4 °C Budapest

Megmozdult a casco-piac

Pénzcentrum
2006. március 2. 09:30

Hazánkban nem népszerű a casco. Ez egyrészt a drága konstrukcióknak, másrészt a jó magyar "engem nem érhet baj" felfogásnak köszönhető. A biztosító társaságok azonban, mindent elkövetnek azért, hogy egy jókora szeletet hasíthassanak ki maguknak, ebből a roppant jól jövedelmező üzletből.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Hazánkban a családok mindössze tizenhárom százalék köt cascót - írja a mai számában a Magyar Hírlap. A szám nemzetközi összehasonlításban is igen alacsony, hiszen Nyugaton az ilyen autóbiztosítások aránya 85-90 százalék. A hazai adat különösen kevésnek tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy tavaly a felderített autólopások száma mindössze egy százalékkal csökkent, és hétezer környékén mozog, s hogy a forgalomban lévő 2,9 millió gépkocsiból évi átlagban minden tizedik szenved balesetet. A magyarázat egyszerű: egy kisautó éves cascodíja százezer forint felett van, azaz havi tízezer forint körüli összeggel apasztja a házikasszát. S ha óvatos a vezető, akkor ez kidobott pénznek számít; legalábbis a legtöbb autós ezt a felfogást vallja magáénak. A casco megkötésére akkor vállalkoznak, ha elkerülhetetlen: azaz új autó hitelre történő vásárlásakor. Ilyenkor a legtöbb finanszírozó kötelezően előírja a biztosítást, bár kivételeket itt is találunk.

Az ügyfelek megnyeréséért ádáz harc folyik, ami az ágazat nyereségességét tekintve természetesnek tűnik. A Magyar Hírlap értesülései szerint: minden egyes befizetett forintból ugyanis csupán 56 fillér megy el kárrendezésre, ehhez jön néhány fillérnyi működési költség, s ami marad, az a haszon. A kötelező biztosításnál kárrendezésre ezzel szemben eleve nyolcvan fillér jut.

A biztosítók versenyét tovább élezi, hogy az újautó-eladások tavaly 4,3 százalékkal 199 ezerre csökkentek. Ez megmutatkozik a cascobevételek növekedési ütemének a csökkenésén is; míg 2002-ben a díjbevételek 12,8 milliárd forinttal nőttek, addig tavaly a többlet mindössze 5,3 milliárd volt. Más kérdés, hogy ezt a biztosítási formát egy drasztikus árcsökkentéssel szélesebb köröknek is elérhetővé lehetne tenni, de a biztosítótársaságok nem ezt az üzletpolitikát folytatják, tartanak ugyanis az ügyfélkör "felhígulásától", az összetétel romlásától.

Tekintve, hogy az ügyfélnek a legfontosabb a biztosítás díja, a piacon kisebb árverseny kezd kibontakozni: az éves díjak között több tízezer forintos különbség is lehet. A díjak lefaragását a konstrukciók szétbontásával is elősegítik, így ma már köthető csak lopáskárra biztosítás, a teljes díj harmadáért. Kreatív konstrukciókkal is előjönnek a biztosítók, ilyen például a Generali és az Allianz által is ajánlott, akár néhány napra is köthető, külföldre érvényes casco. A casco és a kötelező "együttkötési" öt-húsz százalékos kedvezménye szinte minden biztosítónál jelen van.

A legtöbb szakértő a fejlődés irányaként a kárrendezés leegyszerűsödését, felgyorsítását említi, erre példa az interneten történő kárbejelentés és kárrendezés. A piac két legnagyobb szereplője, a Generali és az Allianz esetében már működik az előfinanszírozás, vagyis az ügyfél a szervizben csak az önrészt fizeti, a szervizdíjakat a biztosító közvetlenül a műhellyel rendezi, így a károsultnak nem kell több hónapot várnia a pénzére.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 27. szombat
Virgil
47. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG