Amikor megveszünk egy lakást bízunk benne, hogy az elkövetkező évek során (amellett, hogy kellemes lakhelyül szolgál) felmegy az értéke, így ha úgy hozza a szükség, hogy el kell költöznünk, több pénzt lássunk viszont, mint amennyit befektettünk. Akkor is profitálhatunk persze a lakás árának emelkedéséből, ha nem tervezzük az értékesítést, legalábbis a tengerentúlon... A következőkben egy érdekes banki konstrukciót tekintük át érthetően, majd megnézzük, mennyire kapkodnak az amerikaiak a termék után.
Kezdjük egy példával a könnyebb megértés kedvéért! Tegyük fel, hogy veszünk egy lakást 20 millió forintért, melyből 2 millió az önerőnk, a fennmaradó 18-at pedig hitelből finanszírozzuk. (Kiindulásként tehát 2 milliós lakástulajdonnal, "home equity"-vel rendelkezünk.)
Tegyük fel, hogy öt év elteltével (ami alatt a részleteket rendesen fizettük) a lakás értéke 25 millió forintra emelkedik, adósságunk azonban már csak 13 millió. Ebben az esetben home equity-nk 12 millióra (25-13) nőtt.
Az Egyesült Államokban lehetőség van arra, hogy az így felértékelődött lakástulajdonunkat "pénzzé tegyük", azaz felvehetünk a home equity-re másodlagos jelzáloghitelt, amit az amerikaiak előszeretettel költenek lakásfelújítástól, utazásig, gyermekeik tanítattásáig bármire.
Az ingatlan (esetleges) felértékelődése és az adósságunk csökkenése tehát hitelképessé tett bennünket, mely hitelhez a tengerentúlon a következő két formában juthatunk hozzá:
· Hagyományos hitel: egyben magkapjuk az összeget és egy meghatározott futamidő alatt kamatostul visszafizetjük.
· Hitelkeret: hitelkártyaszerű konstrukció, melyben a home equiy alapján kap a lakástulajdonos egy hitelkeretet. Ennek erejéig bármikor hitelt vehet fel, amennyiben pedig nem csak a kamatokat, hanem a tőketartozás egy részét is visszafizeti egy adott hónapban, a hitelkerete ennyivel "emelkedik". (Ha tehát van egy 10 milliós hitelkeretünk, amiből 5 millió hitelt igénybe vettünk és a visszafizetünk 2 milliót a tőkerészből, akkor újra 7 millióra nő az elérhető hitel összege.)
A hitelkártya típusú konstrukciónál a törlesztés időtartama két szakaszra tagolódik: az elsőben elég csak a kamatokat fizetni (de önként lehet tőkét is törleszteni), a másodikban azonban már nem lehet több adósságot felhalmozni, csak törleszteni lehet. Az első felvonás rendszerint 5-10 éves, míg a második 10-15 éves periódus is lehet.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mindkét konstrukció esetében igaz, hogy az ingatlan értékesítése esetén vissza kell fizetni a hitel egészét.
A statisztikák szerint az elmúlt évek során rengeteg amerikai igyekezett előnyt kovácsolni az alacsony kamatok és az emelkedő lakásárak adta lehetőségből, a Fed kamatemelési sorozata azonban drámai módon megemelte az ilyen hitelek költségét. (A hitelkártya típusú konstrukció esetén a kamatok 4.64%-ról 8.33%-ra emelkedtek átlagosan az elmúlt két évben, míg a hagyományos konstrukciónál 6.75%-ról 7.96%-ra nőtt a ráta.)
Nem szabad persze elfelejteni, hogy amennyiben az ingatlan ára csökken, az is előfordulhat, hogy az adósság összege meghaladja a lakás értékét...
Magyarországon ingatlanfedezettel szintén kaphatunk szabad felhasználású jelzáloghitelt, a konstrukció azonban eltér a fent vázoltaktól és ha már van jelzálog a lakásunkon, akkor nem is olyan egyszerű a helyzet. Másodlagos jelzálogot a bank akkor jegyez be, ha az ingatlan terheltsége ezzel együtt sem haladja meg a 70%-ot (a hitelbírálati értékre vetítve), de ekkor sem válogathatunk teljesen szabadon a piacon található ajánlatok közül. A legtöbb esetben az a bank, melynél az első hitelt felvettük a lakásra, szeretne magához láncolni bennünket, így nem engedi előre a ranghelyfenntartási sorban a másik hitelintézetet, aki pedig így nem biztos, hogy nyújt hitelt...
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








