Sokan voltak már úgy, hogy egy kecsegtető banki ajánlattól elcsábulva betértek a legközelebbi bankfiókba és rögtön fel akarták venni a hitelt. Azonban, ahelyett, hogy kezükbe nyomták volna a kért összeget egy véka papírral kellett megküzdeniük. Aztán a kitöltött dokumentumokat elnyelte a banki fekete lyuk. Hogy mi történt velük, senki nem tudja. Ennek járunk most utána. Azaz, hogyan döntik el a pénzintézetek, hogy kit engednek közel a "húsos fazékhoz"?
A hitelminősítés tágan értelmezve már az első ügyféltalálkozáskor elkezdődik, sok esetben már ekkor eldől, hogy milyen szolgáltatásra, termékre, stb. van szüksége az ügyfélnek - mondta Lois Ákos, a Volksbank kockázatkezelési osztályvezetője. Az igény pontos felmérése, az igényelt termék nagyban meghatározza a folyamatot is, ugyanis nem mindegy, hogy egy bejáratott terméket kér-e az ügyfél, vagy valamilyen egyedi szolgáltatásra van szüksége. Egy terméknél pontosan meg vannak határozva a teljesítendő feltételek, a dokumentumlista, a hitelkérelmi formanyomtatvány, stb., míg egy egyedi ügyletnél az adott ügylet sajátosságaihoz kell igazítani a szükséges információkat. Az első esetben meghatározott, szabályozott, előre tervezhető a folyamat (dokumentumlista, gyors döntés, gyors folyósítás), míg a második esetben több kérdés is felmerülhet a döntési folyamat során. Az igényelt hitelösszeg is befolyásolja a hitelfolyamatot, nem mindegy, hogy fiókvezetői szinten, vagy Igazgatósági szinten születik meg s döntés.
Az OTP Bank a hitelengedélyezés folyamata során több szempont alapján minősíti az ügyfeleit. Ahhoz azonban, hogy a bank befogadja az ügyfelek hiteligényléseit, az ügyfeleknek rendelkezniük kell az igényléshez szükséges iratokkal, dokumentumokkal. Ezek fajtája hiteltípusonként változó.
A hitelminősítés lépései a következők:
1. A minimális feltételek ellenőrzése:
· A hiteligényléséhez szükséges minimális életkor elérése, illetve ha van maximális életkor meghatározás, akkor annak való megfelelés
· A hiteligényléshez szükséges minimális munkaviszony megléte
· Egyéb feltételek biztosítása (például folyószámlamúlt, devizabelföldi státus, stb.)
2. A törlesztési készségek vizsgálata (scoring):
A bank a kölcsönkérelem bírálata során a kölcsönigénylő jellemzőinek értékelését a bekért és rendelkezésre álló demográfiai, pénzügyi adatok alapján, számítógépes adatfeldolgozás keretében végzi el. Ez az értékelés elsősorban az ügyfél fizetési hajlandóságára vonatkozik, vagyis arra, hogy várhatóan eleget teszünk-e majd fizetési kötelezettségeinknek.
3. Jövedelmek ellenőrzése:
A bank vizsgálja az ügyfél jövedelmének nagyságát és rendszerességét mind a Bankhoz érkező jövedelem-átutalással rendelkező, mind az ezzel nem rendelkező ügyfelek esetében. Mind a banknak, mind az ügyfélnek egyszerűbb a helyzete, ha a jövedelme a banknál vezetett lakossági folyószámlájára érkezik.
TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!
A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)
4.Ttörlesztési képességek vizsgálata:
A bank a törlesztőképesség vizsgálata során határozza meg, hogy az ügyfél várhatóan mekkora nagyságú havi törlesztőrészletek megfizetésére lesz képes az elkövetkezendő időszakban.
Ezért a vizsgálat során figyelembe veszi többek között például
· az ügyfél háztartásának szerkezetét (keresők és eltartottak arányát),
· a család megélhetési költségeit,
· eladósodottságának mértékét (a havonta fizetendő törlesztőrészletek összegét), illetve
· az ügyfél egyéb rendszeres havi kiadásait és bevételeit.
A vizsgálat eredménye határozza meg az ügyfél részére adható maximális kölcsönösszeg vagy hitelkeret nagyságát, valamint a hitel futamidejét.
5. Az adós korábbi hiteltörlesztési magatartásának vizsgálata:
A bank a hitelbírálat lépései során természetesen vizsgálja, hogy az ügyfél korábban eleget tett-e a pénzintézet felé történő törlesztési, fizetési kötelességeinek. Ezért a bank lekérdezi, hogy
· az adós szerepel-e és milyen státusszal a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR (korábban BAR)), illetve, hogy az adósnak volt-e vagy van-e rendezetlen hátralékos tartozása az adott pénzintézetnél felvett hiteleivel kapcsolatban.
Az összpontszám alapján a program, különböző kategóriába sorolja az ügyfeleket. Ezek a kategóriák határozzák meg nagyban, hogy milyen összegű hitelt kaphatunk, mekkora futamidőre. A "régi szép időkben" a banki ügyintézők még maguk írogatták be, hogy az ügyfél mire hány pontot kap. Mára azonban megváltozott a helyzet, ugyanis méregdrága programok segítségével értékelnek minket, ügyfeleket. Egy zárt rendszeren keresztül futtatják adatainak és csak néhány kiválasztott tudja, hogy melyik tulajdonságuk mennyit ér a banknak.
-
Indul a szezon! Mire figyelj, ha most vásárolsz kerti bútort?
Az XXXLutz szakértői szerint folyamatosan nő az érdeklődés a kerti termékek iránt.
- Előrejelzési „kulisszatitkokba” avat be az Országos Meteorológiai Szolgálat
- Közös üzenetet küldött Varsó és Budapest Brüsszelbe - a nap hírei
- A házigazda bukkant rá a tolvajra, akit a rendőrök keltettek
- Ennyi havi nettót várnak el a magyarok végzettség és életkor szerint
- Martin Skrtel nem játszik többé - videó
- Visszatért a "nyugdíjas" spanyol király
Sustainable World 2022
Portfolio Digital Transformation 2022
Külföldi piacra lépés 2022


