Minden adós álma az, hogy a hitelező, legyen akár magánszemély, közüzemi szolgáltató, kereskedelmi bank vagy pénzügyi vállalkozás valamilyen csoda folytán elfelejtkezzen még fennálló kötelezettségéről. Persze a valóságban elég ritka, hogy valakinek az adóssága elvesszen az adatok sűrűjében, s ha mégis valóra válna ez az álom, a hitelező minden valószínűséggel magánszemély lenne.
A következőkben az adósság elévülésének idejét és mikéntjét vesszük górcső alá, hogy tisztán lássuk, abban az esetben ha mégis megtörténne a csoda, milyen lehetőségek állnak rendelkezésünkre. Előrebocsátjuk, hogy senkit nem bíztatunk az adósság törlesztésének elmulasztására, csupán azt szeretnénk megvilágítani, hogy az ügylet szereplői milyen jogokkal rendelkeznek elévülés esetén.
A bank és a közüzemi szolgáltató nem felejt
Ritka és a jövőben várhatóan még kevésbé jellemző jelenséggé válik majd az adósságok elévülése a pénzügyi és a szolgáltató szektorban, mondta el lapunknak Felfalusi Péter, az Intrum Justitia ügyvezető igazgatója, az előbb említett szektorokban tevékenykedő vállalatok ugyanis jó úton haladnak afelé, hogy létrehozzanak egy kredit GIRO rendszert, melybe elévüléstől függetlenül felkerülnek majd a negatív adósok.
Felfalusi Péter hozzátette, Nyugat-Európában már sikerrel működnek ilyen rendszerek, melyek szigorúan kizárják a hitelre való vásárlásból a nem fizetőket, Finnországban például egy DVD-t sem tud kikölcsönözni, akinek adott napot meghaladó tartozása van.
Tartozásod van: csak a magánszemélyeknél reménykedhetsz!
A tartozás elévülése, mint azt a cikk elején is említettük, főként magánszemélyek között fordulhat elő: itt egyébként is problémás a kölcsönnyújtás, mert a hitelezési tevékenység törvényi tilalma miatt a magánszemélyek általában tartózkodnak attól, hogy szerződésbe foglalják a megszületett megállapodásokat.
A törvény azonban csak a rendszeres, üzletszerűen, nyereségszerzési céllal végzett hitelezési tevékenységet köti engedélyhez, egyszeri szerződések keretében a magánszemélyek is adhatnak hitelt. A Polgári Törvénykönyv biztosítja a szóbeli és az írásbeli szerződéskötés lehetőségét is, a szóbeli megállapodást megszületését azonban nehéz bizonyítani, ahhoz hiteles tanukra van szükség, ezért a szakemberek mindképpen ajánlják a magánszemélyek között megszületett kölcsönadási szerződés írásban való rögzítését.
A törvény emellett biztosít egy kedvezményt is családtagok számára, akik jogosultak egymás fennálló tartozásának megvásárlásával segítséget nyújtani a bajbajutottaknak. Erről a lehetőségről azonban már egy korábbi cikkünkben beszámoltunk, mely az alábbi linken olvasható.
Megoldás végszükség esetére - kérj kölcsönt a családodtól!
Felfalusi Péter szerint a magánszemélyek közötti kölcsönök piaca akár több tíz milliárd forintos is lehet, a pontos adatok begyűjtését nehezíti, hogy a követeléskezelő cégek általában nem vesznek át magánkövetelést, és nagyon nagy a látencia (a szerződéseket a fent említett okok miatt általában nem foglalják írásba). Mindezek miatt az elévülő szerződések arányát és nagyságrendjét is nehéz meghatározni.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Elévülés általánosságban
A Polgári Törvénykönyv nem tesz különbséget abban a tekintetben, hogy a hitelező magán- vagy jogi személy, mindenképpen öt év az az általánosan előírt időtartam, amely alatt egy adósság elévül. Az egyéb törvények ennél csak rövidebb elévülési időtartamot határozhatnak meg.
Az ötéves elévülési időszakot a követelés teljesítésére való felszólítás vagy bírói úton való érvényesítés megszakítja, és az csak a jogerős bírósági eljárás befejeztével indul újra.
Fontos tudnivaló, hogy az elévülés nem jelenti a követelés megszűnését, csak azt, hogy az bírósági úton behajthatatlanná válik. Ezért bár gyakorlatban rendkívül ritkán valósul meg, hogy a hitelezőnek 5 év elteltével jut újra eszébe az érintett ügy, joga van fizetési felszólítást eszközölni, akár a telefonon, akár levélben, amelyet az adós nem tekinthet zaklatásnak.
Abban az esetben, ha ilyen címen az adós feljelenti a hitelezőt, megindul a bírósági eljárás - amelyet a hitelező már nem jogosult megindítani - és elképzelhető az is, hogy a bíróság az adósság megfizetésére kötelezi a felperest.
Összességében elmondhatjuk, hogy bár ritkán előfordul a tartozások csodaszerű elrendeződése, ennek megvalósulására apellálva nem fizetni egy tartozást értelmetlen és semmiképpen nem vezet megoldásra. A nemfizetés akár még érvényben lévő, akár elévült tartozásról van szó törvénybe ütköző magatartás, amelyet nem lehet jogszerűnek ítélni.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








