Jövő héten tartja rendkívüli közgyűlését a NABI. A magyar társaság nehézségei közismertek. Különösebb párhuzamok felállítása nélkül is úgy véljük, hogy érdemes áttekinteni a Mayflower és a Henlys, a két londoni tőzsdén jegyzett, angol és amerikai piacon aktív buszgyártó helyzetét. Ezen társaságok korábban a legjobb összehasonlítási alapot szolgálta a NABI árazásához szektortársak mutatóinak
vizsgálatakor.
Az elmúlt félévben mind a Mayflower, mind a Henlys két profit warningot tett közzé. A részvényárfolyam ma legalább 80%-kal ér kevesebbet. A Mayflowernél könyvelési szabálytalanságok kerültek napvilágra, a társaság elvileg tavaly decemberben hosszabbította volna meg a kifutó hitel megállapodását, a profit warning és a könyvelési szabálytalanság miatt ez azonban meghiúsult. A társaságot jelenleg kirendelt felszámoló igazgatja, aki megpróbálja értékesíteni az angol és amerikai termelő eszközöket.
Mindeközben a világ legjobb tehergépjármű és buszgyártójának a Scaniának a 25%-a is eladó. Értékesítésre váró eszközökből tehát nincs hiány, míg a hitelezői oldal, különösen az angolszász érdekeltségűek kockázat vállaló hajlandóság meglehetősen lecsökkenhetett a buszösszeszerelőkkel szemben.
Lássuk hát a két történetet röviden, de előzetesen érdemes áttekinteni az alábbi ábrát, mely az amerikai és az angol piacon aktív buszgyártókat mutatja be.
A Mayflower 188 millió fontos, 2003 decemberében lejáró adósság állománnyal rendelkezett (nettó hitel / saját tőke mutató: 1.1). A társaság tavaly december közepén kettős bejelentést tett:
a., megállapodást kötött a hitelező bankokkal, hogy magasabb kamatprémium mellett megújításra kerül a hosszú lejáratú hitelállomány. A szerződés aláírásának egyetlen technikai feltétele van: egy lízing szerződés megkötése, mely alapvetően befolyásolja a cash flowt. A szerződés véglegesítéséhez "csupán pár napra van szükség".
Egyébként a nettó hitelállomány 10 millió GBP-vel csökken.
b., a kedvezőtlen piaci körülmények miatt a Mayflower profitja el fog maradni a piaci várakozásoktól.
A bejelentések hatására 15%-kal esett az árfolyam.
2004 február 19-én hideg zuhanyként érkezett a második profit warning, melynek hatására immár 25%-kal esett az árfolyam. A menedzsment 6 m GBP profitot valószínűsített 2003-ra a piaci konszenzusban szereplő 17 m GBP-vel szemben. (Érdemes nem szem elől téveszteni, hogy itt még egy 2003-ban profitabilisan működő társaságról beszélünk.)
Az aktuális profit warning indokai: egyszeri tételek a TransBus három cégének integrációja (lásd fenti ábra), további veszteségek a német leánycégnél és egyszeri leírások.
Március 11-én három hónappal a hitelezőkkel történt elvi megállapodást követően érkezik a következő bejelentés:
Tovább folynak a tárgyalások a hitelező bankokkal, megállapodás született a visszafizetések szüneteltetéséről, amíg a hosszú távú szerződés nem kerül aláírásra.
Március 14-én mint derült égből villámcsapás arról tudósít a Sunday Telegraph, hogy egy menedzsment csapat kivásárlási ajánlatot kíván adni több mint 80%-os árfolyamzuhanás után...
(Mindeközben az intézményi befektetők folyamatosan jelentik be részesedés csökkenésüket a társaságban.)
Március 29-én a Mayflower bejelenti, hogy könyvelési szabálytalanságok történtek a TransBus leánycégnél (melyben egyébként a második történetünk főszereplője, a Henlys 30%-os részesedéssel bír), s ennek egyenes következménye, hogy 20 m GBP-vel nagyobb a korábbi kimutatásokban szereplőnél a valós hitelállomány. (Decemberben még 10 m GBP-vel csökkenő hitelállományról tudósított a menedzsment.)
A vezérigazgató és a pénzügyi igazgató távozik a cégtől...
Március 29. második bejelentése: a társaság igazgatóságát megkereste a Melrose PLC egy nyilvános felvásárlási ajánlat lehetőségeinek megvizsgálására. A Melrose egy ipari társaságokba fektető holding cég mindössze 16 m GBP kapitalizációval.
Március 30.: a Mayflower közli, hogy nagy valószínűséggel sikertelenül zárulnak a december közepén már "szinte sikeresen lezárt" tárgyalások a bankokkal a hitel megújításáról. Egy nap múlva kijelölik a Mayflower csődgondnokát.
Április 1: két nappal a bejelentés után a Melrose visszavonja érdeklődését a MAyflower felvásárlását illetően.
A részvény kereskedés felfüggesztésre kerül. A hitelezők érdekeit védő cégvezető értékesítésre ajánlja fel részben vagy egészben a cég eszközeit. A Daily Telegraph nem hivatalos információk alapján arról számol be, hogy az alkalmazottak 25%-ának elbocsátásáról döntött a felszámoló.
A részvényesek számára igencsak fájdalmas történet egy negyedév alatt lezajlott.
TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!
A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)
A Henlys a 80%-os árfolyamzuhanás ellenére is irigylésre méltó helyzetben van a Mayflowerhez képest. Az eladási hullámot kiváltó tényezők között két, egy hónapon belüli profit warning és a 30%-os érdekeltség a Mayflower többségi tulajdonában lévő TransBus Internationalben.
Az első profit warning február 3-án jelent meg, melyben a menedzsment közli, hogy az amerikai iskola buszpiacon aktív Blue Bird leánycég vártnál lassabb talpra állása miatt a tényleges eredmény lényegesen el fog maradni a piac által várt értéktől. Okok: gyenge piaci kereslet, szűk margin, vártnál kisebb eredményt hozó reorganizáció. A profit warning egyenes következményeként a veszteség forrásul szolgáló leánycégnél, a Blue Bird-nél 30%-os létszámleépítés következik be.
(Már az első profit warning szövege a következő mondattal zárul: "a csoport folyamatosan informálja hitelezőit a gazdálkodásban bekövetkező változásokról"...)
A második profit warning március 9-én következik be. Az ok szintén a Blue Bird nehézségei, kiegészülve a TransBus kisebbségi részesedésből a Henlys-re eső veszteségekből. A profit elmaradás a korábban bejelentettektől csak azért 11 m GBP és nem 22 m GBP, mert 11 m GBP adó túlfizetést és ebből adódó visszaigénylést "észlelt" a társaság.
A Henlys nettó eladósodottsága az utolsó tőzsdei bejelentés szerint 2.44 (Mayflower 1.1, NABI 1.8), így különösen kellemetlenül érinti a társaságot a szektortárs összeomlása, hiszen a veszteséges pozíció mellett a bankok hitelezési hajlandósága meglehetősen alacsony lehet.
Érdemesnek tartjuk kiemelni, hogy a második profit warningot követően az idei évre az árbevétel 9%-ával megegyező veszteséget számszerűsítenek az elemzők (a NABI esetében a tavalyi történelmi rekord veszteségnél ugyanezen érték 5% volt.)
(A Henlys történetének "szépsége" egyébként, hogy a társaság hatalmas küzdelmet folytatott a Mayflowerrel a TransBus megszerzéséért, s mikor az eladó sorba kerül a többségi tulajdonos bukása miatt, már nincs abban a pozícióban, hogy átvegye az eszközöket, hiszen a saját reorganizációjára kell koncentrálnia.)
A buszösszeszerelés területén az utolsó nagy fúziós hullám 2000 végén lezárult. Ezen időpontot követően az eladók uralják a piacot:
1., a Henlys értékesíteni kívánta a NABI egyik közvetlen versenytársaként működő Nova Bus leánycégének New Mexico-i üzemét. Az eladási kísérlet sikertelenül zárult, s a veszteség minimalizálás miatt az üzem bezárásáról döntött a tulajdonos.
2., Mayflower: a korábbiakban ismertetettnek megfelelően eladásra felkínált termelő eszközök teljes skálája várja az érdeklődőket Angliában, az USA-ban és Németországban.
3., Hosszú hónapok óta értékesítésre vár a Volvo közel 25%-os részesedése az iparág fenegyerekeként számon tartott, kiemelkedően sikeres Scaniában. (Az eladást az Európai Bizottság rendelte el a Volvo és a Renault haszongépjármű gyártás egyesítésének feltételeként.) A Scania sikerei ellenére sem tudta a Volvo eladni a részesedését, s egy hibrid megoldás keretében egy független igazgatók által vezetett, újonnan megalapított cégbe kerül kihelyezésre a Scania részesedés.
4., Végül, de nem utolsó sorban: eladó sorban a NABI (a részletek mindenki számára ismertek)
Az általánosan pesszimista hangulatban nem felejthetjük el, hogy ezen környezetben is lezárhatók tranzakciók, csupán az eladói oldalon a "sikeres" jelző fog elmaradni. Jó példa erre a jelenleg NABI többségi tulajdonban lévő Optare, mely egy menedzsment kivásárlás eredményeként jött létre egy jelentős veszteség mellett működő vállalat eladásából. A menedzsment talpra állította a céget és kitűnő érzékkel értékesítette az iparágon belüli felvásárlási hullám csúcsán a NABI-nak.
Összefoglalásként megállapítható, hogy az Első Magyar Alap távolról sincs könnyű helyzetben:
A szorongás nem alaptalan, hiszen Magyarország évek óta rosszul szerepel a rákkal kapcsolatos halálozási listákon.
Akár esküvő, akár születésnap, a magyarok imádnak ajándékozni. Ajándékot pedig egyre többen online vásárolnának.
Az alig egy hónapja indult első hazai közösségi piactéren már meg is vannak az első sikeres projektek.
A pénzügyi szakértők most elmondták, milyen tippekkel spórolhatunk.
-
Videó: ennyivel olcsóbb, ha nem a balatoni büfében vásárolsz, hanem a boltban
Megnéztük, milyen árak vannak a parton, és mennyibe kerül egy hamburger, ha magunk készítjük.
-
Hogy lehet bankszámlát nyitni egy szelfivel? Mutatjuk
A Gránit Bank szolgáltatását már több ezer ügyfél vette igénybe.
-
Ez a KKV-k nagy lehetősége: íme 3 érv, hogy kipróbáld a közösségi finanszírozást (x)
Ha érdekel a közösségi finanszírozás, akkor nagy valószínűség szerint ennek fő oka a tőke nem tradícionális módon történő előteremtésének lehetősége.
- Veszélyes szívószálakra figyelmeztet a Nébih
- Zavar van az utasfelvételben a ferihegyi repülőtéren - közleményt adtak ki
- Az oroszok máris megkezdik Donbász újjáépítését
- A franciák 1 millió eurót fordítanak két ukrán megye újjáépítésére - a háború pénteki hírei
- A hőség miatt változás az utakon
- Portugál, 22 éves középpályást szerzett a Paris Saint-Germain
Külföldi piacra lépés 2022
Tiszaújváros – Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum 2022


