17 °C Budapest

Javul a magyar turizmus...

Pénzcentrum
2008. május 9. 10:17

Az ECOSTAT 2008. első fél évi Turizmusbarométerének értéke 44,3 százalék, mintegy 3,6 százalékponttal magasabb az előző fél évi értéknél. A növekedés oka, hogy felmérésünk azt a következő hat hónapot szondázza, amikor a turizmus lehetséges fejlődésével kapcsolatos várakozások magasabbak, a gazdasági megszorítások hatásai már kevéssé érezhetőek és a következő fél év a nyaralások szezonját is magába foglalja.

2007-ben a turizmus nemzetgazdasági teljesítménye valamelyest (2%-kal) mérséklődött. Az utazási feltételekben bekövetkezett kedvezőtlen változások (pl. az energiaárak emelkedése, a nemzetközi gazdaság növekedésének mérséklődése, a magyar fizetőeszköz árfolyamának átmeneti "erősödése" és a kirobbant nemzetközi pénzügyi megrázkódtatások) a vendégforgalom bővülését kisebb mértékben gátolták. Magyarországon a több napra látogatók számának csökkenését az egynapos vendégforgalom növekedése ellensúlyozta.

2007-ben a Magyarországra látogatók összesen 931 milliárd forintot költöttek, 4 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korában. A korábbinál "erősebb" forint ugyanakkor ösztönözte a kiutazást és a külföldi költést. A magyar állampolgárok 71 millió napot, a korábbinál 16 százalékkal többet töltöttek külföldön, költésük pedig 577 milliárd forintra, 20 százalékkal emelkedett. Így az utasforgalmi szolgáltatások aktívumképző szerepe a korábbi évhez képest egyharmadával mérséklődött. Ezen belül a turisztikai motivációjú utazásokból származó fizetési mérleg aktívum kedvezőbben alakult. (A szolgáltatások aktívuma az export 38 százaléka volt.)

Jelenleg a magyar turizmus elsősorban a kelet-közép-európai küldőpiacokon nyerhet teret. 2007-ben a román, cseh, szlovák, lengyel, ukrán vendégforgalom kétszámjegyű (a román közel másfélszeres) növekedést ért el. A vendégküldő piacok átrendeződésének hatására Budapest szerepe valamelyest mérséklődött, egyes vidéki térségek (Balaton, Nyugat-Dunántúl, Kelet-Magyarország) vonzása viszont erősödött. A tengerentúlról összességében stagnál a beutazók száma.

2005 és 2007 között - a kereskedelmi szálláshelyek mérsékeltebb, egyben differenciáltabb beruházási-fejlesztési tevékenysége mellett - az alacsonyabb szolgáltatási szintet képviselő szálláshelyek fogadókapacitása csökkent, a magasabb kategóriájú (4-5*), illetve gyógy-wellness szállodáké viszont jelentősen, 6-15 százalékkal bővült. A szállodák kapacitáskihasználtsága javult, az igénybevétel kiegyenlítettebbé vált. (2007-ben a szállodák szobafoglaltsága az ezredforduló utáni rekordszintre, 49,8 százalékra emelkedett.)

2008-ban - az előrejelzések szerint - a nemzetközi konjunktúra, főként a kelet-közép-európai térségünkben, kedvező a turizmus fejlődésének, a fejlett országokból érkező vendégforgalom várhatóan stagnál, esetenként kissé csökken. A térségben a piaci verseny erősödésével indokolt számolni, főként a nagyvonalúbban költekező nyugat-európai, tengerentúli vendégekkel.

A turizmus nemzetgazdasági teljesítménye 2008-ban várhatóan szolid mértékben növekszik, az ágazat külgazdasági egyensúlyt javító szerepe stabilizálódhat. A fejlődést segítheti a GDP nagyobb növekedése, az uniós támogatásokkal elkezdhetőek a nagyobb beruházási-fejlesztési programok, valamint a beutazó vendégforgalmat jobban ösztönző forint árfolyam kialakulása, stabilitása.

2008-ban a magyar turizmus számára a legnagyobb kihívást a korábban megingott ország-image helyreállítása, az új turisztikai keresleti trendekhez, vendégfogadási feltételekhez való gyors-rugalmas alkalmazkodás, illetve a lehetséges fejlesztési források célszerű, hatékony, gyors felhasználása jelenti. Fontos feladat annak biztosítása, hogy Budapest továbbra is a magyar turizmus exkluzív vonzereje maradjon. Ennek eléréséhez elengedhetetlen a város általános rendezettségének, tisztaságának, a közbiztonságnak és a szolgáltatási színvonalnak a javítása, a vonzerő gazdagítása, továbbá az olcsó légijáratok biztosítása és a ferihegyi légikikötő szerepének erősítése, versenyképességének javítása. Vidéken a gyógy-wellness "szigetek", illetve az aktív turizmus válhatnak a megélénkült vendégforgalom további bővülésének forrásává. El kell érni, hogy a Balaton a belföldi turizmus mellett a nemzetközi piacokon is erősítse pozícióját.

Az ECOSTAT Turizmusbarométer felmérése szerint 2008-ban a háztartások több mint négytizede tervez nyaralást, az utazók 73 százaléka Magyarországon. A belföldi utak várható hossza 7 nap (stagnál). A nyaralásra tervezett költés várhatóan emelkedik, jelentős számú üdülési csekk beváltása mellett. 2008. első félévi felmérésünk szerint a lakosság átlagosan valamivel több, mint 162 ezer forintot szánnak üdülésre fordítani személyenként, mely megközelíti a 2006. első félévben mért összeget. Az utazásszervező és -közvetítő vállalkozások fokozott mértékben számítanak a belföldi lakosság körében az egészségmegőrző, városnéző és vízparti nyaralási célú utazások növekedésére.

A szállodaipari vállalkozások konjunktúra indexe 2008. év első fél évében 52,5 százalék, ez 12,5 százalékponttal magasabb az elmúlt fél évben mért értéknél. Az Ecostat három éve készít felmérést a turisztikai ágazatról, és azon belül a szállodaiparról. A most mért érték eddig a legmagasabb, s ez a szállodák azon véleményét tükrözi, hogy a gazdaság egészének helyzete, ezen belül is a turisztikai ágazat, és saját vállalkozásuk üzleti lehetőségei a következő hat hónapban javulni fognak.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A szállodaipari vállalatok beruházási tervei továbbra is szerények, és továbbra is azokon a területeken kénytelenek önerőből fejleszteni, amely területek szolgáltatásait már nem nélkülözhetik. A szállodák valamivel több mint négytizede számít új, erős versenytársak megjelenésére. A vállalatok munkaerő-elbocsátást nem, kismértékű létszámbővítést terveznek.

A következő fél évben Magyarországra a vendégek főleg szabadidő-eltöltés céljából érkeznek, valamint kongresszusokon és konferenciákon vesznek részt és jelentős lesz az egészségturizmus céljából hazánkba látogató vendégek száma a szállodák/szálláshely szolgáltató vállalatok véleménye szerint.

A vendéglátóipari vállalkozások konjunktúra indexe 40,5 százalék. Ez 4,2 százalékponttal magasabb, mint az elmúlt fél évi várakozási index volt. Ezzel a több mint 4 százalékpontos emelkedéssel a vendéglátóipari vállalkozások a második helyen állnak, megelőzi őket a szállodai vállalkozások előrejelzése (52,5%). E növekedésben szerepet játszik, hogy a vendéglátóipari vállalkozások valamivel optimistábban vélekednek most, mint az elmúlt időszakban. Az éttermek vezetői szerint mind a népgazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat, mind saját vállalkozásuk gazdasági teljesítménye kissé javul a következő időszakban.

Az éttermek, vendéglátóhelyek beruházási tervei továbbra is szerények, e cégek is tevékenységeik azon részeit fejlesztik önerőből, amelyek már halaszthatatlanok. A vendéglátóipari vállalatok mindegyike számít új erős versenytársak megjelenésére. Új munkaerő alkalmazását a vállalatok 30,8 százaléka, elbocsátást 23, s munkaerő-kölcsönzést 15,4 százalékuk tervez.

A következő fél évben az éttermek, vendéglátóhelyek mind a belföldi, mind a külföldi vendégek kisszámú növekedését prognosztizálják.

Az utazásszervező és -közvetítő vállalatok konjunktúra indexe 2008 első fél évében 40 százalék, mely érték 5,7 százalékponttal marad el az elmúlt fél évben mértektől. E csökkenés az utazási irodák azon véleményét jelzi, hogy mind a nemzetgazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat és saját vállalkozásuk gazdálkodási lehetőségei a következő hat hónapban romlik. Az utazásszervező és közvetítő vállalatok szolgáltatásai iránti kereslet a következő fél évben is erőteljesen függ majd a bel- és külpolitikai, valamint a gazdaságpolitikai tényezőktől és az időjárás alakulásától.

A vállalkozások beruházási tervei továbbra is igen szerények, főleg azokat a fejlesztéseiket kénytelenek megvalósítani, amelyek már halaszthatatlanok. Az utazási irodák 67 százaléka számít új, erős versenytársak megjelenésére. A vállalatok 21,4 százaléka tervez változtatást a foglalkoztatottak létszámában. Új munkaerő alkalmazását 7, létszám leépítését a vállalkozások 14 százaléka tervezi, munkaerő-kölcsönzést nem jeleztek a vállalkozások.

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem