6 °C Budapest

Művészetek Palotája, ahogy az ÁSZ látja - egy felemás PPP

Pénzcentrum
2007. január 29. 11:25

A hangversenytermet, kortárs művészeti múzeumot és fesztiválszínházat magában foglaló Művészetek Palotája a köz- és magánszféra együttműködésével - Public Private Partnership konstrukcióban - valósult meg. Az ÁSZ-vizsgálat a projekt előkészítésére, megvalósulására, valamint a létesítmény működésére irányult, s a 2001. január 1. - 2006. július 31-ig terjedő időszakot tekintette át. A teljesítményszemléletű ellenőrzés az állami megrendelőre, az "üvegzseb" törvény alapján a szerződéses együttműködésben résztvevő beruházó és üzemeltető társaságokra, valamint a létesítményt hasznosító kulturális intézményekre egyaránt kiterjedt. A jelentés többek között szabályozásbeli hiányosságokat említ, mely nélkül a PPP konstrukciók hatékonyan nem működtethetők. Ezen túl a Művészetek Palotája esetében az eredeti elképzelésektől eltérően (10 éves állami bérlet majd vásárlás) egy sajátos bérleti konstrukció valósult meg 30 éves időtartamra, mely a költségeket is megemelte.

Az ÁSZ jelentése szerint az ellenőrzött időszakban a köz- és magánszféra együttműködésének szabályozottsága nem volt kielégítő, hiányzott a PPP-típusú együttműködések jogi szabályozása, egységes eljárás-rendje. A projekt megvalósítását célzó kormányhatározatok csak a fejlesztés pénzügyi forrásait biztosították, a létesítmény fenntartásához, működtetéséhez szükséges fedezetet nem.

A projekt, illetve abban az állami szerepvállalás nem volt kellően átgondolt, a beruházás menetközben kialakított célkitűzések szerint zajlott - fogalmaz a jelentés. A döntés megalapozásához nem készült gazdasági számításokkal alátámasztott fejlesztési terv, hatástanulmány, költség összehasonlító számítás. A fejlesztés megkezdésekor nem volt kialakított koncepció a többfunkciós létesítmény szakmai működtetésének módjáról sem.

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM), mint megrendelő a három eltérő kulturális funkció építészeti megalapozásához önálló szakmai programokat készíttetett. Nem történt meg ezek összehangolása, figyelembe véve a területi adottságokat és a rendelkezésre álló forrásokat. Emiatt szükségessé vált a tervek módosítása, az eredeti műszaki-építészeti megoldások redukálása. A beruházás befejezéséig a szakmai programok többször is módosultak, ami közel két és fél éves határidőcsúszáshoz vezetett.

A beruházást 31.3 Mrd Ft-ban maximált fejlesztési összegből, a NKÖM és döntően a magán-partner törzsbetétével alapított projekttársaságok bonyolításában tervezték. Az eredeti szerződések szerint az állam 10 éves időtartamra bérbe vette volna az épületet, melynek üzemeltetését, szakmai működtetését állami feladatként határozták meg. A létesítmény állami tulajdonba kerülését a magánpartner projekttársaságokban levő üzletrészének eladása biztosította volna.

A beruházási folyamat befejező szakaszában az állami fél a PPP-konstrukció váltását kezdeményezte a szerződéses fizetési kötelezettségek elhalasztása és a beruházás központi költségvetésen kívüli elszámolhatósága érdekében. Az eredeti szerződéseket felváltotta egy 30 éves futamidejű, a fejlesztés költségeit, azok adósságszolgálatát és a vállalkozói hozamot megtérítő - 97.9 Mrd Ft-os nettó jelenértékű, költségvetési törvényi kötelezettségvállaláson alapuló - szolgáltatásvásárlási szerződés (nominálértéke: 206.9 Mrd Ft). Ebben a magánpartner vállalta az épület minőségi színvonalú rendelkezésre tartását és üzemeltetését. A szerződésben rögzített rendelkezésre állási díj nem tartalmazza a szakmai működtetés költségeit és a közüzemi díjakat.
A 2005. évi költségvetési törvény felhatalmazása alapján a szerződő felek a fizetési kötelezettségeket szétterítették és a magánpartner számára további kockázatokat adtak át. A költségvetési hiány növekedésének elkerülése nem valósult meg, mivel az Eurostat a fejlesztést állami beruházásnak minősítette. Az új változat az összehasonlítható adatok figyelembevételével, nominálértéken 66.6 Mrd Ft-os - 2004. évi nettó jelenértéken a rendelkezésre állási szerződésben rögzített diszkontráták mellett 6.9-17 Mrd Ft-os - többletkiadást jelent a központi költségvetés számára, mint az eredeti konstrukció.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A létesítmény üzemeltetése, szakmai működtetése alapvetően megfelel az állami megrendelő és a hasznosító kulturális intézmények elvárásainak. Ugyanakkor a funkcionális változásokkal járó tervmódosítások kényszermegoldásokat is eredményeztek (parkolási, légtechnikai, raktá-rozási problémák). A szerződésekben nem határozták meg pontosan az üzemeltetési szolgáltatások részletes díjtételeit. A Megrendelő nem dolgozott ki a hibás teljesítés szerződés szerinti szankcionálásának érvényesítését biztosító, kontrollálható módszereket - található a jelentésben.

A projekt az üzleti tervekben maximált 31.3 Mrd Ft fejlesztési keretösszegen belül, az alapterület 17,000 m2-es növekedése, a műszaki tartalom egyidejű csökkentése mellett valósult meg. A fejlesztési összeg csaknem felét kitevő hangversenyterem fajlagos beruházási költsége (3104 EUR/m2) nemzetközi összehasonlításban megfelelő, átlag alatti. A létesítmény ez év-ben elnyerte a "FIABCI Prix d’ Excellence 2006" nemzetközi ingatlanfejlesztési nívódíjat.

A jelentés szerint összességében az állami és magánszféra együttműködése színvonalas, Európában is egyedülálló, többfunkciós kulturális létesítményt eredményezett. A nem megalapozott előkészítés, valamint az ebből következő funkció- és finanszírozási konstrukcióváltás azonban a megvalósítás gazdaságosságát és hatékonyságát hátrányosan befolyásolta. A létesítmény fenntartása, működtetése 30 év alatt nominálértéken, áfa nélkül 335.2 Mrd Ft-os költségvetési kiadást jelent.

A köz- és magánszféra együttműködésének bővülése miatt, az ellenőrzés megállapításai alapján az ÁSZ javasolta a Kormánynak, hogy a PPP-konstrukciók alkalmazásához - az állami érdekérvényesítés erősítése érdekében - gondoskodjon megfelelő jogi háttérszabályozás és egységes állami eljárásrend kialakításáról. Az oktatási és kulturális miniszternek indítványozták, hogy kezdeményezze a rendelkezésre állási szerződés üzemeltetési díjtételeinek felülvizsgálatát, és alakítasson ki megfelelő monitoring rendszert a díjfizetést érintő üzemeltetési változások nyomon követésére és kontrollálható módszert a nem megfelelő teljesítés szerződés szerinti szankcionálásának érvényesítésére.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 6. szombat
Miklós
49. hét
December 6.
Mikulás
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?