9 °C Budapest

Óriásit fordult a világ 10 év alatt: a pénzügyek területén is ijesztő mértékű a változás

2020. január 7. 18:30

Sok minden megváltozott az elmúlt 10 év során, a most felnövekvő generációnak már egészen mást tanítunk a pénz értékéről és a pénzügyi lehetőségekről, mint egy évtizeddel ezelőtt. Tíz éves távlatban a pénz értéke jelentős változáson ment keresztül.

Az elmúlt években szemtanúi lehettünk az e-banki és mobilbanki megoldások térhódításának, egyre többen már appokon keresztül intézzük az ügyeinket és a kifizetéseinket. Bő tíz évvel ezelőtt még kétszerannyian fizettek készpénzzel, mint bankkártyával. 2015 eleje óta pedig háromszorosára nőtt az érintéses vásárlások aránya. Ma már a 18 éven felüli vásárlók 95 százaléka (3 millió ember) rendelkezik bankkártyával, akik jellemzően 3 célra használják kártyájukat a GKI Digital adatai szerint: hagyományos boltokban, online üzletekben és szolgáltatások (mozi, étterem) igénybevételekor. Csak készpénzfelvételre ma már elenyésző kisebbség használja a bankkártyáját.

Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója az elmúlt tíz év kapcsán kifejtette: "A digitális átalakulásnak köszönhetően új banki szolgáltatásokat használhatunk, és lényegesen elterjedtebbé vált a virtuális pénz használata. A pénzkezelésünk átalakulását pedig a pénzügyi oktatásnak is le kell követnie. A pénzügyi oktatási programunk egyik kiemelt célja megértetni a fiatalokkal a pénz értékét és megmutatni a pénzgazdálkodás lehetőségeit. Ez a cél nem változott az évek során, a kihívások, illetve a használt platformok viszont igen. Legutóbb 2018-ban új digitális ismeretanyagot fejlesztettünk, a gyerekek animációs vlogger figurától tanulhatnak a pénzügyekről, és mobilapplikációval segítjük az ismereteik elmélyítését."

Digitalizációval az oktatásban

A bankok digitalizációjával párhuzamosan a K&H pénzügyi vetélkedőjének ismeretanyaga is egyre jobban az online bankolásra koncentrálódik, hiszen a mostani iskolás generáció felnőttként várhatóan már javarészt virtuálisan fogja kezelni a pénzügyeit. 2010-ben, a program indulásakor a vetélkedő fókusztémája még a családi költségvetés és árkalkulációk köré épült, míg 2019-ben már a digitális pénzügyekben való jártassággal szerezhették a legtöbb pontot a diákok.

Eközben az oktatási eszközök is digitalizálódtak: ma már szinte minden iskola rendelkezik legalább egy digitális táblával, illetve ICT-teremmel. Ez nem csak az oktatás hatékonyságát szolgálja, de a Z és Alfa generációs fiataloknak is testhezállóbb tartalomközlést biztosít.
új pénzügyi kihívások és szokások

Tíz éves távlatban a pénz értéke jelentős változáson ment keresztül, de mennyiben változtak a kiadásaink és az életvitelünk? Mire kellett felkészíteni a fiatalokat akkor és most?

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

  • lakás: alig fél évtized alatt kétszeresére nőttek az albérletárak, így egy pályakezdő Budapesten átlag 160 ezer forintos bérleti árra számíthat, míg Nyugat-Magyarországon 100-120 ezer forint, Kelet-Magyarországon 70-80 ezer forint az átlag. Ehhez számolódnak még a rezsi, internet és egyéb költségek.
  • rezsi: a KSH adatai szerint 2010-2017 között a háztartási energia ára évente átlagosan 5,6 százalékkal nőtt. Egy önálló háztartás fenntartását tervező fiatalnak így ez a kiadás még hangsúlyosabb lesz a költségvetésben.
  • utazás: az elmúlt években jelentősen nőtt a magyarok utazási kedve, egy 2019-es felmérés szerint átlagosan 155 ezer forintot költünk egy-egy utazásra . Emellett az utasbiztosítások igénybevétele is jelentősen nőtt A pozitív tendencia még nem azt jelenti, hogy a felnövekvő generációnak ez már egyértelmű lesz, fontos elmagyarázni nekik is az utasbiztosítás hasznát, amikor utazásra készülnek.
  • vásárlás: jól jellemzik a digitális pénzhasználat irányába történt elmozdulást a GKI Digital e-kereskedelemre vonatkozó kutatási adatai is: míg 2013-ban még 200 milliárd forint volt az online kereskedelem forgalma és 17 millió vásárlás zajlott online, addig 2018-ban már 425 milliárd forint forgalom mellett 38 millió darab online vásárlás történt.

A bank pályakezdők (19-29 évesek) körében végzett ifjúsági index felmérése szerint 2012-2019 között a megtakarítások összege átlag 204 ezer forintról 517 ezer forintra növekedett. A megtakarítással rendelkezők aránya pedig 34%-ról 57%-ra nőtt ugyanezen időszak során. 

Ez alapján pozitív tendencia rajzolódik ki a fiatalok pénzügyi tudatosságáról.

 

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2024. április 18. 18:07
Idén is kikérte a Fővárosi Törvényszéktől az Átlátszó oknyomozó műhely, hogy melyik sajtótermék menn...
Bankmonitor  |  2024. április 18. 16:39
Az ingyenes készpénzfelvételi lehetőség kiterjesztésre kerül a postára is, ez a javaslat látott napv...
Kasza Elliott-tal  |  2024. április 18. 14:37
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a he...
Holdblog  |  2024. április 18. 12:13
A MicroStrategy 2020-ban kezdett el bitcoint vásárolni. A szoftvercég eredetileg csak többletlikvidi...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 18. csütörtök
Andrea, Ilma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem