10 perc és két billentyű nyomás: ennyit választ el a sikertől? Az Internetes honlapok kuszaságát és a sorban állást elkerülni vágyó banki ügyfelek útja mindenképpen a telefonhoz és a call centerekhez vezet, melyektől pontos tájékoztatást vár a számára ismeretlen pénzügyi fogalmakról, a pénzintézet által kiszabott díjakról és a legfrissebb termékekről. Ezért hasonló elvárásokkal felvértezve egy ceruzával a kezünkben mi is odaültünk a telefonhoz, hogy megtudjuk mire számíthat az ügyfél, amikor bizalommal telve tárcsázza a banki honlapokon található telefonszámot. Lakáshitellel, folyószámla-vezetéssel és megtakarítással kapcsolatos kérdésekkel kerestük meg a bankok munkatársait, lássuk az eredményt!
2007. április 03-án tettük fel kérdéseinket a bankok call centereinek, a kérdésekre adott válaszokat két szempont szerint pontoztuk: mennyire volt helytálló, illetve meggyőző az ügyfélszolgálat munkatársainak válasza. Természetesen az értékelés nagymértékben szubjektív és részben szerencse kérdése is, hiszen a végeredmény kialakulásában nagy szerepet játszott az, hogy a központ melyik munkatárshoz kapcsolt bennünket.
Ugyanúgy, ahogy egy vizsgadolgozat esetében sem, itt sem lehet teljes mértékben objektíven értékelni a kapott válaszokat, mi azonban megkíséreltük a lehetetlent, osztályoztuk a kapott válaszokat 1-től 5-ig terjedő skálán. Tizenegy bank (Budapest Bank, CIB Bank, Citibank, Erste Bank, Inter-Európa Bank, K&H Bank, MKB Bank, OTP Bank, Raiffeisen Bank, UniCredit Bank, Volksbank) számát tárcsáztuk fel, s vártunk türelemmel a kapcsolásra.
A lakossági hitel, illetve megtakarítási állománynak megfelelően teljes mértékben leképezhető a call-centerben ülő hölgyek, urak ismeretanyaga, ugyanis a hitelezés kérdéskörben feltett kérdéseinkre jobb arányban, s jobban tudtak választ adni, mint a befektetés, megtakarításra vonatkozó kérdéseinkre. Az átlagokat jelentős mértékben lefelé módosíthatja, hogy egyes kérdések esetében nem sikerült választ kapnunk, volt olyan bank, ahol a válaszadáshoz a címünket vagy a telefonszámunkat kellett volna megadnunk, ellenkező esetben, tudtuk meg egy kedves hölgytől, sajnos nem tudnak segítségünkre lenni.
A kérdéskörökre átlagosan 10 perc alatt kaptunk választ, a rekord fél óra, kapcsolásokkal, várakozással együtt. Átlagban 2 gombot kellett megnyomunk, hogy ne csak az automata hangját halljuk. A legbonyolultabb menürendszeren is sikeresen keresztüljutottunk, bár igazi megpróbáltatás volt, ugyanis hatszor állítottak bennünket választási lehetőség elé.
Az összesítés alapján a "nagy call center tesztet" a K&H Bank nyerte, amelyet az Erste és az Inter-Európa Bank követ a sorban. A következőkben kérdéskörökre lebontva ismertetjük a dobogón végzett bankok teljesítményét, illetve általában a különböző kérdésekre adott válaszok eredményeinek átlagát. Lássunk neki!
Hitel, te drága!
A hitelezés témakörében feltett válaszokra adott kérdések pontszámainak átlagában a nyertes a K&H Bank lett, a harmadik helyen holtversenyben osztozik az Erste Bank, az Inter-Európa Bank, illetve a Volksbank.

A legfelkészületlenebbül az annuitásos és lineáris törlesztésre vonatkozó kérdés érte a telefon végén segítségünkre álló hölgyeket, urakat. Természetesen hozzátartozik ehhez az is, hogy némelyik banknál csak az egyik törlesztési forma létezik, de válaszadás esetében azonban ezzel volt a legkisebb gond.
Akadt, aki a THM tekintetében sem remekelt, így például hallhattunk olyat is, hogy ez a Teljes Hitelmutató Díj. Ugyanakkor akadt olyan is, aki a kérdéstől megrémülve szíves türelmünket kérte, s gyorsan rákeresett a számítógépben, hogy aztán a monitorról olvassa fel számunkra a megfelelő választ.
Ami a törlesztési módokat illeti, több helyen akár még példával is illusztrálták a kettő közti különbséget, de sajnálatos módon másutt nem is tudtak választ adni.
Tovább kérdeztünk, meglepő válaszokat kaptunk
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A folyószámlával kapcsolatos kérdések esetében a dobogós helyeket az Inter-Európa Bank, K&H és Erste Bank foglalja el, ebben a kérdéskörben ők bizonyultak a legfelkészültebbnek.

Talán nem lep meg senkit, hogy a legpontosabb információval a csoportos beszedési megbízással kapcsolatban tudtak minket ellátni a call centerek diszpécserei, a leginkább pedig az online vásárlással kapcsolatos kérdésünk lepte meg őket.
A folyószámlahitellel és a hitelkártyával kapcsolatos kérdéseink esetében gyakran kapcsoltak át minket a hiteles kollégához, amely a hiteles munkatársak gyakori türelmetlensége ellenére is eredményre vezetőbb megoldásnak bizonyult, mint az, ha a diszpécser próbált a rendelkezésre álló információkból választ kreálni. Ekkor kaptuk ugyanis azt a választ, hogy a folyószámla hitelkerete és a hitelkártya használata közötti különbség, hogy a folyószámla hitelkerete korlátlan, s akármekkora összeget felvehetünk ilyen módon.
A másik jellemzően nehéz kérdés a külföldi pénz- és kártyahasználatról szólt, mely esetében jól megmutatkozott a ügyfélszolgálaton dolgozók tapasztalata és magabiztossága.
Honnan tudhatnám, hová tegyem a pénzem?
A befektetés, megtakarítás témakörében feltett kérdéseink esetében már kevésbé álltak (vagyis ültek) a helyzet magaslatán a telefonvonal másik végén. Itt abszolút nyertes nincsen, a két legjobban teljesítő bank a K&H és az MKB volt. A harmadik helyen pedig négyen osztoznak, a CIB, a Citi, az IEB és a Volksbank.
Hozzátesszük, ott születtek rosszabb válaszok, ahol kénytelen volt a "hiteles" kolléga megpróbálkozni a tájékoztatásunkkal, ugyanis a "befektetésesek" hívásunkkor épp nem dolgoztak.

A leginkább zavarba ejtő kérdés a lépcsős és a sávos kamatozás különbségére vonatkozott, ahol egyáltalán tudtak erre válaszolni, ott is gyakorta előfordult, hogy felcserélték a helyes válaszokat. Olyan is akadt, aki nemes egyszerűséggel azt válaszolta, nincs különbség a kettő között.
A nyílt és zártvégű alapoknál a legszűkszavúbb válasz díját "a nyíltnak nincs lejárata, a zártnak meg van" vitte el.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








