18 °C Budapest

Étel helyett DVD lejátszót vesznek a magyarok

Pénzcentrum
2007. november 16. 09:00

A magyar vásárló az itteni árszinten is csak nagyjából feleannyi terméket tud megvenni jövedelméből, mint az Európa gazdagabb felén élők saját, jóval drágább árszínvonalú országukban. Bár a hazai háztartások által elkölthető összeg 2000 óta hatvan százalékkal nőtt, a keleti és a nyugati uniós tagok között továbbra is öt-hatszoros a különbség a háztartások fogyasztási lehetőségeit tekintve - derült ki a GfK kutatásaiból .

A kevesebből pedig máshogyan is élünk. Nálunk - illetve a térségben általánosan - a családok költségeinek negyedét teszi ki az élelmiszerekre költött öszszeg. A GfK szerint ez az érték Nyugat-Európában 12-15 százalék körül alakul. A tíz százalékpontos különbözetet ott tartós fogyasztási cikkekre, ruhára, szabadidős és kulturális tevékenységre költik el.

A fogyasztásbővüléssel együtt azonban a hazai fogyasztás szerkezete is kezd átalakulni. A háztartások költéseiben folyamatosan csökken a napi fogyasztási cikkek részaránya, és emelkedik a tartós javakra - műszaki cikkekre, lakásra és szolgáltatásokra - költött öszszeg aránya. Igaz, hogy a műszaki cikkek folyamatos árcsökkenése mellett, de 2000-hez képest Magyarországon meghatszorozódott a mobiltelefonok száma - száz emberre már 158 készülék jut -, és a magán használatú CD-lejátszók, mikrohullámú sütők, videokamerák és számítógépek száma is négy-ötszörösére nőtt - írja a Népszabadság.

Magyarországon tavaly a családi büdzsé nyolc százaléka ment el tartós fogyasztási cikkekre, ám a nyugat-európai átlag 11-12 százalék körül alakul. Bár azt sem árt elfelejteni, hogy a hazai termékpalettán aránylag kevesebb van a felső kategóriásnak számító műszaki árucikkekből. Vagyis: lehet, hogy darabra ugyanannyi DVD-lejátszó fogy, ám nem ugyanazt veszi, veheti meg a magyar, mint a nyugati fogyasztó.

A piackutatók jelzéseiből ugyanakkor egyértelműen kiderül, hogy van egy izmosodó hazai vásárlói réteg, amely egyre inkább odafigyel a termék minőségére, és ezért hajlandó is mélyebben a zsebébe nyúlni. A kutatók azonban a kifejezetten erős vásárlóerejű felső csoport mellett az utóbbi években leszakadó, gyenge vásárlóerejű rétegre is felhívják a figyelmet. Valószínűleg ez utóbbi csoport az, amelynek a csökkenő élelmiszer-fogyasztása megjelenik a KSH adataiban. E szerint szinte minden élelmiszer-kategóriában 5-10 százalékkal esett viszsza az egy főre jutó fogyasztás.

Mivel a műszaki és szórakoztatóelektronikai termékek piaca a megszorításokig rendületlenül bővült, könnyen lehet, hogy ez a fogyasztói csoport inkább kikoplalja a mobil, a DVD, vagy az LCD televízió árát. A koplalás nem feltétlenül menynyiségi csökkenést jelent, hanem a kifejezetten olcsó, legalsóbb árkategóriás élelmiszerek vásárlását. Ennek megfelelően az élelmiszer-kínálatban folyamatosan növekvő mennyiséget képviselnek az olcsóbb, kereskedelmi márkás termékek, amelyek a hazai kínálatnak lassan a 30 százalékát lefedik. Hasonlóan egyébként a brit, a német vagy a spanyol piachoz - az persze más kérdés, hogy a nálunk kínált termékek mennyire felelnek meg minőségben az ottani saját márkás terméknek.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Ugyancsak az egymástól mindinkább eltávolodó vásárlói igények figyelhetők meg a ruházkodásban. Eredendően ugyanis nem a ruha teszi a magyart - összeurópai szinten arányaiban a legkevesebbet költjük ruházkodásra. Míg a németek, görögök, osztrákok pusztán a ruházkodás öröméért is gyakran vesznek ruhát, a hazai vásárlók 85 százaléka jellemzően akkor és azért vesz ruhát, amikor kifejezetten szüksége van rá. Ugyanakkor Európában nálunk a legfontosabb a márka: míg az európai vásárlók 30-35 százaléka nézi meg a márkajelzést a ruhán, ez nálunk a vevők 45 százalékát jellemzi. Dörnyei Otília, a GfK Hungária cégvezetője úgy látja: a hazai társadalom egyre inkább szétválik a hipermarketekben és a diszkontokban kapható tömegtermékeket keresőkre és azokra, akik szívesebben járnak inkább a valamivel drágább, úgynevezett kényelmi boltokba, speciális kis üzletekbe, szupermarketekbe.

Igaz, a luxus fogalma nálunk még meglehetősen keleti. Míg Nyugaton már a szabadidő jelenti a luxust, a régióban még jobbára a felhalmozás. Könnyen lehet, hogy ez ránk fokozottan érvényes: a térségben a magyar fogyasztó szeret leginkább vásárolni. Kiugróan gyakran - 2006-ban átlagosan 353 alkalommal - tértünk be egy üzletbe. Ez még a visegrádi országok átlagának is majd a kétszerese, ahogy az átlagos vásárlás során otthagyott összeg is a duplája a környező országokénak.

Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 22. vasárnap
Júlia, Rita
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. május 22. 16:18