Egy évnyi lezárás után végre jó hírt kaptak a túrázók és a kőszegiek: megindulhat a régóta várt felújítás a népszerű Óház-kilátónál.
A statisztikai hivatal minden hónapban közzéteszi, hogy az egyes nemzetgazdasági ágakban mennyi volt legutóbb az átlagkereset. Az utolsó helyen évek óta a most amúgy is megtépázott turizmus-vendéglátás áll. Nagy kérdés, hogy ha ez tényleg így van, akkor mégis miért ennyire népszerű ez a szakirány a pályaválasztás előtt állók körében?
A Központi Statisztikai hivatal minden hónap végén közzéteszi az elérhető legfrissebb kereseti statisztikáit. Ebből kiderül, hogy 2016 januárja óta 169, 4 százalékkal emelkedtek a teljes és a rendszeres bruttó keresetek Magyarországon: júniusban a bruttó átlagkereset 15,6 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban: egészen pontosan 421 700 forint.
A március óta tartó visszaesés tehát ahogy a grafikonon is látszik, megfordult. Ez részben az egészségügyi dolgozóknak kiosztott 500 ezer forintos egyszeri rendkívüli juttatásnak köszönhető, az ő átlagkeresetük, azaz a humánegészségügyi ellátásban dolgozók átlagos keresete 297 785 forinttal nőtt 2020. májusához viszonyítva. Számos egyéb ágazatban, sőt, szinte az összesben nőttek a keresetek: a pénzügyi és biztosítási tevékenység gazdasági ágban volt a legmagasabb a nettó bér (488 ezer forint), és a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás területén a legalacsonyabb (176 ezer forint) - ám már ez is komoly előrelépés az előző hónapokhoz képest.
Általában minden hónapban a kereseti statisztikák legvégén ballag a vendéglátás, idegenforgalom nemzetgazdasági ág, azaz itt lehet a legkevesebbet keresni. Az alábbi grafikonon a nettó béreket hasonlítottuk össze a vendéglátásban 2018. január és 2020. júniusa között.
Az ábrán is nagyon jól látszik az év eleji zuhanás: áprilisra gyakorlatilag 2019. év eleji szintre estek vissza a nettó átlagkeresetek, hogy aztán júniusra már rekordszintre emelkedjen. Ez minden bizonnyal a kormányzati bérkiegészítő programoknak köszönhető, valamint annak, hogy a tavasszal gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra megszűnő belföldi turizmus, (és részben a vendéglátás is), a nyárra, a korlátozások feloldása után magára talált és soha ennyien nem nyaraltak még belföldön, mint 2020-ban. Ezt a tendenciát természetesen a SZÉP kártyákra feltölthető extra pénz is ösztönözte.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mi a titka?
De hiába az egyik legrosszabbul fizetett nemzetgazdasági ág a szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás, mégis rengeteg pályaválasztás előtt álló jelentkezik ezekre a képzésekre. Persze az átlagkeresetekbe nem csak a diplomások bére van bene, hanem az összes ágazati munkavállalóé, mégis érdekes, hogy a statisztikák tükrében ennyien választják ezt a szakirányt.
És van miből válogatniuk, hiszen összesen 16 hazai felsőoktatási intézményben indul ősszel turizmus-vendéglátás alapképzés. Népszerűsége pedig évről évre nő. 2019-ben például az összes alapképzés közül a nyolcadik, a legvonzóbbnak számító gazdaságtudományi területen belül pedig a harmadik legattraktívabb volt az első helyes jelentkezések alapján, 2020-ban pedig már az ötödik helyen szerepelt, összesen 4399-en jelentkeztek. Miközben a várható kezdő diplomás bér elég alacsony, mindössze bruttó 219 ezer forint - legalábbis a többi gazdasági szak mellett. Persze nagyon nem mindegy, hogy melyik egyetemről van az a diploma.
Tavaszi szünet 2026: mikor lesz és meddig tart a húsvéti szünet? Itt az összes iskolai szünet dátuma
Mikor lesz pontosan a tavaszi szünet, mikor lesz a húsvét 2026-ban? Mutatjuk, hogyan alakul a további iskolai szünetek rendje a 2025/2026-os tanév során.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








