Kilenc európai uniós tagállam közös erővel dolgozik az EU félvezetőiparának fellendítésén, és nyárra tervezik bemutatni javaslataikat egy új Chips Act megalkotására.

Teszten Európa kedvenc Toyotája: letaszíthatja a trónról a Vitarát Magyarországon az új Yaris Cross?
Alaposan leteszteltük Európa kedvenc Toyotáját, a megújult Yaris Crosst. A legendás kisautó SUV-osított változata a gyártó legfejlettebb hibridhajtását kínálja, és a ráncfelvarrással együtt egy erősebb erőforrást is kapott. Az új rendszer valamivel kevésbé bőgeti a motort, és városban képes akár az utak 60-70 százalékát is elektromos üzemmódban megtenni, így akár 4,5 liter alá is vihető a fogyasztás - vegyes használat mellett 5,5-tel is megelégszik.
Tavaly Európa kedvenc Toyotája volt a Yaris Cross, majdnem 205 ezer darab fogyott belőle a kontinensen, és a korábbi években is rendre az élen végzett a márka eladási listáin - viszonyításképpen, 2024-ben Magyarországon összesen 121 611 új autó kapott rendszámot. A legendás sikermodell Yaris crossoveresített változatát 2021-ben dobta piacra a Toyota, egy igen heves piacra, hiszen a gyártók már-már kötelező jelleggel kínálnak ekkora szabadidő-autókat (B-SUV szegmens).
Tavaly adtak ki egy modellfrissítést, ennek a fullextrás, GR Sport verzióját tesztelte a Pénzcentrum. Elöljáróban annyit, az autó külseje sokat nem változott a ráncfelvarrással sem - ez valahol érthető, hiszen ha valami működik, azon fölösleges változtatni. Az eleje egyszerre karakteres és határozott, már-már szigorú, de valahogy mégsem túlzottan: ötvözi a Yaris városi méretét a márka többi modelljének formavilágával. A műanyag borítású, magas küszöb, a szögletes kerékjáratok és a függőleges menetfények optikailag még nagyobbnak láttatják, mint amilyen valójában. A Yaris Cross az a fajta SUV, amely inkább szikárabb, mintsem felfújt. Sokan azt hihetnék, hogy házon belül a C-HR-el konkurál, de nem, valójában egy mérettel kisebb az autó, 15 centivel rövidebb.
Ugyanarra a platformra épül, mint a prémium-testvérmodell Lexus LBX, a Toyota magasabb építésű (170 mm magasan hordja a testét), ezáltal praktikusabb, könnyebb vele felmászni a padkára és lemenni az aszfaltutakról. Ha praktikus autó kell, akkor a összességében is ez a jobb választás a kettő közül. A Yaris Cross 4180 milliméter hosszú, 1765 mm széles és 1560 mm magas. Ez a méretkategória a Suzuki Vitara ligája, amit itthon nehéz lesz megverni, de egyébként árban már nem sokkal jobb a Suzuki - de erről majd később. A csomagtér 397 literes, ami a kategóriában a felsőházba tartozik, a már említett Suzukié például 375 literes.
Nagy frissítéssel inkább a motorháztető alatt találkozhatunk, ugyanis az eddigi, 115 lóerős hibridhajtás mellett a 130 lóerős verzió is megérkezett - ez volt a tesztautónkban is. Mindkettő alapja egy 1,5 literes 3 hengeres szívómotor, mely 92 lóerős, a teljesítménykülönbséget a villanymotor ereje adja. Egy ekkora autóhoz bőségesen elég a 130 lóerő, és még a 115 sem tűnik kevésnek - főképp a villanyhajtás miatt. A regeneratív fékrendszer jól van hangolva, így a fékpedálra városban például nemigen van szükség, az ötödik generációs hibrid technológia pedig szinte észrevétlenül működik, bár még mindig jellemző a motorbőgetés, amikor épp a benzines üzemel. Ám városban a tesztautó az utak kb. 70 százalékát képes volt elektromos üzemmódban megtenni, így ezt ott sokat nem kellett hallgatni.
A városi fogyasztást egy kis odafigyeléssel simán ki lehet hozni 4,5 liter/100km környékére, vagy még az alá is! Összességében az M0-országút-város használat mellett 5,3 literben állt meg a teszthét fogyasztása.
Milyen belül?
Nagyon érdekelt, hogy a Yaris Cross mennyivel puritánabb a testvérmodell Lexus LBX-hez képest. Nos, nyilván egy alacsonyabb kategóriás autóról van szó, de azért a minőségérzet itt is megvan - bár tény, hogy más kávéház a két autó. A Toyota inkább a praktikumra törekedett, meghagyta a különféle fizikai vezérlőgombokat, és a kalsszikus váltókart is, ami pluszpont, viszont a belső kilincs valahogy nagyon nem áll kézre.

A 12,3 colos digitális műszeregység a Corollából érkezett, ami számtalan mód variálható, éppen mit mutasson meg a vezetőnek, emellett a tesztautónkban benne volt a head up display is, ami a szélvédőn látja el információkkal a sofőrt. A tesztautónk infotainment rendszerének kijelzője 10,5 colos volt (van 7-es is az olcsóbb kivitelekben), a szoftver akadás nélkül fut rajta, vezeték nélkül tudja az Apple CarPlay-t és az Android Autót, más nem is kell a boldogsághoz. A 360 fokos kamerával nagyon könnyű parkolni.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A vezetéstámogató rendszerek terén újdonságként jelenik meg a véletlen gyorsítást alacsony sebességnél megelőző rendszer, a proaktív lassítási asszisztens, valamint a vészhelyzeti automatikus megállás funkció. Emellett a szokásos, uniós előírásként beépített gyorshajtás-figyelmeztető is proaktív, szerencsére könnyen ki lehet kapcsolni...
Hátul a helykínálat elégséges, bár az ajtók nem nyílnak túl szélesre, így a testesebb utasoknak meggyűlhet a baja a ki- beszállással. Ha már sikerült bejutni, akkor a fej- és lábtér 180 centis magasság felett sem szűkös. Az viszont zavaró lehet, hogy a könyöklő hátulján nincs se légbefúvó, se telefontöltő, ami a hátsó sorban ülőket kiszolgálná. A tesztautónkban benne volt a rolóval árnyékolható panorámatető is, aminek az egyetlen baja az, hogy nem nyitható.
Mibe kerül?
Az új Yaris Cross legkevesebb 9 290 000 forintba kerül (kedvezményesen) a gyengébbik erőforrással, az Active felszereltséghez többek között 16-os acélfelnik, a kisebbik digitális műszeregység is hozzátartozik. A GR Sport felszereltségű tesztautónk, a combosabb hibrid erőforrással legkevesebb 12 925 000 forintért rendelhető, de benne volt a Tech és a VIP nevű csomag is, így a vételár már 14,1 millió forint.
A vetélytársak közül a Suzuki pont most emelt árat, a legolcsóbb Vitara így 9 440 000 forintnál kezdődik. A full hibrid Renault Captur 10 999 000 forinttól startol, a hibrid Dacia Duster legolcsóbb alapára pedig 10 099 000 forint.
Ha pedig ragaszkodnánk a Toyota hibrid-technológiájához, akkor a testvérmodell Lexus LBX alapváltozata most 13 460 000 forintba kerül, ha valaki összkerekeset szeretne, annak legkevesebb 17 390 000 forintot kell leszurkolnia. De házon belülről ott van az új C-HR is, ami legkevesebb 12 390 000 forintért vásárolható meg, vagy a 12 800 000 forinttól árult Corolla Cross is.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Még idén elérheti a százmilliárdos álomhatárt ez a magyar étrend-kiegészítő gyártó
Lévai Bálintot, a BioTechUSA vezérigazgatóját és társtulajdonosát kérdeztük.
-
Kiváló minőség a tányérodon – KMÉ-védjegyes termékek a Mecsek Baromfi Kft.-től (x)
A Mecsek Baromfi Kft. friss csirkehúsai elnyerték a KMÉ-védjegyet, amely biztosítja a vásárlók számára a valóban kiemelkedő minőséget.
-
A magyar befektetők fele nagy lehetőséget szalaszt el (x)
Egyre nagyobb az érdeklődés a TBSZ iránt, a befektetők többsége viszont még mindig nem használja ki ennek az adóhatékony befektetési módnak az előnyeit.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


