Milyen a nyerő vállalkozó? Lássuk, beleférsz-e a képbe!

Pénzcentrum
2007. augusztus 21. 12:00

Hány éves a kapitány? Milyen egy jó vállalkozó? Erre a kérdésre csak az üzlet és a piac adhat választ, mindig az adott körülményektől, üzletágtól függ, mi a nyerő stratégia, hogyan kell kormányozni alkalmazottainkat, cégünket. Milyen egy európai vállalkozó? Ha felülemelkedünk a földrajzi meghatározáson, akkor bizonyára már érdekessé válhat, hogy az egyes tagállamokban dolgukat végző vállalkozókra mi a jellemző, s vajon mi hasonlítunk-e hozzájuk. Lámpásként szolgálhat számunkra egy öt országot felölelő felmérés eredménye, nézzük, mit árulnak el a válaszok!

Milyen felmérésről is van szó?

Európában eddig a maga nemében egyedülálló kutatásról van szó, a nemzetközi pénzügyi szolgáltatásokat végző Fortis öt európai országban, Belgiumban, Hollandiában, Franciaországban, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban kereste meg partnerei révén a vállalkozókat.

A felmérés azonban bizonyos értelemben nem tekinthető lezárultnak, hiszen létrejött egy oldal (http://www.join2grow.biz/Default.aspx), melyben a felmérés eredményeinek és kérdéseinek kommentálására is lehetőség nyílik, amellett hogy hasznos tanácsokkal szolgálnak vállalkozók, vállalatok számára. Sőt hálózatépítésre és egy kis csevejre is lehetősége nyílik a más tagállamokban is hasonló cipőben járókat keresőknek.

Kik az európai vállalkozók?

Az természetesen mindenkit érdekel, hogy milyen demográfiai jellemzőkkel lehet illetni egy tipikusan európainak tekintett vállalkozót.


A vállalkozók többsége férfi, s európai összesítésben átlagosan 45-50 év közöttiek, igaz ennél az adatnál, mint azt az egyik kommentáló megjegyzi, talán még érdekesebb volna azt megvizsgálni, hogy ezekben az országokban mennyi idősen kezdenek vállalkozásba. A részt vevő országok között Belgiumban és Spanyolországban a legmagasabb aránnyal a 45 év alattiak rendelkeznek. A másik három országban a 45 és 54 év közöttiek szerepelnek a leggyakrabban.

Mindegyik, a felmérésben szereplő kérdés mellett megtalálható egy kisebb, online szavazás is, így például az életkor mellett azt kérdik, hogy számunkra mi jelenti a legerősebb motivációt. A 2007. augusztus 20-i állás szerint toronymagasan 56,06 százalékkal a szabadság áll. Fontos szempont emellett még a jólét is (13,64%).

A hölgyek erősen alulreprezentáltak az öt ország mezőnyében, mindössze 12 százalék az arányuk. Ez a szám érdekes ellentéteket vívott ki az azt kommentálók körében, többen úgy gondolják, hogy ez nem valós adat, míg egy Belgiumban vállalkozó francia hölgy szerint nemének tagjai tartanak attól, hogy vállalkozásba fogjanak, mert úgy vélik, az túl veszélyes számukra. Országok szerinti bontásban egyébiránt Spanyolország hölgyei vezetnek 17 százalékkal, míg a legkevesebb női vállalkozó (7%) az Egyesül Királyságban található.

Mennyire számít a végzettség?

Az egyes vállalkozók képzettségi szintje meglehetősen eltér egymástól a különböző országokban, ennek ellenére elmondható, hogy átlagosan több mint 50 százalékuk rendelkezik valamilyen felsőfokú végzettséggel.


Igen érdekes képet mutat az ezen kérdéshez kapcsolódó online szavazás, amely azt firtatja, hogy milyen tulajdonságok alapján keresnek maguknak partnert, vagy alkalmazottat az egyes vállalkozók. Itt ugyanis a személyes kapcsolat az utolsó helyen áll, míg a személyiség, az ambíciók és a kemény munkavégzés a legfontosabb faktorok.

Kié a hajó és mi lesz vele?

Saját vállalkozás?

Az európai vállalkozók durván fele irányítja saját vállalkozását, ez alól kivételt Hollandia képez, ebben az országban ugyanis 37 százalék a saját céget tulajdonlók aránya. Ezen vállalkozások 69 százaléka 35 évesnél fiatalabb, 14 százalékuk pedig idősebb 55 évnél. Az online kérdőívre válaszolók szerint a legsikeresebb vállalkozói stratégia az, amely a bevételek maximalizálását célozzák. Emellett fontos a belső növekedés figyelembe vétele is.

Általában elmondható, hogy az európai vállalkozó több mint egy vállalkozást igazgat. Leginkább ez Belgiumban igaz, itt ugyanis 70 százalék a több vállalkozással rendelkezők aránya, míg Franciaországban csupán 52 százalék. Az online kérdésre adott válaszok alapján azok a vállalkozók akik megszabadultak cégeiktől legszívesebben vagy új vállalkozást kezdenek, vagy "vakációznak".

Igencsak változó képet mutat az, hogy mennyi vállalkozás gondolkodik, működik nemzetközi szinten a vizsgált országokban. Minden tekintetben úgy tűnik, hogy a belga vállalkozók nyertek, mind nemzetközi, mind európai és nem európai partnereiket tekintve.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)


Hogy állnak, s mi a legfontosabb?

A Fortis felmérése arra kérte a megkérdezetteket, hogy válasszanak három vállalati életszakaszból (növekedés, konszolidáció, kiszállás), szerintük vállalkozásuk melyikben tartózkodik. Megközelítően 50 százalék az, amely még az első szakaszban található, Belgiumban 66 százalék, míg Hollandiában 41 százalék.

Arra kérdésre, hogy mi az, ami a legnagyobb értéket adja egy vállalkozás számára, 66 százalékban a vállalkozás alkalmazottait jelölték meg a válaszadók, az innováció mindössze 11,6, az új technológiák alkalmazása pedig csupán 4 százalékot ért el.

Mennyit ér a vállalat?

A kulcskérdés, a mindent eldöntő momentum maga vállalkozás értéke. Annak ellenére, hogy ez nagyon fontos faktor, igen sokan nincsenek tisztában azzal, hogy mennyit ér az a vállalkozás, amely kezeik között formálódik. Mindössze 20 százalék válaszolta azt, hogy teljesen pontosan tudja vállalkozása értékét, 48 százalék úgy nyilatkozott, körölbelül tisztában van a vállalat értékével, a 32 százalékuk gondolja úgy, hogy egyáltalán nem tudja mennyit ér vállalkozása.


A célok

A megkérdezett vállalkozások körében egyértelműen a belső növekedés (külső forrás bevonása nélkül elérhető növekedés) képezi a legfontosabb fókuszt az elkövetkező öt év során, legalábbis a válaszadók 77 százaléka szerint. 73 százalékkal második helyen a magasabb jövedelmezőség, 38 százalékkal harmadik helyen a külső növekedés végzett.

Eladni?

Mint arról már korábban is szót ejtettünk, hogy egy vállalat életében az utolsó szakasz során már értékesítésre kerül sor. A vállalkozás eladása azonban egyedül nehezen valósítható meg, ám az sem mindegy, milyen partnert választunk ki a konzultációra. A döntő többség, 59 százalék pénzügyi tanácsadóhoz fordul, míg 54 százalék üzleti partnereitől kér tanácsot. Ügyvédhez 34 százalék fordul.

Az európai vállalkozók nagy része óvatossággal és elégedettséggel tekint vállalkozásának közeljövőben bekövetkező értékesítésével kapcsolatosan. Belgiumban 91 óvatos, Franciaországban pedig 71 százalék elégedett.

Az értékesítés utáni élettel kapcsolatosan a legtöbben attól tartanak, hogy haszontalannál válnak, de félelmet éreznek amiatt is, hogy nem lesz több tennivalójuk, vagy nem tartoznak majd többé a szakmai körökhöz. Akad olyan is, aki attól tart, hogy nem lesz majd miből megélnie.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem