A három éve tartó stagnálás után 2025-ben lassú kilábalás kezdődhet a német gazdaságban, az érdemi fellendülés azonban csak később jöhet.
Alig több mint két héten belül elstartol a 2023/24-es tanév, a boltokban pedig már hetekkel ezelőtt megkezdődtek az iskolakezdési akciók. A szülőknek pedig hosszú a listája arról, hogy mit kell beszerezni az idei tanévre. Az infláció, és a folyamatos, most már több mint egy éve tartó drágulás mellett mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki most szeretne minden szükséges holmit megvenni a gyereknek. A Pénzcentrum most annak járt utána, hogy mi az, ami biztosan drágult az idei tanévre.
A mostani gazdasági helyzetben szinte már nincs is olyan termék, amelynek ára nem szökött volna az egekbe az utóbbi egy évben, vagy akár az elmúlt egy hónapban. 2023. júliusában ugyanis a fogyasztói árak 17,6 százalékkal emelkedtek egy év leforgása alatt, ráadásul még mindig nem lehet tisztán látni, hogy ennek a folyamatos drágulásnak mikor lesz vége.
Azonban az infláció hatására nemcsak az élelmiszerek kerülnek jelentősen többe, mint tavaly ilyenkor, hiszen mindennek emelkedett az ára az elmúlt egy évben. Éppen azért nem meglepő, ha az iskolai kellékek, vagy akár az iskolai étkeztetés ára is az egekbe szökött az elmúlt időszakban.
A KSH a gyerek száras, bőr cipőt, ragasztott mű talppal 23-26-os méretben, a 30 literes hátizsák, illetve az iskolai ebéd adagonkénti árváltozását követi nyomon. A statisztikai hivatal szerint pedig a három termékből kettő is jócskán az inflációs adat felett drágult, hiszen 2022 júliusa óta
- a gyerekcipő 8 százalékkal,
- a hátizsák 20 százalékkal,
- az iskolai ebéd pedig 24 százalékkal drágult meg.
A lenti grafikonból is láthatjuk, hogy az áremelkedés nem most, hanem még a koronavírus előtt megkezdődött. Hiszen, ahogyan az adatokból is látszik 2021-ben a gyerekcipő átlagosan 11104 forintba került, tavaly már 11758 forintba, míg ugyanez a termék idén már 12746 forintba kerül. Ez pedig két év leforgása alatt 15 százalékos áremelkedést jelent. De a hátizsák és az iskolai ebéd esetében ez még ennél is drasztikusabb drágulást jelent: előbbi két év alatt 39, míg utóbbi 34 százalékkal kerül többe, mint 2021-ben.
Azonban azt is sokkoló látni, hogy a hátizsák ára 2019 óta átlagosan 53 százalékkal drágult meg, míg az iskolai ebéd átlagosan 2019-ben még 373 forintba került, idén pedig már 541 forintba. Ez pedig barátok között is 43 százalékos drágulást jelent.
Azt azonban érdemes hozzátenni, hogy a havi adatokat vizsgálva a drágulás már lassulni látszik. Április óta az iskolai ebéd ára mindössze 2 forinttal emelkedett (556 forintba került még áprilisban, míg júliusban 558 forintba), míg a gyerekcipő ára már két hónapja nem változott: júniusban és júliusban egyaránt 11 380 forintba került. Az viszont már kifejezetten jó hír az iskolakezdést nézve, hogy a 30 literes hátizsákok ára nemhogy nem nőtt, egyenesen csökkent. Idén áprilisban még 12 890 forintba került, azonban idén júliusban már csak 12 690 forintot kellett érte fizetni.
Azonban nemcsak az eszközök beszerzésére kell figyelnie a szülőknek. Ugyanis a kormány nemrég fontos változásokat jelentett be: kiderült ugyanis a 2023/24-es tanév menetrendje.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Ekkor lesznek iskolaszünetek.
Bár még nem lett hivatalosan kihirdetve, de a jelek szerint idén is hosszabb téliszünetre készülhetünk, de a tavaszi szünet is tovább tarthat, mint az eddig megszokott. Az őszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2023. október 27. (péntek), a szünet utáni első tanítási nap 2023. november 6. (hétfő) lesz. A téli szünet előtti utolsó tanítási nap 2023. december 20. (szerda), a szünet utáni első tanítási nap 2024. január 8. (hétfő).
A tavaszi szünet előtti utolsó tanítási nap 2024. március 28. (csütörtök), a szünet utáni első tanítási nap 2024. április 8. (hétfő). Az utolsó tanítási nap várhatóan 2024. június 21., péntek lesz, az első félév pedig 2024. január 19-én ér majd véget. A tervezetben a jövő évi tavaszi érettségi vizsgák és a középiskolai felvételi várható időpontjai is szerepelnek. A nyolcadikosok a központi írásbeli vizsgát várhatóan január 20-án, szombaton írják majd, a pótvizsgák pedig január 30-án lehetnek, míg az írásbeli érettségik 2024. május 3-án kezdődnének, a szóbelikre pedig 2024. június 17-28. között kerülne sor. A középiskolába készülő diákok várhatón május 2-án kapják majd meg a felvételi értesítéseket, a beiratkozások pedig 2024. június 24-26. között lesznek.
Iskolakezdés 2023: Kíváncsiak vagyunk a véleményedre!
Habár még bőven tombol a nyári szünet, aki iskolás korú gyereket nevel, az egészen biztosan elkezdett már legalább fejben készülni a következő tanévre. Két nagy kérdése lebeg most a szülők előtt: lesz-e tanár, aki tanítani fogja a gyerekeket, illetve a még továbbra is magas inflációs környezetben vajon mennyivel kell többet fizetni idén a tanszerekért?
A Pénzcentrum oldalán rendszeresen végzünk nagymintás felméréseket, a mostani a 2023/2024-es tanév legégetőbb kérdéseire adhat választ: miből teremtik elő a magyar szülők a pénzt az iskolakezdésre, hol milyen tanárokból van a legnagyobb hiány, mi a véleményük az oktatás színvonaláról és vajon jut-e még pénz idén különórára? Ha nevelsz általános iskolás vagy középiskolás gyermeket, kérünk, szánj 5-10 percet a kérdőívünk kitöltésére, ezzel is segíted a munkánkat és hogy valós képet kapjunk az ország helyzetérről.
Tavaszi szünet 2026: mikor lesz és meddig tart a húsvéti szünet? Itt az összes iskolai szünet dátuma
Mikor lesz pontosan a tavaszi szünet, mikor lesz a húsvét 2026-ban? Mutatjuk, hogyan alakul a további iskolai szünetek rendje a 2025/2026-os tanév során.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








