Komoly lehet a baj a Tesco háza táján: ezt a trükköt vetették be - vajon mit lép erre az Aldi, Lidl?
A szabályozási intézkedések és az egyre éleződő verseny a boltlánc pozíciójának további romlásához vezethet Közép-Európában.
A magyar vásárló az itteni árszinten is csak nagyjából feleannyi terméket tud megvenni jövedelméből, mint az Európa gazdagabb felén élők saját, jóval drágább árszínvonalú országukban. Bár a hazai háztartások által elkölthető összeg 2000 óta hatvan százalékkal nőtt, a keleti és a nyugati uniós tagok között továbbra is öt-hatszoros a különbség a háztartások fogyasztási lehetőségeit tekintve - derült ki a GfK kutatásaiból .
A kevesebből pedig máshogyan is élünk. Nálunk - illetve a térségben általánosan - a családok költségeinek negyedét teszi ki az élelmiszerekre költött öszszeg. A GfK szerint ez az érték Nyugat-Európában 12-15 százalék körül alakul. A tíz százalékpontos különbözetet ott tartós fogyasztási cikkekre, ruhára, szabadidős és kulturális tevékenységre költik el.
A fogyasztásbővüléssel együtt azonban a hazai fogyasztás szerkezete is kezd átalakulni. A háztartások költéseiben folyamatosan csökken a napi fogyasztási cikkek részaránya, és emelkedik a tartós javakra - műszaki cikkekre, lakásra és szolgáltatásokra - költött öszszeg aránya. Igaz, hogy a műszaki cikkek folyamatos árcsökkenése mellett, de 2000-hez képest Magyarországon meghatszorozódott a mobiltelefonok száma - száz emberre már 158 készülék jut -, és a magán használatú CD-lejátszók, mikrohullámú sütők, videokamerák és számítógépek száma is négy-ötszörösére nőtt - írja a Népszabadság.
Magyarországon tavaly a családi büdzsé nyolc százaléka ment el tartós fogyasztási cikkekre, ám a nyugat-európai átlag 11-12 százalék körül alakul. Bár azt sem árt elfelejteni, hogy a hazai termékpalettán aránylag kevesebb van a felső kategóriásnak számító műszaki árucikkekből. Vagyis: lehet, hogy darabra ugyanannyi DVD-lejátszó fogy, ám nem ugyanazt veszi, veheti meg a magyar, mint a nyugati fogyasztó.
A piackutatók jelzéseiből ugyanakkor egyértelműen kiderül, hogy van egy izmosodó hazai vásárlói réteg, amely egyre inkább odafigyel a termék minőségére, és ezért hajlandó is mélyebben a zsebébe nyúlni. A kutatók azonban a kifejezetten erős vásárlóerejű felső csoport mellett az utóbbi években leszakadó, gyenge vásárlóerejű rétegre is felhívják a figyelmet. Valószínűleg ez utóbbi csoport az, amelynek a csökkenő élelmiszer-fogyasztása megjelenik a KSH adataiban. E szerint szinte minden élelmiszer-kategóriában 5-10 százalékkal esett viszsza az egy főre jutó fogyasztás.
Mivel a műszaki és szórakoztatóelektronikai termékek piaca a megszorításokig rendületlenül bővült, könnyen lehet, hogy ez a fogyasztói csoport inkább kikoplalja a mobil, a DVD, vagy az LCD televízió árát. A koplalás nem feltétlenül menynyiségi csökkenést jelent, hanem a kifejezetten olcsó, legalsóbb árkategóriás élelmiszerek vásárlását. Ennek megfelelően az élelmiszer-kínálatban folyamatosan növekvő mennyiséget képviselnek az olcsóbb, kereskedelmi márkás termékek, amelyek a hazai kínálatnak lassan a 30 százalékát lefedik. Hasonlóan egyébként a brit, a német vagy a spanyol piachoz - az persze más kérdés, hogy a nálunk kínált termékek mennyire felelnek meg minőségben az ottani saját márkás terméknek.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Ugyancsak az egymástól mindinkább eltávolodó vásárlói igények figyelhetők meg a ruházkodásban. Eredendően ugyanis nem a ruha teszi a magyart - összeurópai szinten arányaiban a legkevesebbet költjük ruházkodásra. Míg a németek, görögök, osztrákok pusztán a ruházkodás öröméért is gyakran vesznek ruhát, a hazai vásárlók 85 százaléka jellemzően akkor és azért vesz ruhát, amikor kifejezetten szüksége van rá. Ugyanakkor Európában nálunk a legfontosabb a márka: míg az európai vásárlók 30-35 százaléka nézi meg a márkajelzést a ruhán, ez nálunk a vevők 45 százalékát jellemzi. Dörnyei Otília, a GfK Hungária cégvezetője úgy látja: a hazai társadalom egyre inkább szétválik a hipermarketekben és a diszkontokban kapható tömegtermékeket keresőkre és azokra, akik szívesebben járnak inkább a valamivel drágább, úgynevezett kényelmi boltokba, speciális kis üzletekbe, szupermarketekbe.
Igaz, a luxus fogalma nálunk még meglehetősen keleti. Míg Nyugaton már a szabadidő jelenti a luxust, a régióban még jobbára a felhalmozás. Könnyen lehet, hogy ez ránk fokozottan érvényes: a térségben a magyar fogyasztó szeret leginkább vásárolni. Kiugróan gyakran - 2006-ban átlagosan 353 alkalommal - tértünk be egy üzletbe. Ez még a visegrádi országok átlagának is majd a kétszerese, ahogy az átlagos vásárlás során otthagyott összeg is a duplája a környező országokénak.
A szabályozási intézkedések és az egyre éleződő verseny a boltlánc pozíciójának további romlásához vezethet Közép-Európában.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.