Egy rosszul kiválasztott bérautó könnyedén megdobhatja az utazás költségét.

A Dacia Duster harmadik generációja már nem csak olcsó népautónak tűnik, hanem valódi alternatívának a kompakt SUV-piacon. A Renault jól bevált hibrid hajtásláncával, friss dizájnnal és komoly technikai ugrással bizonyítja, hogy 2025-ben már túl van a „román terepjárós” korszakon. Bár az ára is feljebb kúszott, az új Duster még mindig kedvező ajánlat lehet a konkurensekhez képest. Megnéztük, mit tud a hibrid változat a valóságban.
Nem véletlenül lett Magyarország egyik kedvenc autója a Dacia Duster, amelyből a 2009-es megjelenése óta több mint 2,4 millió darabot adtak el. Ugyan a korai Daciák minőségével nem volt minden rendben, elég csak a sorjás műanyag beltérre gondolni, de cserébe ár-érték arányban verhetetlenek voltak: annak idején már 2,5 millió forintért meg lehetett venni a román márka terepjáróját, 3,5 millióból pedig már a kínálat legtetejéből válogathattunk.
Azóta sok víz lefolyt a Dunán, a filléres autók már eltűntek a piacról, ami maga alá teperte a Dacia modelljeit is. Ugyanakkor Duster harmadik generációja már egy teljesen más kávéház, mint az elődök, és nem mellesleg megkapta a Renault híresen jól sikerült hibrid-rendszerét. Ezzel az erőforrással teszteltük az új Dustert.
Kívülről is hatalmas ugrás a legújabb generáció, amely már az új Dacia-logóval érkezik, és nagyon jól áll neki. Vagány, hogy az orrán a fehér csíkok szinte összefolynak a LED-fényszórókkal, és a logó motívumai a hátsó lámpákban is visszaköszönnek. Markáns megjelenést kölcsönöz az autónak a négyszögletes kialakítású kerékjárati ív, a motorháztető domborulatok, a sportos hatást pedig fokozza a rejtett hátsó kilincs, a hátul felfelé ívelő övvonal, az egyedi kialakítású tetőlégterelő és a látványos hátsó lámpák.
A különböző műanyag díszbetétekkel egy időben csak a fényezésen spóroltak a gyártók, de az új Dusteren ezek sem tűnnek gagyinak. A Starkle névre keresztelt műanyagok 20 százalékban újrahasznosított polipropilénből készültek, semmilyen festékanyagot nem használtak hozzájuk, így maradtak különböző, világos foltok is bennük - elsőre azt hinné az ember, hogy koszos, de nem, ez ilyen.
És valahol zseniális, hiszen így, ha megszokja az ember, akkor a kosz sem fogja bántani a szemét. De az is nagyon ronda tud lenni, ha a műanyag díszítőelemek szépségét idővel a nap, vagy mondjuk a madárszar megeszi, na, ezzel az újrahasznosított megoldással ez sem lesz annyira látványos.
Többen is azt mondták, hogy már teljesen "nyugati autós" lett a Duster külseje - hiába a Renault márkája, ezt nehéz kiirtani a hazai fejekből a román gyökereket.
Az autó a Renault CMF-B platformjára épül, amit olyan modellekhez használnak, mint a Renault Clio, Captur, Arkana, a Dacia Sandero vagy a Jogger. A Duster hossza 4,34 méter, szélessége 1,81 méter, a magassága pedig 1,66 méter, abszolút élhetőek a méretei, nem igazi nagy terepjáró - erre a szerepre érkezett a kínálatba a Bigster.
Hibrid, de tényleg!
A motorháztető felnyitásakor az is rögtön szembetűnik, hogy a tervezés során az aprónak tűnő részletekre is ügyeltek – ilyen például a teleszkópos nyitás, amit sok esetben még a magasabb kategóriás modellekből is kihagynak. A hajtáslánc alapját egy 1,6 literes, négyhengeres szívó benzinmotor adja, amely önmagában 94 lóerős, ám egy 49 lóerős villanymotor is besegít, így a rendszer összteljesítménye eléri a 140 lóerőt.
A villanymotor 205 Nm, a benzinmotor pedig 148 Nm nyomatékot biztosít, így a rugalmasságra nem lehet panasz. A lítium-ion akkumulátor – hasonlóan a Toyota megoldásához – néhány kilométer erejéig képes önállóan ellátni a villanymotorokat - jellemzően alacsonyabb tempónál, de volt, hogy egyenletes haladás mellett 100-130-nál is elektromos módra váltott, ha volt benne elég kraft. A belső égésű motor bekapcsolódása szinte észrevétlenül történik, és a hibrides motorbőgetés sem jellemző.

Az automata váltó ügyesen végzi a dolgát, bár nem veszettmód gyorsulásra van hangolva, az előzéseket magabiztosan lehet vele végrehajtani, jól reagál a gázpedálra, megindul, ha kell - hála a villanymotoroknak is. A stop-start rendszer működése szinte észrevehetetlen, és bár az autó csak az első kerekeket hajtja, könnyebb terepen gond nélkül elboldogul.
Nyilván mindenkit a fogyasztás érdekel. Nos, vegyes (város-M0-országút) felhasználás mellett 5,8-6 literrel el lehet vele járni, igazi előnye a városban poroszkáláskor jön ki. A gyártó szerint így akár 70 százalékban is képes elektromosan haladni - bevallom, ennyire precízen nem számoltam, de tény, hogy dugóban ritkán kapcsolt be a benzinmotor, 5 liter körül hoztam le vele egy Pesten szaladgálós napot, ami egy ekkora autótól szép teljesítmény.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Ez már más liga
A beltéren is látszik, hogy az új Duster egy komoly minőségi szintlépés. Oké, még mindig kemény műanyagból van minden, de igyekeztek ízlésesen, praktikusan tálalni - látszik ugyan, hogy spóroltak itt is, de a dizájn nem tolja az arcodba. Például a bazinagy Duster-felirat az anyósülés előtt ötletes, valamint a beltérben is megjelenő Y-motívumok is oldják az olcsóságérzetet. Az ülések kényelmesek, semmi extra se jó, se rossz tekintetben, a kék díszbetétek oldják az amúgy kissé sötét összképet.
A szoftver Android 12-t futtat, áttekinthető a menürendszer, és zökkenőmentesen kapcsolódik vezeték nélkül a Car Play és az Android Auto. Viszont a kamerák képe elég gyatra minőségű, és hiába van az autó mind a négy oldalában kamera, 360 fokos képet nem tud adni.
Szerencsére a klímaberendezés vezérlése továbbra is hagyományos, fizikai gombokkal történik, miközben a beállított értékek a multimédiás kijelzőn jelennek meg. Viszont a hangerőszabályozást és az audio egyéb vezérlését nem kormánygombokkal kell megoldani, hanem egy külön kis füllel a kormány mögött - klasszikus Renault-megoldás, aki nem látott még ilyet, annak időt igényelhet a megszokás. Méghozzá sokat, mert például menet közben nem is igazán látni, éppen melyik kapcsolóval bíbelődik az ember.
A tesztelt hibrid változat csomagtartója alaphelyzetben 414 literes, ami a mindennapokra elegendő. A többi hajtáslánc esetén a csomagtér valamivel nagyobb. Hátul bőséges a fejtér, és az autó hosszához viszonyítva a lábtér is kellemesen tágas. Még magasabb utasok is kényelmesen elférnek egymás mögött.
Mibe kerül?
Az új verzióval eddig el nem érhető exrák jelentek meg a Dusterben a kormányfűtéssel, a Cold csomagban ülésfűtéssel együtt 150 ezer forintért. Emellett a vezeték nélküli telefontöltő sem volt eddig az extrák között. A Duster árlistája az alábbiak szerint alakul:
- Az Eco-G 100 LPG-s motorral szerelt modell essential felszereltséggel 7 499 000 Ft, expression felszereltséggel 7 899 000 Ft, míg Journey és Extreme szinteken egyaránt 8 499 000 Ft.
- A mild hybrid 130 csak az Expression**, Journey és Extreme felszereltségekhez érhető el, ezek ára rendre 7 999 000 Ft, 9 149 000 Ft és 9 149 000 Ft.
- A mild hybrid 130 4x4, összkerekes változat az Expression szinten 9 949 000 Ft, a Journey és Extreme szinteken pedig egyaránt 10 549 000 Ft.
- A legerősebb, általunk is tesztelt hybrid 140 modell az Expression felszereltséggel 9 899 000 Ft, míg Journey és Extreme kivitelek esetén 10 499 000 Ft-ba kerül, a tesztautónk előbbi felszereltségű volt.
Az alapárban fehér fényezés van benne, a többinek a felára 200 ezer forint, ahogy a City-csomag is, amiben a holttérfigyelő, a kamerarendszer és a parkolóradar tartozik bele. Az elektromos parkolóféket, a navigációt és a vezeték nélküli töltőt magában foglaló Tech-csomag 300 ezer forintba kerül, a már említett, ülés- és kormányfűtést is tartalmazó Cold-csomag pedig 150 ezerbe. A felszereltségi szintekkel más-más belső dizájn is jár.
Az autó legnagyobb vetélytársa a Suzuki Vitara, amely legkevesebb 8 140 000 forintba kerül, a full hibrid változatért pedig minimum 10 240 000 forintot kell fizetni. Az S-Cross alapára 8 600 000 forint, a hibrid erőforrással szerelt verzióért 10 850 000 forintot kérnek legkevesebb.
A tesvérmodell Renault Captur alapára 7 799 000 forint, míg a hibrid változat 9 599 000 forintba kerül minimum. Az eggyel nagyobb Symbioz csak full hibridként vásárolható meg, 11 549 000 forintról indul. A kínai MG ZS 8 399 000 forintról indul, de a full hibrid már 9 999 000 forintba kerül. A méretben szintén hasonló Opel Mokka alapára 8 690 000 forint, hibridként 10 040 000 forintot kérnek érte.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Milliárdos biznisz a háttérben: a göngyölegtisztítás lehet a magyar beszállítók aduja
Pirint Tamást, a Logicon Invest ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Ez Magyarország egyik legkedvezőbb vállalati hitelterméke (x)
Már igényelhető a Nemzeti Bajnokok Hitelprogram akár 30 százalék vissza nem térítendő támogatással kombinált kamatmentes kölcsöne az MFB Pont Plusz hálózatban.


