Egy friss elemzésben azt vizsgálták, mi vezetett el a fast fashion cégek dominanciájához és meddig tarthat a terjeszkedés.
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége rendkívül fontosnak tartja, hogy a webáruházakban megfelelő tájékoztatást kapjanak a fogyasztók, azaz a vállalkozások tegyenek eleget a fogyasztóvédelmi jogszabályokban foglalt kötelezettségeinknek. Hiszen a fogyasztóvédelmi előírásokban foglalt jogok és kötelezettségek mindenkire vonatkoznak, azonban ha a fogyasztók nem is tudnak róluk, akkor a jogaikat sem tudják hatékonyan érvényesíteni. Ennek érdekében az online ékszerüzletek weboldalait, általános szerződési feltételeit nézték át. A tapasztaltak alapján nagyon vegyes a fogyasztóvédelmi előírások megfelelő szerepeltetése a weboldalakon.
Milyen szempontokat vizsgáltak?
1. Minden webáruház esetében fel kell tüntetni a vállalkozás nevét és székhelyének postai címét.
Ebben a körben teljes mértékben eleget tettek a jogszabályi előírásoknak a webáruházak. A vállalkozásokat illető alapadatok, úgymint a cégnév és a székhely postacíme minden esetben elérhetőek voltak a honlapokon, ezen kívül telefonszám, emailcím is olvasható volt.
2. Tájékoztatni kell a fogyasztókat az őket megillető tizennégy napos indokolás nélküli elállási jog gyakorlásának lehetőségéről, határidejéről, feltételeiről.
Az indokolás nélküli elállási jogról szóló tájékoztatás körében a tapasztalatok már nem ennyire pozitívak, hiszen
Ugyanakkor találtunk olyan webáruházat is, ahol még az is szerepelt a vásárlási feltételek között, hogy a forgalmazott ékszerek, testékszerek nem minősülnek higiéniai terméknek az anyaguk miatt, tehát ezek esetében is jogosult az indokolás nélküli elállási joggal élni a fogyasztó. Ez azért nagyon fontos, mert tapasztalataink szerint egyre több vállalkozás kíván mindenféle indokkal kifogásokat keresni, hogy ne kelljen visszatéríteni a vásárló részére a kifizetett összeget. Így például matracok, bútorok esetén is több esetben arra hivatkoztak a vállalkozások, hogy azok higiéniai termékek lennének.
3. A békéltető testülethez való fordulás lehetőségéről, a vállalkozás székhelye szerint illetékes békéltető testület nevének és székhelyének postai címéről, valamint arról is tájékoztatni kell a fogyasztókat, hogy a vállalkozások kötelesek együttműködni a békéltető testületekkel.
A békéltető testületeket illető kötelező információk körében is megállapítható, hogy a korábbi tapasztalatokhoz képest sokkal szélesebb körű tájékoztatást igyekeznek adni a vállalkozások, de azért még mindig akadnak hiányosságok. Érdekes azonban, hogy a testületek eljárásában érvényesülő, és vállalkozásokat terhelő együttműködési kötelezettségről korábban egyáltalán nem találtunk tájékoztatást, ami most viszont több
tesztelt webáruháznál teljesen rendben volt.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
4. Azt is megnézték, hogy a vállalkozások feltüntetik-e az online vitarendezési eljárás igénybevételét biztosító, online vitarendezési platform internetes elérhetőségét
Sajnálatos módon az online vitarendezési platformról szóló tájékoztatás körében is teljesen vegyes a kép, hiszen a teljeskörű tájékoztatástól, a kizárólag az elérhetőség szerepeltetésén át, az egyáltalán nem kerül megemlítéséig minden előfordult. Fontos lenne pedig pár mondatban a platform funkciójáról is szót ejteni, hogy minél többen megismerhessék azt.
5. A kellékszavatosságra és a termékszavatosságra vonatkozó jogszabályi kötelezettségek kapcsán is informálni kell a fogyasztókat.
A konkrét termékkört nézve tudni kell, hogy 10 ezer forint feletti vételárú ékszerekre kötelező jótállás vonatkozik. A legtöbb honlapon megfelelő tájékoztatás olvasható az igényérvényesítés módjáról, határidejéről, de sajnos itt is elmondható, hogy voltak olyan weboldalak, ahol semmilyen információ nem található ezekről a szabályokról.
Meg kell említeni azt is, hogy több olyan weboldallal találkoztunk, ahol egyáltalán nem volt semmilyen tájékoztatás a teszt tárgyát képező jogszabályi előírásokról. Való igaz, hogy nem kifejezetten az átlagfogyasztó számára is egyértelműen kitűnő webáruházak voltak, hanem működő üzletek weboldalai, azonban a honlapokon feltüntették a telefonos vagy emailes megkeresés/rendelés lehetőségét, ahogy a konkrét termékeket is vételárral együtt. A tesztbe ezek a weboldalak nem kerültek bele, de fontos lenne mindenki számára tisztázni, hogy a jogszabály szerint távollévők között kötött szerződésnek minősül a telefonon, emailen kötött szerződés is.
A teszt teljes terjedelmében a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének honlapján elérhető.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így választjuk ki a legjobb személyi kölcsönt
A Pénzcentrum és az MBH Bank kutatása a hazai személyi kölcsönök igényléséről.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Ukrán erőműveket támadtak az oroszok, miközben Lavrov a biztonsági garanciákról beszélt
- Fábián László: nem elérhetetlen cél a kétszáz fős magyar csapat a párizsi olimpián
- Félhavi eső szakadt több hazai térségre
- Áprilistól nem vizsgálják, sért-e szankciót Észak-Korea
- Bondár a nyolcaddöntőig jutott Mexikóban
- Ha valamire, hát az eladásokra nem panaszkodhat a Volkswagen