22 °C Budapest

2 milliós ásványvíz: hol a hiba?

Pénzcentrum
2007. március 22. 12:22

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa határozatában megállapította, hogy az Aquarius-Aqua Kft. Veritas Gold ásványvízének reklámozásával megtévesztette a fogyasztókat. A társaság emiatt kétmillió forint bírság megfizetésére köteles.

Az AquariusAqua Kft. még 2005 októberében jelentkezett a független séfekből és sommelierekből álló világszervezet, a Nemzetközi Íz és Minőségi Intézet (iTQi) által szervezett brüsszeli versenyre, ahol 2006 májusában elnyerte a "Superior Taste Award with **" nevű elismerést. A társaság ezt követően, 2006 júniusában a Veritas Gold nevű ásványvízét a "Világ élén", "A legkiválóbb íz-díjas ásványvíz", illetve a "A legkiválóbb íz-díjas magyar ásványvíz" jelzőket használva reklámozta.

A reklám a vállalkozások fogyasztók megnyeréséért folytatott versenyének egyik leghatásosabb eszköze. A fogyasztó megtévesztésére alkalmas reklámtevékenység azonban valós érdemeihez képest aránytalan előnyhöz juttathatja az azt folytató vállalkozást és a piaci működés zavaraihoz vezet. A fogyasztók felé irányuló (reklámként vagy más módon megnyilvánuló) tájékoztatással szemben követelmény, hogy annak alapján a fogyasztó reális képet alkothasson az adott termékről (áruról, szolgáltatásról).

A reklámokban használt jelző valóságtartalmát az Aquarius-Aqua Kft. nem tudta igazolni. A Veritas Gold ásványvíz nem állhat a világ élén, hiszen a brüsszeli versenyen nem került a legjobb, három csillaggal jutalmazott kategóriába. Ráadásul a versenyen csak 25 ásványvíz szerepelt, ami messze nem tekinthető a világ összes ásványvízének. Ezen túl a GVH szerint ahhoz, hogy egy ásványvíz a világ élvonalába tartozzék, valamennyi jelentős tulajdonsága (ásványi anyag tartalom, tisztaság, csomagolás stb.) tekintetében a legkiválóbbak között kell lennie. Az Aquarius-Aqua Kft. csak egyetlen tulajdonság, az íz tekintetében kívánta igazolni, hogy terméke a világ élvonalába tartozik.

"A legkiválóbb íz-díjas ásványvíz" szlogen használatának jogosságát a gyártó azzal indokolta, hogy a brüsszeli versenyen elnyerte a "Superior Taste Award with **"díjat, amelynek magyar fordítása a reklámokban használt jelző. A GVH azonban megállapította, hogy a kifogásolt reklámok az adományozott címet kétfelé bontják: a minősítés szöveges része egy jelzős szerkezet elemeként jelenik meg, a két csillag pedig önálló életet él a hirdetésekben. A versenyhatóság szerint a Superior Taste Award egy verseny, nem egy díj neve. Superior Taste Award cím a megfelelő számú csillag feltüntetése nélkül a brüsszeli versenyen nem került kiosztásra. A GVH szerint egy hangzatos nevű versenyen díjazottnak lenni nem azonos azzal, hogy a termék a verseny elnevezésével azonos nevű díjat kapott, így a Veritas Gold reklámjai többet mondnak annál, mint aminek közlésére Brüsszelben feljogosították az Aquarius Aqua Kft-t. A GVH megállapította, hogy a Veritas Gold reklámjai azt sugallták a fogyasztók számára, hogy a szóban forgó termék jobb ízű, mint más ásványvizek. Márpedig ezzel a reklámüzenettel befolyásolni lehetett a fogyasztók termékek közötti választását, hiszen az íz az ár mellett a legfontosabb szempont az ásványvizek megítélése során.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A társaság magatartása alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére, ezért az Aquarius Aqua Kft. kétmillió forint versenyfelügyeleti bírság megfizetésére köteles. A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozást első ízben marasztalta el versenyfelügyeleti eljárás során, illetve hogy az eljárás alá vont még az eljárás kezdete előtt önként felhagyott a kifogásolt magatartással. Emellett enyhítő körülménynek bizonyult még, hogy a társaság a díj elnevezését lefordíttatta egy hivatalos fordítóirodával, majd ezt a kifejezést használta reklámjaiban.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

Napokon belül indul a magyar Kickstarter: így működik a jutalomalapú közösségi finanszírozás

Az emberek egyre tudatosabban vásárolnak, sokkal jobban szeretnek olyan termékeket, szolgáltatásokat megvásárolni, amiknek tudják a mögöttes tartalmát.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. május 18. szerda
Erik, Alexandra
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2022
A jövő vállalata - Zöld az út a fenntarthatóság felé!
Portfolio Digital Transformation 2022
Szektorokon átívelő tudás a belső folyamatoktól a termékig!
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?