12 °C Budapest
Budapest, Hungary

Meglepő dolog derült ki a Lidlről, Aldiról, Tescóról: ennyi magyar terméket kapni a hazai boltláncoknál

2022. április 7. 11:25

Április hetedikén tartotta évértékelő sajtóeseményét a Hússzövetség. A sajtótájékoztatón több előadás is elhangzott, ezekből kiderült többek között, hogy a legfrissebb adatok szerint a legtöbb magyar termék a magyar tulajdonú áruházakban van, de egyre több a magyar termék a külföldi diszkontokban és hiperekben. Ezen felül megtudtuk azt is, hogy 2021-ben a magyarok átlagosan 5 400 forintot költöttek húsra húsvétkor, ezért átlagosan 2,5 kiló húst tudtak venni. A sajtóesemény elhangzott az is, sokat drágultak a húsok az elmúlt években, ezért a magyar vásárlóknak még fontosabb lett az olcsóság.

A Hússzövetség sajtóeseményét Dr. Kasza Gyula, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal osztályvezetője kezdte meg. A szakember a Nébih legújabb, 2021-es évről szóló kutatását ismertette. Ebban azt vizsgálták, mekkora a magyar termékek részaránya a hazai boltokban.

Dr. Kasza Gyula elmondta, összesen mintegy 60 üzletet vizsgáltak meg. A vizsgált láncok pedig a következők voltak: Aldi, Auchan, CBA, Coop, Lidl, Metro, Penny Market, Reál, Spar, Tesco. Az osztályvezető ismertette azt is, milyen termékköröket teszteltek a hatóság szakemberei:

  • sertéshús, csirkehús
  • tejek, joghurtok, tejföl, kefír
  • vaj, sajtok
  • húskészítmények, sonkák, szalámik
  • tojás
  • méz
  • zöldségek, gyümölcsök
  • száraztészta
  • konzervek: meggybefőtt, kukorica
  • KMÉ védjegyes termékek

Ezekből a szakemberek összesen 40 339 terméket vizsgáltak meg. A vizsgálatból összességében kiderült,

a magyar termékek kínálati aránya 71,3 százalékos volt 2021-ben a magyar boltokban, ez egy százalékos növekmény volt 2020-hoz képest.

A kutatásból kiderült az is, hogy a hazai láncokban a magyar termékek részaránya 77,7 százalékos volt, a nemzetközi láncok 68,7 százalékával szemben. Az adatokból kiderült az is, mely üzletláncoknál volt a legmagasabb arányban a magyar termékek aránya:

  • Coop (82,2%)
  • CBA (78,7%)
  • Auchan (73,7%)

Illetve az adatokból kiolvasható volt az is, mely láncoknál nőtt a leginkább egy év alatt a magyar termékek aránya:

  • Lidl
  • Aldi
  • Auchan

A sajtóesemény második előadója Turcsán Tünde, GfK Hungária Kft. FMCG üzletág igazgatója volt, ő leginkább a húsokkal kapcsolatos vásárlói szokásokról beszélt. A szakember elmondta,

a magyar háztartások évről-évre egyre kevesebb húsárut visznek haza, ez azért van, mert nagyon nagy mértékű volt a fogyasztói árak emelkedése az elmúlt években.

A szakember beszélt a húsvéti időszakról is, az adatokból kiderült többek között, hogy 2021-ben átlagosan a magyarok 2,5 kiló hús vásároltak húsvétkor, és erre összesen átlagosan 5 400 forintot költöttek. Volumenben ez összen 17,1 milliárd forintot jelentett. Érdekesség, hogy a költés mértéke 8 milliárddal több, mint amennyi 2011-ben volt, viszont ez összesen 2021-ben csak 7 992 tonna termékre volt elég, míg 2011-ben ennél majdnem ezer tonnával tudtak több húst hazavinni a magyar családok.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Itt vásárolunk húsvétra húst:

  • hipermarket – 22,5%
  • diszkont - 21,4%
  • hentes piac – 19%
  • szupermarket 17,5%

Turcsán Tünde általánosságban is beszélt a magyarok húsfogyasztási szokásairól, elmondta, a magyarok leginkább kolbászt, szalámit, virslit és szalonnát vesznek. Friss húsoknál viszont a baromfi jár az élen, ezt követi a sertés, majd legutoljára a marha. A szakember a vásárlói szokásokkal kapcsolatban elmondta azt is, a magyarok egyre szívesebben vásárolnak diszkontokban, illetve az online értékesítés még mindig alacsony, de dinamikusan növekszik. Turcsán Tünde hozzátette,

a magyar vásárlóknak egy fontosabb az olcsóság a húsok, húskészítményekkel kapcsolatban is.

Az esemény utolsó megszólalója Éder Tamás a Magyar Húsiparosok Szövetségének társadalmi elnöke volt. A szakember többször kiemelten hangsúlyozta, a magyar húsipari szereplők nagyon rossz helyzetben vannak, a piac hektikus, nagy gazdasági gondokkal küzd. Ezért Éder Tamás kijelentette,

bármennyire fájni fog a vásárlóknak vagy akár a kereskedelmi láncoknak, az állattenyésztőknek muszáj lesz érvényesíteniük a valódi önköltségüket a fogyasztói árak tekintetében.

Éder Tamás újságírói kérdésre elmondta, tavalyhoz képest az alacsonyabb minőségű húsvéti húsok ára a boltokban nem igen változott, de a minőségibb termékek esetében 10-15 százalékos drágulást lehet látni. Ez a relatíve alacsony drágulás egyébként azért van, mert a mostani húsok döntően olyan alapanyagokból készültek, amiket még év elején, a sertésárrobbanás előtt vásároltak. Most azonban az élő sertés ára 60 százalékkal magasabb, mint az év elején. Ezért Éder Tamás azt modnta,

ez az áremelkedés a következő hónapokban fog beépülni a fogyasztói árakba, de pont a húsvétot nem fogja érinteni.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 16. kedd
Csongor
16. hét
Április 16.
A hang világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem