12 °C Budapest

A magyarok fele rendszeresen fogyaszt bort

Pénzcentrum
2008. december 4. 10:17

Hazánkban a bor tradicionálisan nemzeti italnak tekinthető. Minden alkalomkor kiemelkedő szerepet tölt be, legyen az vallási, állami vagy családi ünnep. Ennek ellenére a borfogyasztás kultúrája rendkívül változatos, és csak az utóbbi években alakult ki egy tudatos, igényesebb fogyasztói réteg.

Magyarországon éves szinten mintegy 3 millió hektóliter bor fogy. Ennek a mennyiségnek nagyjából kétharmada folyó borként, egyharmada pedig palackos/üveges kiszerelésekben kerül a fogyasztókhoz különféle csatornákon keresztül - derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet által a Nemzeti Bormarketing Program keretén belül 2008-ban készített feltáró tanulmányból.

A bor kiválasztása során nagyon gyakran az ár és a könnyű beszerezhetőség játssza a meghatározó szerepet, így egyre többen vásárolnak főleg import borokat a hipermarketekben, de a borvásárlás szempontjából előtérbe kerültek a diszkontok is, ahol ma még elsősorban hazai borokat vásárolunk.

Az ízlést természetesen nehéz megváltoztatni, a borfogyasztók többsége pedig nehezen vállalkozik új ízek megismerésére, ehelyett a régi jól bevált márkákat választja a jól ismert borvidékekről (Eger, Tokaj, Villány). Ez különösen igaz abban az esetben, amikor ajándékot keres a vásárló. Ha saját magának vásárol, feleslegesnek tartja a külsőségeket, ilyenkor megfelelő számára egy olcsóbb kategóriás bor is. Nehezen válik meg a már jól bevált szokásaitól, nehezen változtat a fogyasztási alkalmakon, ráadásul a hazai kultúra (most már a törvényi szabályozás is a zéró toleranciával) nehezen engedi meg a napközbeni, akár egy pohárnyi bor elfogyasztását is. Így marad a borfogyasztás estére vagy vasárnap délre, de legfőképp az ünnepekre, mint fő fogyasztási alkalmakra, a megszokott ízekkel, az elfogyasztott ételektől függetlenül (a bort fogyasztók 57 százaléka ünnepek alkalmával fogyaszt bort).

Ennek megfelelően talán nem is meglepő, hogy a 18 év feletti népesség megközelítőleg fele tekinthető borfogyasztónak (minden ötödik ember hetente legalább egyszer fogyaszt bort). A bor kedveltsége a 20 és 60 év közötti korosztályban egyenletesnek mondható. Azonban a fogyasztás gyakoriságában már találunk összefüggést a korcsoporttal: a hetente többször is bort fogyasztók aránya egyenletesen emelkedik az életkor növekedésével. Vagyis levonhatjuk azt a következtetést, hogy a bor a megfontoltabb életritmus kelléke. A bor imázsában nagyon nagy szerepet játszik az a vélekedés, hogy a bor - más alkoholfajtákkal ellentétben - pozitív élettani hatással bír.

Kiemelkedő a bor nemzeti ital jellege. A növekvő hazai identitás-tudatot mutatja, hogy az imázs szempontjából a fogyasztóknak nagyon fontos, hogy a bor magyar eredetű legyen - azaz ha hasonló áron találnak hazai illetve import bort, akkor jellemzően a magyar eredetűeket részesítik előnyben a vásárlás során.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Szintén kiemelkedő jelentőségű a bor sokszínűsége, hogy egyszerre tud az ünnepek itala lenni, miközben helye van a mindennapi gasztronómiában is. A magyar gasztronómia szerves részeként megjelenik az ételek alapanyagaként (ld. vörösborral készült pörköltek, fehérborral készült csirke, halételek) is. A borfogyasztók 85 százaléka szerint a bor ízélményt és gasztronómiai örömöt szerez. A bor alapanyagként való használata az étkezés részévé teszi az italt, így elfogadhatóvá válik azok számára is, akik egyébként nem isznak alkoholt, másrészt orientálja a fogyasztót arra, hogy a különböző típusú ételekhez a megfelelő borokat válassza. A legtöbb fogyasztó tisztában van azokkal az alapelvekkel, hogy a vörös húsokhoz vörösbor, a fehér húsokhoz fehérbor illik, azonban az átlagfogyasztó még ezeket az elveket sem veszi feltétlenül figyelembe. Többen annak ellenére is az ismert, a már megszokott ízű borokat választják, hogy tudják nem az illik az ételhez.

A bor a társasági események alkalmával (a fogyasztók háromnegyede a bort említi meg, mint a vendégségek kelléke) előkelő helyet foglal el az alkoholos italok között. A bornak köszönhetően lazább, oldottabb lesz a hangulat, ezáltal kellemesebb lesz a társas együttlét. A röviditalokkal ellentétben - melyeket inkább akkor fogyasztják, ha fel kívánják pörgetni magukat a fogyasztók - a bort jellemzően egy hosszabb, nyugodtabb hangulatú fogyasztás jellemzi, amely bizonyos életkor után (megközelítően 25 éves kor felett) valódi fogyasztási szokásként jelentkezik. A bor említésekor szinte mindig előkerül a családdal, barátokkal folytatott kellemes hangulatú beszélgetések képe, hiszen a borfogyasztók kétharmada vendégségben is fogyaszt bort. A többi alkoholhoz képest a bornak viszont nagy előnye, hogy minden évszakban megfelelő választás, télen a forralt bor kellemesen melegíti az embert, míg nyáron egy fröccs kiválóan oltja a szomjat.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm