21 °C Budapest
Budapest, 2019. december 27.Sorban állók az elektronikai cikkeket forgalmazó Media Markt áruház pénztárai elõtt, ahol visszaadhatják vagy kicserélhetik a karácsonyra ajándékba kapott bontatlan termékeket, valamint levásárolhatják ajándékkártyáikat az ünnepek utáni elsõ nyitvatartáskor a budapesti Árkád bevásárlóközpontban 2019. december 27-én.MTI/Kovács Tamás

Kitálalt a Media Markt: földbe állt az elektronikai piac, semmi jele a pozitív gazdasági változásnak

2023. október 27. 11:08

2023 tavaszától gyakorlatilag földbe állt a magyarországi elektronikai piac – hangzott el a Media Markt október 27-i sajtóeseményén. A tavaly év eleji állami támogatások, transzferek ugyanis csak a tavalyi év végig tartották víz fölött a fogyasztást, amikor viszont ezek a pénzek elfogytak, az elektronikai cikkek iránt kereslet is bezuhant. Ez pedig az idei novemberi Black Friday, de a karácsonyi időszakra is komoly kihatással lehet.

Mi azt látjuk, hogy a 2023-as év egyértelműen a kijózanodás éve a 2022-es év után” – nyitotta meg a Media Markt október 27-i sajtóeseményét Szilágyi Gábor, a cég ügyvezető igazgatója. A szakember beszámolt arról, hogy az inflációs nyomás a keresletet illetően némileg később gyűrűzött be Magyarországra, mint nyugaton. A tavalyi választások körüli állami transzferek, mint például az SZJA-visszatérítés vagy plusz nyugdíj magasan tartották az elektronikai ipari cikkek iránti keresletet. Ezek a pénzek viszont 2022. év végére elfogytak, ezzel párhuzamosan pedig az elektronikai piaci is meredek esésbe kezdett.

Ez mára azt jelenti, hogy 2023 március-szeptember között az elektronikai piac értékben már 10 százalék fölötti esésben van. Darabszámban viszont még brutálisabb a helyzet, ugyanis a magyarok mintegy 20-30 százalékkal kevesebb terméket vesznek most, mint tavaly ilyenkor. A helyzet pedig a Media Markt vezetői szerint súlyos, ugyanis az infláció hiába csökken, egyre többet emészt fel a céges bevételekből, viszont a legnagyobb költségek (marketing, logisztika, humánerőforrás, energia) kétszámjegyű növekedésen vannak túl.

Nagy kérdés lesz 2024-ben, hogy ki tudja megállítani az árbevétel szint csökkenését, illetve növelni ezt. Aki viszont ezt nem tudja kimozogni, az nagyon nehéz helyzetbe fog kerülni a jövő évben

- hangsúlyozta Szilágyi Tibor, aki kiemelte, ők

semmi jelét nem látják annak, hogy pozitív irányba változna a makrogazdasági környezet.

Mi lesz az év végi időszakkal?

Az idei év végi időszak értelmezéséhez érdemes kiemelni azt, hogy a magyarországi 2022-es kiugró év, egyértelműen a már említett kormánytranszfereknek volt köszönhető. Ehhez képest Szilágyi Gábor szerint biztos a visszaesés. Az ügyvezető szerint a tavalyi évi pénzosztás komoly turbulenciát okozott a kiskereskedelemben, ezt követte most a kijózanodás. Ezzel együtt a vezető azt is közölte, hogy azért a 2023-as év várhatóan jobb lesz, mint a 2021-es.

A tavaly novemberi, decemberi számokhoz képest viszont így is minimum 5, de akár 10 százalékos visszaesést is el tud képzelni a cégvezető. Szilágyi Gábor szerint az segíthetne, hogyha év végére újra reálbéremelkedésről tudnánk beszélni, de véleménye szerint ez inkább 2024-es történet lesz majd. Bombera Zsolt, a Media Markt omnichannel értékesítési igazgatója kitért arra, hogy a vásárlói szokások is komoly változáson mennek keresztül.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Tavaly például az energiaválság miatt nagyon keresték az energiatakarékos gépeket. Idén viszont újra a szórakoztató elektronika mehet majd nagyon az év végi akcióknál, amiket várnak a vásárlók. Bobmera Zsolt szerint a várakozás tényleg nagy, ugyanis a brutálisan elszálló infláció miatt nagyon tudatosak lettek a fogyasztók, akik most nagyon vadásszák a kedvezményes árakat.

Bombera Zsolt elmondta azt is, hogy a Covid utáni online vásárlási felfutás is visszarendeződött. A vásárlók ugyanis egyértelműen tömegesen visszatértek a boltokba, és ott vásárolnak. Magyarországon a Media Markt esetében az értékesítés 70 százaléka boltokban, és csak 30 százaléka történik online. A vezető szerint ezzel Európában egyértelműen a konzervatívabb országok közé tartozunk.

Földbe álltak az áruhitelek is

A Media Markt vezető beszámoltak arról is, hogy az elszálló kamatok miatt gyakorlatilag földbe álltak az áruhitelek is. Bombera Zsolt elmondta azt is, hogy náluk az árbevétel 7-8 százaléka általában az áruhitel, ez viszont idén 5-5,5 százalékra eshet vissza. Az elszálló kamatok miatt természetesen a 0%-os THM ajánlatok is alábbhagytak, természetesen azért, mert ez a kereskedőnek így jóval nagyobb költség lett volna.

Ehhez képest a szakértők arról is beszámoltak, hogy sok esetben még a 15 százalékos THM-mel rendelkező áruhitelek is vonzóak tudtak lenni a vásárlók számára. Az áruhitelek visszaesése viszont nem magyar sajátosság, ugyanez figyelhető meg Ausztriában, Németországban, de Olaszországban is.

(Címlapkép - Kovács Tamás, MTI/MTVA)

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem