21 °C Budapest
Gyõr, 2019. március 21.A Höldlmayr Hungária Logistics Kft. telepe a Szérüskert utcában, ahol több ezer különbözõ gyártmányú és típusú, új és használt személygépkocsit tárolnak, vámkezelnek, közvámraktároznak. A cég 2004-ben elnyerte a Nemzeti Minõségi díjat a logisztikai szolgáltató kategóriában.MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba ***************************Kedves Felhasználó!Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítõje közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.

Kegyetlen látlelet a magyar bérekről: súlyos éveket kell gürizni a legfapadosabb új autóért is

2024. január 9. 05:41

Egy élet munkája is kevés lenne a statisztikák szerint legrosszabbul kereső magyaroknak ahhoz, hogy megvásárolják a legolcsóbb itthon kapható új autót. A kis Mitsubishi ugyan csak 4,4 millióba kerül, de ahol a nettó átlagkereset alig éri el a 100 ezer forintot, ott ez is elérhetetlen - ráadásul ezek a dolgozók még hitelt sem kapnak a bankoktól. Közben, mint kiderült, az ország legjobban fizetett alkalmazottai kevesebb mint fél év alatt leszurkolják a kisautó árát. Megnéztük azt is, hogy mekkora a különbség az átlagos keresetűek és a topfizetéssel rendelkezők hitelhez jutási lehetőségei között.

Arról már korábban beszámoltunk a KSH adatai alapján, hogy milyen hatalmas a bérolló Magyarországon: tízszeres a bérkülönbség az ország legjobban és legrosszabbul fizetett nemzetgazdasági ágai között: mialatt Tolnában a legjobban kereső dolgozók több mint nettó 1 millió forintot vittek haza átlagosan 2023. első félévében (szellemi munka), a legrosszabbul fizetett magyar dolgozók átlagfizetése alig haladja meg a 100 ezer forintot - Borsod és Szabolcs megyékben is az egészségügyi és szociális ellátásban dolgozók keresnek ilyen keveset fizikai munkájukkal.

Az első féléves béradatokból az is kiderült, hogy átlagosan a budapesti székhelyű szervezeteknél dolgozók keresték a legtöbbet, több mint havi 453 ezer forintot, a Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyeiek nettó 262 ezret vihettek haza átlagosan. Az országos nettó átlagkereset ebben az időszakban kicsit több mint 370 ezer forint volt.

Most a KSH kereseti adatai alapján megnéztük, hogy az egyes dolgozók hány havi bérét emésztené fel egy-egy új autó megvásárlása. A vizsgált modelleket is elég széles szórásból válogattuk össze:

  • A jelenleg legolcsóbban megvehető új autó Magyarországon a Mistubishi Space Star, ami 4 440 000 forintba kerül jelenleg a legfapadosabb kivitelben.
  • A magyarok kedvenc autója sem maradhat le a listáról, ami a Suzuki S-Cross, ami most legkevesebb 7 500 000 forintba kerül.
  • A toplistákon szintén jól szereplő Skoda Octavia, amely 9 150 000 forintba kerül.
  • A belépő-luxuskategóriából a 3-as BMW legolcsóbb változatát, ami 15 750 000 forint.
  • Nem maradhatott ki a leggyorsabb Tesla sem, a Model S Plaid ma  43 599 900 forintért kapható.
  • És a végére már csak a szórakozás kedvéért megnéztük, egy átlagembernek mennyit kell dolgoznia a dúsgazdag Jákob Zoli legújabb szerzeményéért: a Ferrari első SUV-ja, a Purosangue kb. 200 millió forintba kerül - legalábbis a körömkirály kb. ennyiért vásárolta újonnan.

A számításban azt vettük alapul, hogy az egyes dolgozók a bérüknek 100 százalékát félre tudják tenni új autóra, hitelbe nem akarnak keveredni (de többek amúgy se kapnának értelmezhető kölcsönt az adósságfék-szabályok miatt), csak a félretett bérükből vásárolnának - és közben nem emelkedne a fizetésük sem. Oké, nem túl életszerű, de valljuk be, az sem az, hogy egy borsodi ápoló alig 100 ezres nettóval nemhogy új, de bármilyen autóban gondolkodjon...

Egy élet munkája kevés a legfapadosabb új kocsihoz

Mint a Pénzcentrum számításaiból kiderült, a legrosszabbul keresőknek több mint 3,5 évnyi fizetését tenné ki a legfapadosabb új autó is, amit Magyarországon meg lehet venni. A borsodi egészségügyi és szociális dolgozóknak nagyjából 6 évnyi fizetést kellene félretenni Magyarország 2023-as kedvenc autójáért, Jákob Zoli új Ferrari terepjárójához pedig nemhogy egy, de két élet is kevés lenne: majdnem 161 évnyi bérüket kellene féretenni hozzá. De a realitások talaján maradva inkább szorozzuk meg a fenti értékeket 10-zel.

Ezzel szemben az országosan legjobban kereső Tolna megyei szakembereknek kicsit több mint 4 havi bért kellene félretenni a Space Starhoz, de a Suzukiért és a Skodáért sem kellene egy egész évnyi fizetést megspórolni, de a BMW-ért sem kellene másfél évet dolgozni. A Ferrari is kijönne "mindösszesen 16,4 évnyi munkából.

Az átlagos magyar nettóból sem egyszerű az autóvásárlás, legalábbis már a legfapadosabb kisautóhoz is 1 évnyi fizetés kellene, a Skodához pedig 2 évnyi munkabér, ha másra nem költ az ember. Összességében a milliárdos sportautójáért az átlagembernek kicsit több mint 45 évig kellene dolgoznia.

A gazdagabbakkal a bankok is jobban bánnak?

A Pénzcentrum kalkulátorában megnéztük, milyen esélyekkel indulnak autóhitelért az egyes dolgozók. Az egyszerűség kedvéért most csak azt vizsgáltuk, milyen feltételekkel tudnák megvenni a 4,4 millió forintba kerülő Space Start, ha 100 százalékban hitelből akarják rendezni a vételárat - ezt megtehetik, legalábbis a vizsgált kölcsönökhöz nem feltétlen kell önerő.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
  • A bankok jövedelmi megkötései miatt erre a borsodi ápolóknak nincs lehetősége, kicsit több mint 103 ezres nettójukra nem adnak ennyi kölcsönt 5 éves futamidőre.
  • A Szabolcs megyei átlagkeresettel (nettó 262 438 Ft) a legjobb ajánlat szerint a THM 15,27% lenne, a havi törlesztő 103 056 Ft, és a kalkulátorunk szerint a teljes visszafizetett összeg 6 183 401 Ft-ra jönne ki.
  • Az országos nettó átlagbér (320 221 Ft) esetében ugyanilyen feltételekkel kapna 4,4 millió forintot a hiteligénylő.
  • A budapesti nettó átlagkereset (453 379 Ft) esetében már bő 100 ezer forinttal beljebb lennének az 5 éves hitel végén az ügyfelek: itt a végső visszafizetendő 6 079 408 Ft, 14,41% THM mellett, a havi törlesztő pedig 101 324 Ft lenne a kalkulátor szerint.
  • És a legjobban fizetett (nettó 1 016 408 Ft) tolnai dolgozók is ugyanilyen kondiciók mellett vehetik fel a szóban forgó 4,4 millió forintot.

Arra ne készülj hogy olcsóbbak lesznek az autók

A forgalomba helyezendő autóknál újabb közlekedésbiztonsági és egyéb technológiai fejlesztéseket követel meg az európai szabályozás ellensúlyozhatják a pozitív autópiaci folyamatokat - mondta korábbi interjúnkban Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke

Ezért változatlan árfolyam mellett is inkább áremelkedés várható a jövő évben, mintsem csökkenés vagy stagnálás. Az uniós biztonsági előírások egyrészt a javíthatják a közlekedésbiztonságot, csökkenthetik a súlyos baleseteknek a számát, másrészt, mint mindennek, ennek is ára van, többlet eszközök kerülnek be a gépkocsikba, ezeket ki kell fejleszteni, legyártani, és be kell építeni – ami óhatatlanul megjelenik az árakban

- fogalmazott a szakember. Hozzátette: arról is hallani, hogy egyes gyártók jövőre csökkenthetik az akciókba invesztált összeget, mert a magyar piac önerőből történő talpraállását várják.

Jelentősen, 10 százalék alá csökkenhet az infláció, a reálbérek növekedhetnek, a csökkenő bizonytalanság miatt pedig van realitása annak, hogy a vevők bátrabbak lesznek, és a kivárás helyett újra úgy döntenek, hogy új autót vásárolnak

-mondta.

Címlapkép: Jászai Csaba, MTI/MTVA

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 27. szombat
Zita
17. hét
Április 27.
Morse nap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem