2020. július 8. szerda Ellák

Hatalmas dobás a Sparnál: ezzel versenyeznek a vásárlókért a neten


Hétfőn a Spar is beszállt a versenybe az online élelmiszerpiacon: az új szolgáltatást február óta tesztelték szűkebb vásárlói rétegen. E héttől a házhozszállítás Budapesten és 49 főváros-közeli településen érhető el. Ezzel már 5 hazai élelmiszerlánc van, amelynél online végezhetjük a bevásárlást. 

Elsőként a G-Roby a 2000-es években, majd az utóbbi időben a Tesco, a CBA Príma és az Auchan is elindította a szolgáltatás, amellyel házhoz megy a bevásárlás. Most a Spar is beszállt a versenybe, így már 5 olyan hazai nagy élelmiszerlánctól rendelhetünk. Az még kérdés, hogy a jelenlegi online vásárlókért fog-e folytatódni a harc, illetve várható-e új vásárlók belépése - írja a Népszava. Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója valószínűbbnek tartja, hogy a kínálat bővülése további vásárlókat vonz majd be az élelmiszer-webáruházakba.

Az élelmiszerláncok esetén az online rendelés másként működik, mint a hagyományos webshopok: többnyire nem egy központi raktárból, hanem az adott vásárlóhoz legközelebb eső üzletből történik a kiszállítás. Emiatt előfordul, hogy az interneten "kosárba tett" terméket a futár mégsem tudja kiszállítani, mivel az interneten megrendelt áru is kifogyhat időközben, vagy hiányozhat az adott bolt kínálatából. Ezekben az esetekben ún. helyettesítő terméket kínál fel a bolt, a megrendelthez hasonló, gyakran sajátmárkás árut, ezzel is propagálva ezeket a termékeket. Ezt azonban a vásárló nem köteles elfogadni.

Nagyobb vidéki városokba csak a Tesco vállal házhozszállítást, a többi lánctól Budapesten belülre és az agglomerációba rendelhetünk. A GKI adatai szerint a Tesco szolgáltatása 103, az Auchané 69, az Prímáé 50, a G-Robyé pedig 35 településen érhető el. Ez valószínűleg változni a fog a jövőben, de egyelőre a kistelepüléseken nem jelent meg az új szolgáltatás, melynek fő oka feltehetően, hogy sok élelmiszer szavatossági ideje - ellentétben más webshopok termékeivel - rövid, ezért is szállítanak a lácok többnyire közeli boltokból és saját autóval. 

A házhozszállítást nullától párezer forintig terjedő díj ellenében, 2-3 órás idősávokra kérhetik a vásárlók.

 Ennek komoly költségei vannak, ezért nehéz a teljes országra kiterjedő hálózatot létrehozni - mondta Madar Norbert. A tavaly már a nettó 425 milliárd forintos éves forgalomú online kiskereskedelmet még inkább fellendítheti az FMCG-piac (Fast Moving Consumer Goods, azaz napi fogyasztási cikkek, mint az élelmiszerek, a tisztító- és tisztálkodási szerek, baba-mama termékek, stb). 

2018-ban ez a szektor nőtt a legdinamikusabban: a 21 százalékos bővülést és nettó 41 milliárdos forgalmat ért el, bár a növekedés azért is ilyen jelentős, mert ez a piac a nulláról indult az elmúlt években. A visszatérő vásárlók aránya és a vásárlás gyakorisága a fogyasztási cikkek esetében nagyobb, mint más netrőlről rendelt cikkeknél. 

A vevők a havi rendszerességű rendelés helyett kéthetente vásárolnak ilyen formában.

A következő nagy lépés egy napi igényeket kielégítő hálózat kialakítása lehet az online élelmiszer-kereskedelemben, azonban jelenleg erre alkalmatlan az infrastruktúra. A láncok legkorábban is csak másnapra vállalnak kiszállítást, ezért az meglehetősen tudatos online vásárlói réteg nem a napi bevásárlás, hanem inkább a hagyományos nagybevásárlás kiváltására használja a szolgáltatást - mutat rá Madar Norbert. Vonzó vásárlási forma lett a házhozszállítás a mozgásukban korlátozott idősek, valamint a kisgyerekes anyák számára is, akik helyett így a futár cipekedik.

Ezért is kerülnek gyakran olyan nehezebb termékek az online kosárba, mint a karton ásványvíz vagy tej, a liszt és a cukor.

Jelenleg a mintegy 4 millió háztartás 37 százaléka legalább egyszer vásárolt már FMCG-terméket a weben. Az arány évről évre emelkedik - mondta Bakonyi-Kovács Krisztinától, a Gfk háztartáspanel osztályának senior tanácsadója. Jellemzően a 30-40-es éveikben járó, magasabb iskolai végzettségűek rendelnek, és több a vásárló között a nő, mint a férfi. A netes élelmiszervásárlás sokkal egy tudatosabb viselkedést, előre gondolkodást igényel, ez lehet az oka, hogy az internetes FMCG-vásárlások esetében a kosárérték is a duplája - 5981 forint - annak, mint amennyit egy hagyományos boltban erre alkalmanként elkölt egy átlagos vásárló. 

Tavaly átlagosan 4,1 alkalommal rendeltek a vásárlók FMCG-terméket neten, holott 2017-ben még 4,9, 2016-ban pedig 5,6 alkalommal, így elmondható, hogy az online élelmiszerrendelés egyelőre nem vált szokásává a háztartásoknak. Ennek oka feltehetően a szűk kínálat, és hogy kevés településen érhető el a szolgáltatás. A lehetőség a gyors, impulzív élelmiszer-vásárlásra sem alkalmas egyelőre - véli a szakértő. Viszont Bakonyi-Kovács Krisztina szerint ahogy a kínálat nő, bővül a lehetőségek köre, ez a vásárlók körét is bővíteni fogja.

KIHÚZNA A BAJBÓL 2 MILLIÓ FORINT?

Fontos! 2020. december 31-ig minden hazai banknál igényelhetőek az akciós fogyasztási hitelek, melyek kamata egységesen 5,9%. A kedvezményes személyi kölcsön kamata viszont a legtöbb banknál 2021-től megváltozik, és így magasabb lehet a törlesztőrészlet is. Ha például 2 millió forintra lenne szükséged, akkor az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt 60 hónapos futamidővel a kedvezményes időszakban 38414 forintos törlesztőre, míg 2021-től 40219 forintos törlesztőre számíthatsz. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, szintén 60 hónapos futamidő esetén, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Hozzászólások száma: 1 - Hozzászólok a fórumhoz
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS