happy smiling man sitting in car at the seaside summer time vacation concept

Tényleg csak autóval éri meg? Kiszámoltuk: így juthatsz el a legolcsóbban a horvát tengerpartra

2024. április 26. 10:06

A horvát tengerpart még mindig az egyik legnépszerűbb úti cél a magyar nyaralók körében, és várhatóan ez a trend idén sem törik meg. Az utazás ismét virágkorát éli, a reálbérek folyamatos emelkedésének köszönhetően 2024-ben várhatóan többen töltik vízparton a nyári szabadságukat. Kiszámoltuk, hogy éri meg eljutni a népszerű Dalmácia, Split fővárosába: autóval, vonattal vagy busszal?

Habár az időjárás az elmúlt napokban nem a legbarátságosabb arcát mutatta, igazi áprilisi szeszélyes volt a hangulata, a következő napokban már bőven 20 fok felett lesz a hőmérséklet nappal. A napsütéses, barátságos időben az emberek elkezdenek nyári terveket szövögetni, hiszen az utazási kedv nem lanyhul.

A pandémia alatt és után egyértelműen a belföldi turizmusé volt a főszerep, tavaly azonban már többen merészkedtek külföldre – ez a kiutazási számokból is jól látszott. 2023-ban a szezon elején kongatták a vészharangot, miszerint „üres a Balaton”, ami részben az időjárásnak is betudható volt, összességében azonban nem alakult rosszul a nyár a Magyar Turisztikai Ügynökség adatai szerint – igaz, jelentős áremelést hajtottak végre a szállásadók 2022 és 2023 között és úgy tűnik, ezt idén sem kerülhetik el, erről részletesen ebben a cikkünkben számoltunk be.

Ha nem belföld, akkor külföld: mi, magyarok jellemzően még mindig Törökországban, Görögországban, Spanyolországban vagy Horvátországban töltjük a pihenésünket, ez utóbbi helyet pedig egyéni szervezésben. A szállás árai mellett azonban nem szabad megfeledkezni az utazás költségeiről sem: kiszámoltuk, melyik a legtakarékosabb utazási mód. Déli irányba a tengerpart már 5-6 óra alatt elérhető autóval a fővárosból.

Autóval a horvát tengerpartra

Ha a magyarok által legnépszerűbb szakaszra, az Dalmáciába, azon belül is mondjuk Splitbe készülünk, akkor kétszer 748 km-t kell mennünk, összesen tehát 1496-ot.

A NAV Gépjárművek fogyasztási normáiról szóló tájékoztatása szerint átlagosan 8,6 literes fogyasztással lehet számolni egy személygépjármű esetében, így mi is ezt tesszük most: így az 1496 kilométeren 129 liter benzinre egészen biztosan szükségünk lesz, amit ma 646 Ft/liter áron kaphatunk meg itthon átlagosan, összesen tehát 83 300 forintot kell majd benzinre költenünk. Kellene, ha az egyik tankolást nem Horvátországban ejtenék meg, ahol ma éppen 629 forint a 95-ös üzemanyag ára, így valamennyivel kevesebbet kell számolnunk, azaz 82 200 forintba kerül majd a benzin.

De ez még nem minden, hiszen az autópályadíjakról sem szabad megfeledkezni: a horvátországi autópályadíjak 2024-ben azonosak maradtak az előző évi árazással. Még mindig szakaszosan és euróban kell fizetni. Elvileg idén bontják el a fizetőkapukat.

Határátlépés után

  • Gorican - Zágráb szakasz: 5,8 euró
  • Zágráb - Split szakasz: 24 euró

Összesen tehát 29,5 euró, de visszafelé is számoljuk, tehát 59 euró – ez a mai árfolyamon számolva 23 100 forint.

Így összesen 105 300 forintba kerül eljutni Pulába, majd hazajönni onnan egy átlagos fogyasztású autóval.

Vonattal az Adriára

Idén nyáron is elindul a horvát tengerpartra, Splitbe a MÁV-START éjszakai járata, az Adria InterCity. A 2022-ben a The Guardian által Európa 10 legjobb vasúti élményutazása közé választott járat június 18-től szeptember 30-ig heti 3 alkalommal közlekedik háló-, fekvőhelyes és étkezőkocsival. Budapestről minden kedden, pénteken és vasárnap, Splitből minden hétfőn, szerdán és szombaton indul.

Az Adria IC a Keleti pályaudvarról 18:45-kor indul, a Balaton déli partján haladva éri el az országhatárt, majd a Dinári-hegységben a tengerszint felett közel 900 méter magasan fekvő hágók leküzdése után ereszkedik le a tengerpartra, Splitbe, ahová 9:49-kor érkezik. A vonat visszafelé Splitből 17:54-kor indul, Budapestre másnap 9:35-re érkezik. Az Adria IC-re Budapesten (Keleti pályaudvar és Budapest-Kelenföld) kívül Székesfehérváron, Siófokon, Fonyódon, Balatonszentgyörgyön, Nagykanizsán és Gyékényesen lehet felszállni, illetve hazafelé leszállni.

A hat- és négyágyas fekvőhelyes kocsikba már személyenként 49 eurótól,19 200 forinttól a pároknak és a kisebb családoknak kényelmesebb egy-, két- és háromágyas hálókocsi-fülkékbe 88 eurótól, 34 500 forinttól foglalhatók jegyek.

Külön kedvezményeket kínál a MÁV-START a családok számára a már 6-15 éves korú gyerekeknek is igénybe vehető, 30 eurótól, 11 700 forinttól elérhető gyerekjegyeknek köszönhetően. A nagyobb családoknak, csoportoknak, baráti társaságoknak privát fekvőhelyes fülkét foglalhatnak 3-6 utas számára, akár 256 euróért, 100 ezer forintért.

  Fekvőhelyes kocsi Fekvőhelyes kocsi Hálókocsi Hálókocsi Hálókocsi
  6 ágyas fülkében 4 ágyas fülkében 3 ágyas fülkében 2 ágyas fülkében 1 ágyas fülkében
START Night 49 €-tól 69 €-tól 88 €-tól 98 €-tól 196 €-tól
START Night Plus 64 €-tól 90 €-tól 115€-tól 128 €-tól 256 €-tól
NIGHT Flex 72 €-tól 101 €-tól 130 €-tól 144 €-tól 288 €-tól

Busszal a tengerig

Magyarországról a hét öt napján, szerdától vasárnapig indulnak éjszakai járatok Isztriára és Dalmáciába. Az északi partszakaszon Rijeka, Opatija, Pula és Rovinj, a dalmát régióban Zadar, Biograd na Moru, Pakoštane, Pirovac, Šibenik, Trogir és Split érhető el zöld busszal. A magyar utasok Budapesten és Siófokon is fel tudnak szállni a járatokra. A fővárosból kevesebb mint hét óra alatt a tengerpartra érhetnek a nyaralók távolsági busszal,

Egy szép júliusi napon Splitbe Flixbusszal 24 ezer forintért juthatunk le 7 óra alatt, visszafelé egy héttel később 28 ezer forintért hoz a busz,

összesen tehát 52 ezer forintba kerül az utazás költsége egy főnek.

Autóval, vonattal vagy busszal?

Egyértelműen az autó a legolcsóbb megoldás egy négytagú családnak például, igaz, a jármű amortizációjával is számolni kell, és a sofőrnek megterhelő lehet a hosszú út.

Legkényelmesebbnek a vonat tűnik, főleg, hogy aludni is tud mindenki az úton, viszont az a legdrágább. A busz a kettő között átmenetet jelenti, viszonylag kedvező az ára, de talán nem annyira kényelmes.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 6. hétfő
Ivett, Frida
19. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm