fedezetlen devizahitelezés terjedésének megfékezésre irányultak. A következőkben három régiós ország tapasztalatait ismerhetjük meg.

Romániában 2005-től kezdődően a nemzeti bank monetáris és prudenciális eszközöket vezetett be a devizahitelezés dinamikájának lelassítására. A 2 éven túli devizaforrások utáni tartalékolási kötelezettséget - melyet devizában kell teljesíteni - fokozatosan 40%-ra emelték (az erre fizetett kamat elmarad a piaci kamatoktól: USD: 0.95%, EUR: 0.7%), és a bankok fedezetlen devizahitel-állományát a saját tőke 300%-ában maximalizálták. Amennyiben ez utóbbi küszöböt a bank már átlépte, tervet kell készítenie arra vonatkozólag, hogy hogyan kíván a szabályozásnak megfelelni.

A portfólióminősítés is átalakításra került, és a meghatározott öt kategória közül a legjobb minősítésűbe már csak azok a devizahitelek kerülhetnek, amelyeknél az ügyfél jövedelme a hitel devizanemében generálódik. Az intézkedések hatására a devizahitelek részaránya a portfólióban csökkenésnek indult.

Ausztriában intenzív kommunikációval és felügyeleti eszközökkel kívánták a devizahitelek (svájci frank és japán jen) növekedési ütemét visszafogni. A bankokkal szemben meghatározott minimumkövetelmények elsősorban a bankok kockázatkezelési rendjének szigorítását célozzák.

A szereplőknek a devizahitelekre vonatkozó külön belső szabályzattal kell rendelkezniük, portfólióra vonatkozó mennyiségi limitet kell felállítaniuk, részletes ügyfélminősítési rendet kell kialakítaniuk (egyedi limitek, monitoringrendszer az árfolyamváltozás hatásának vizsgálatával, intézkedéscsomag limittúllépés esetére). Ezenkívül a piaci folyamatok figyelembevételével (az árfolyam, a kamatok és biztosítékok értékének alakulása) folyamatosan értékelniük kell a devizahitel-állomány értékét, és évente egyszer stressztesztet kell végezniük.

Lengyelországban már korábban, 2001-ben prudenciális és felügyeleti eszközöket alkalmaztak a devizahitelezés megfékezésére a szabályozó hatóságok. A devizahitelezés dinamikájára azonban csak az árfolyam nagymértékű leértékelődése tudott tényleges, de csak átmeneti hatást gyakorolni. Az árfolyam stabilizálódásával a devizahitelezés növekedési üteme újra felgyorsult, így a szabályozó hatóságok számára a devizahitelezés megfékezése újra központi kérdéssé lépett elő.

Jelenleg egyeztetések folynak a bankokkal a devizahitelekhez kapcsolódó tőkekövetelmények szigorításáról, illetve kvalitatív jellegű ajánlások bevezetéséről (pl. stressztesztek, kockázatfeltárás a bank részéről, kötelező zloty hitelajánlat a devizahitel-ajánlatot megelőzően). A nemzetközi gyakorlat is azt mutatja, hogy a különböző eszközök alkalmazása hosszabb távon akkor hatásos, ha bevezetésükkel párhuzamosan a devizahitelezést kiváltó makrogazdasági okok mérséklésére is irányulnak lépések. A devizahitelek mozgatórugóját jelentő árelőnyt a fiskális konszolidáció következetes megvalósítása szüntetheti meg.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2025. december 16. 20:45
A Népszabadság Egyesület több éve az Európai Unió teljes területére kiterjedő védjegyoltalommal rend...
Kasza Elliott-tal  |  2025. december 16. 16:20
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Holdblog  |  2025. december 16. 13:47
Idén befejezem az alapkezelést, amit bő 25 éve kezdtem el. Én indítottam el az ország első abszolút...
Bankmonitor  |  2025. december 15. 15:41
A magyar dolgozók átlagosan 41-42 éves korban döntenek úgy, hogy végre komolyan veszik a nyugdíj-meg...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 17. szerda
Lázár, Olimpia
51. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2025. december 16. 20:32