A Tesla Model Y már elérte az 500 darabos igényelt mennyiséget a céges elektromos autók pályázatán,
Tizenhárom ponton változnának meg a közlekedési rendszabályok, ha elfogadják a kormány által kedden benyújtott javaslatcsomagot. A Pénzcentrum által megkérdezett szakértő egyetértett abban, hogy a mostani formájában fél évszázda létrejött rendszabályok alapos modernizációra szorulnak, ennek ellenére nem világos, pontosan hogyan számítsunk az újításokra. Emellett az is kiderült, hogy vajon kell-e büntetőpontoktól vagy jogsielvételtől rettegnünk, ha túllépjük a sebességkorlátozást az új szupertraffipaxok szeme előtt?
A kormány kedden benyújtotta az 'Egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló előterjesztését, erről ma lapunk is beszámolt. A tervezet tizenhárom különféle törvény passzusait módosítaná. A tervezet szövegét itt lehet elolvasni. A javaslat szövege szerint módosulna többek között a közúti közlekedési szabályszegések helyszíni eljárásra vonatkozó szabályai. Emellett a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra vonatkozó némely szabályszegéseknél a gépjárművezető távollétében kiszabható közigazgatási bírságot a javaslat megszünteti.
De nem ez az egyetlen közlekedési tárgyú hír: végre az is kiderült, hogy marad-e a tolerancia a hazai utakon sebességtúllépés esetén, vagyis csak azért, mert a rendőrség a világon talán a legmodernebb sebességmérőket szerezte be, megmarad-e az az "elnézés", ami eddig jellemző volt?
Marad a tolerancia
Óberling József, az ORFK közlekedésrendészeti főosztályának vezetője tisztába tette végre a dolgokat:
Május elsejétől a sebességellenőrzéssel érintett jármű esetében a jogilag elfogadott sebesség az az érték, amelyet a hitelesített sebességmérő mért. A rendőrségnek nincs lehetősége ettől – és az egyes esetekben ezzel járó esetleges felelősségre vonástól sem – eltekinteni
- fogalmazott a főosztályvezető.
Azonban azt is elmondta, hogy attól még, hogy valaki csak picivel lépte át a határt, nem kell azonnal büntetőpontoktól vagy jogiselvételtől tartania.
A kollégáink eddig sem, és ezután sem azzal fognak foglalkozni, hogy 50 helyett ki ment 51-gyel. Bár ott tartanánk, hogy ők azok, akik a közúti biztonságot veszélyeztetik! Jónéhányan vannak ugyanis azok, akik ezeket a sebességértékeket extrém módon meghaladják, és a közlekedés biztonságára a veszélyt ők jelentik. Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy nem 51 km/h-ra vagy 52 km/h-ra fogja állítani a mérőműszert a rendőr, hanem azokra fog fókuszálni, akik a sebességet jelentősen túllépi
- tette hozzá Óberling József. A szupertraffipaxokról korábban már írtunk, most újra elolvashatod a cikket:
Eltérés lehet még a saját autónkban is
Pető Attilát, a Kreszprofesszort kértük meg arra, hogy segítsen értelmezni a főosztályvezető szavait. A közlekedési szakértő a Pénzcentrumnak elmondta, hogy kimondottan jó dolog a toleranciaérték megtartása.
Eddig is és ezután is volt tolerancia a rendőröknél, ráadásul bármennyire is fejlett a technika, előfordul olyan, hogy mást mutat az autónk műszarfala, és mást a GPS-ünk rendszere, vagyis elbizonytalanodhatunk abban, hogy még a sebességhatáron vagyunk-e, vagy akár már át is léptük. Persze az örvendetes, hogy a rendőrség megtartja a toleranciát, és nem állít meg olyan autóst, aki például „centizett”, de esze ágában nem volt szándékosan gyorsan hajtani
- mondta lapunk kérdésére.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Pontosítani kellene a szabályokon
Pető Attilát a benyújtott közlekedési törvénycsomagról is megkérdeztük. A szakértő szerint a személyazonosító igazolvány mellett ugyan egy ideje tényleg nem baj, ha nincs nálunk a jogosítvány - de elég egy kis baj, hogy hiányozzon, így érdemes lehet felkészülni ezekre is.
Nyilván sokkal kényelmesebb, ha nincs nálunk a jogosítvány és a forgalmi engedély, csak érdemes belegondolni abba a helyzetbe, ha egy baleset részesei vagyunk. Ekkor a legelső kérdés szokott lenni, hogy mi a jogosítványunk száma, szerintem érdemes lehet legalább egy fotót erről az okiratról a telefonunkban tartani. A rendőr igazoltatás során természetesen le tudja kérni az adatainkat egy személyi alapján is, de nem baj, ha felkészülve ülünk autóba.
Pető Attila azt is elmondta, hogy valóban reformra szorulnak a közlekedési szabályok, ennek ellenére a benyújtott csomagban nem érzi a kidolgozottság kívánatos mértékét.
Azt fontos megjegyezni, hogy a magyar KRESZ nemsokára ötven éves lesz, tehát igen sok rendszabály valóban komoly reformra szorul. Én viszont ennek ellenére is azt érzem, hogy a javaslat egyes pontjait sokkal bővebben ki kellene fejteni: nem világos például a megállási, behajtási szabályoknál a kivételek rendszere, tehát mi pontosan a célforgalom, kivétel, satöbbi? Sok más esetben sem világosak a szabályok, én remélem azt, hogy ezeket hamarosan jobban kifejtik
- tette hozzá a szakértő.
Változik a jogorvoslat
Borbély Zoltán közlekedési szakjogász a Pénzcentrum kérdésére máshonnan közelített: szerinte a a legfontosabb változás az, hogy a közlekedési kihágások végre egy más jogi fórum elé kerülnek.
Régen esedékes volt már, hogy a közigazgatási bíráskodás helyett a szabálysértési bíráskodás szerezzen érvényt a törvény betűjének. Sokkal emberközelibb lesz a büntetések kiszabása, egy közlekedési kihágás esetén ugyanis az embernek vajmi kevés esélye volt bizonyítani a maga igazát, hiszen a jogi gyakorlat is teljesen más alapokon nyugszik a két esetben. Így viszont ha baj van, a saját igazunkat is sokkal könnyebben védhetjük majd, mintha közigazgatási bírság ellen igyekszünk fellépni
- magyarázta a szakértő.
Őrületes lendületben a kínai BYD: lenyomták a Fordot és a Hondát, retteghetnek az európai gyártók is
Kína vezető elektromosjármű-gyártója, a BYD piaci részesedést nyert, miközben a világ legnagyobb autópiaca 2024 leggyorsabban növekvő hónapját produkálta.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Mennyire ismered a lakás-előtakarékossági lehetőségeket?
Mire fordítanád szívesen a lakás-előtakarékossági szerződésed?
-
A digitalizáció és az együttműködés lehet a KKV-k túlélésének egyik kulcsa 2025-ben
A Billingo kollaborációs programmal hívja fel a figyelmet a vállalkozói összefogás előnyeire.
-
Mire használnád a lakástakarék-megtakarításodat?
Milyen szempontok fontosak egy megtakarítás kiválasztásánál?
-
Karácsonyi bevásárlás? Nézzük, milyen akciók lesznek a Lidlben
Az áruházlánc akciós kínálata az ünnepi menüre fókuszál.
-
Így védheted ki a legdurvább pénzügyi átveréseket: az OTP Bank szakértője válaszol
Bényi Mónikát, a Csaláskezelési osztály vezetőjét kérdeztük.
-
Felújítanál vagy vásárolnál a lakástakarékodból?
Mire költenéd a lakásszámládat?
-
Végre fellélegezhetnek a kisvállalkozók? Ez vár rájuk 2025-ben
Az OTP Bank elemzői mérsékelt javulást várnak.
-
Netes vásárlásokhoz is tökéletes választás a Mastercard Gold betéti kártya (x)
Akár online vennénk koncertjegyet karácsonyi meglepetésként, akár egy hagyományos boltban szereznénk be az ajándékokat, a Mastercard Gold betéti kártya mindkét esetben kéznél van.
-
Az ASUS újdonsága tökéletes üzleti partnered lesz (x)
A munkaerőpiac digitalizációjának gyors ütemében a mesterséges intelligencia megjelenése új korszakot nyitott.